سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عیب تو نهان است چندانکه ستاره بختت تابان است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 90 شهریور 30 , ساعت 10:21 صبح

سلام به همه دوستان.

*****هفته دفاع مقدس گرامیباد*****

این هم یه مطلب خیلی جالب ازآداب و رسوم یزدیها .

 یه رسمی دارند یزدیها که بعضی وقتها که به مشکلی بر می خورند و نذر دارند نذر پختن آشی میکنند که معروف است در استان یرد بالاخص در میبد به آش امام حسین (ع).... که از قدیم الایام این رسم بوده و مردم این دیار با اعتقاد این مراسم آشپزی رو بر گراز می کردند و حاجت هم می گرفتند... 

زمان پخت اکثرا ا یام دهه اول محرم واربعین و بعضی مناسبتهای دینی مذهبی دیگر است .

مکان آن هم در محله ها و حسینیه ها است.

ویکی از اقوام نیزدرشهرستان میبد محله شهیدیه به مناسبت هفته دفاع مقدس و گرامی داشت آن روزها هر ساله5دیک آش پخت میکنند..................... 

 

آش پزی در یزد 

 

شروع کارهای مربوط به آش از با جمع ­شدن جوانان برای آوردن هیزم و کنده آغاز می­شود. هیزم آش از باغ­های اطراف و هر جایی که امکان آوردن هیزم است، تأمین می­گردد.

شستن و تمیز کردن دیگ، کمچه، آبگردان و لوازم دیگر از کارهای بعدی برای رفتن به استقبال آش حسین(ع) است. تهیه مواد اولیه آش از جمله گندم، نخود، عدس و غیره و پاک­ نمودن آنها

و آن­گاه ساخت و آماده نمودن اجاق

بقیه رو در ادامه مطلب بخونید خیلی جالبه...................................................

ادامه مطلب...

سه شنبه 90 شهریور 8 , ساعت 10:18 عصر

اس ام اس مخصوص عید فطر


می تونی چشماتو ببندی و منو تو ذهنت تصور کنی؟

تونستی؟


به شما تبریک می گم! شما ماه رو دیدید! عید سعید فطر مبارک

———————————————
کجایی؟؟ همه دارن رو پشت بوم دنبالت میگردن آخه ماه من میخوان ببینن فردا عیده یا نه

———————————————
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

———————————————
عید فطر مبارک. الان جلوی آینه بودم ماهو دیدم

———————————————
با خوردن اگر حال تو جا می آید
خوش باش که ایام صفا می آید
آماده به حمله باش در این شب عید
وقتی که صدای ربنا می آید

———————————————


ادامه مطلب...

سه شنبه 90 شهریور 8 , ساعت 10:4 عصر

گل تقدیم شماعاشقان عیدتان مبارکگل تقدیم شما 


 ماه مبارک رمضان با همه برکات و فضایل روز به پایان است و عیدی بزرگ را در پیش داریم.

آن روز نیز به تنهایی دارای ارزشها و خیرات بسیاری بوده و برای مؤمنان نویدبخش ساعاتی سرشر از معنویت برای دستیابی به برکات بسیار دنیوی و اخروی است .

عید فطر از جمله ایام پر خیر و برکتی است که فضایل بسیاری برای آن ذکر شده و به منظور بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از برکات این روز، اعمالی آمده است:

1- در هنگام غروب آفتاب غسل شود .

2- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالى و بیتوته در مسجد احیا گردد.

3- بعد از نماز مغرب و عشاء، نماز صبح و نمازعید فطر ذکر؛" الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا " گفته شود.

4- بعد از نماز مغرب و نافله آن، دست ها را به سوى آسمان بلند کرده و بگوید:" یا ذاالمن و الطول یا ذاالجود یا مصطفی محمد و ناصره صل على محمد و آل محمد و اغفرلی کل ذنب احصیته وهو عندک فی کتاب مبین." پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: " اتوب الى الله " پس هر حاجت که دارد از حق تعالى بخواهد که ان شاء الله تعالى بر آورده خواهد شد.

5- زیارت امام حسین (ع) که فضیلت ‏بسیار دارد.

ادامه مطلب...

جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 12:23 صبح
روز قدس آخرین جمعه ماه ماه مبارک رمضان

پیام حضرت امام آمده است: «من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و مى‏تواند تعیین کننده سرنوشت فلسطین نیز باشد بعنوان روز قدس انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مسلمانان اعلام نمایند».

حضرت آیت الله خامنه ای، روز قدس را مظهر وحدت ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم مقابله با اختلاف و تفرقه تأکید کردند: مردم مراقب باشند که برخی، از اجتماعات روز قدس برای ایجاد تفرقه استفاده نکنند چرا که پرچمداری در عرصه حمایت از فلسطین، تنهابا یکپارچگی ملت امکان پذیر است.

- تنها راه ‌ریشه‌کن ‌کردن‌ این‌غده‌ سرطانی‌ خطرناک‌، مقاومت ‌و مبارزه ‌است‌.
- سیاست ‌آمریکا، صهیونیست­ها و استعمارگران ‌این ‌است‌ که ‌مسأله ‌فلسطین‌ به ‌فراموشی ‌سپرده ‌شود.
- صهیونیسم‌ در مقابل ‌موج ‌نسل­های ‌رو به ‌ازدیاد فلسطینی‌ طاقت‌ نخواهد آورد.
- صهیونیسم ‌و دولت‌ غاصب‌ و مجعول‌ صهیونیستی‌ در فلسطین‌، محکوم ‌به ‌فناست‌.

alt

بقیه  را در ادامه مطلب بخوانید: ادامه مطلب...
پنج شنبه 90 مرداد 27 , ساعت 11:24 عصر

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است.(1) «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است.(2) اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(‏3) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد. (4)

بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه‏اى خاص دارد و هیچ چیزى بى‏حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

استاد مطهرى در تعریف قدر مى‏فرماید: « ... قدر به معناى اندازه و تعیین است... حوادث جهان ... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.»(5) پس در یک کلام، «قدر» به معناى ویژگى‏هاى طبیعى و جسمانى چیزهاست که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیت‏هاى مکانى و زمانى آنها مى‏گردد و تمام موجودات مادى و طبیعى را در برمى‏گیرد.این معنا از روایات استفاده مى‏شود؛ چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است.» (6) و در روایت دیگر، این امام بزرگوار در معناى قدر فرمود: «اندازه هر چیز اعم از طول و عرض و بقاى آن است.»(7)در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه مى‏شود و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر مى‏گردد. امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انه ینزل فى لیلة القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا و فى امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل مى‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى مى‏شود.»بنابراین، معناى تقدیر الهى این است که در جهان مادى، آفریده‏ها از حیث هستى و آثار و ویژگى‏هایشان محدوده‏اى خاص دارند. این محدوده با امورى خاص مرتبط است؛ امورى که علت‏ها و شرایط آنها هستند و به دلیل اختلاف علل و شرایط، هستى، آثار و ویژگى‏هاى موجودات مادى نیز متفاوت است. هر موجود مادى به وسیله قالب‏هایى از داخل و خارج، اندازه‏گیرى و قالب‏گیرى مى‏شود. این قالب، حدود، یعنى طول، عرض، شکل، رنگ، موقعیت مکانى و زمانى و سایر عوارض و ویژگى‏هاى مادى آن به شمار مى‏آید. پس معناى تقدیر الهى در موجودات مادى، یعنى هدایت آنها به سوى مسیر هستى‏شان است که براى آنها مقدر گردیده است و در آن قالب‏گیرى شده‏اند. 

ادامه مطلب...

دوشنبه 90 مرداد 24 , ساعت 10:44 عصر

جنادة بن أ بى امیّه که یکى از دوستان حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام است حکایت کند:
هنگامى که حضرت را مسموم کرده بودند، در آخرین لحظات عمر شریفش ، به حضور ایشان شرفیاب شدم ، دیدم جلوى آن حضرت طشتى نهاده بودند، کنار بستر آن حضرت نشستم ؛ پس از لحظه اى دیدم که خون به همراه پاره هاى جگر استفراغ مى نماید،
ا فسوس خوردم و با حالت غم و اندوه گفتم : چرا خودتان را معالجه و درمان نمى کنید؟!
حضرت به سختى لب به سخن گشود و فرمود: اى بنده خدا! مگر مى شود مرگ را معالجه کرد؟!
گفتم : (انّا للّه وانّا الیه راجعون )؛ همه ما از سوى خدا آمده و به سوى او باز خواهیم گشت .
فرمود: به خدا سوگند! رسول خدا صلى الله علیه و آله با ما عهد بست که دوازده نفر مسئولیّت امامت و ولایت امّت را به دوش خواهند گرفت که همگى از فرزندان امام علىّ و فاطمه زهراء علیهما السلام مى باشند؛ و هر یک به وسیله زهر مسموم و یا به وسیله شمشیر کشته خواهند شد.

ادامه مطلب...

شنبه 90 مرداد 22 , ساعت 3:21 صبح

به گزارش خبرنگار برنا "فرزاد جمشیدی" در برنامه ماه خدا با اشاره به سیره  عارفان گفت: من چند سیره از عارفان جمع آوری کردم که برایتان می‌خوانم فردای روز قیامت من و تو را با این رفتارها می‌سنجند.

*می‌گفت مدتی است که وقتی نماز می‌خوانم صدای اجسام و اشیایی که اطراف من است حواسم را پرت می‌کند بعد نگاه می‌کنم می‌بینم یک محمد حسین در آسمان و یک محمد حسین در زمین است. گریه می‌کرد. می‌پرسیدیم حالتان خوب است آقا؟ می‌گفت: به مقامی رسیدم که مپرس. "علامه محمد حسین طباطبایی مفسر المیزان" 

*سه 4 روز است که فکر می‌کنم اگر نتوانم در روز قیامت نماز بخوانم تکلیفم چیست؟ یک خط از زندگی "سید علی قاضی طباطبایی"

*تو سجده خوابش می‌برد طوری که افراد خانواده از او ناامید می‌شدند و می‌آمدند یک روپوشی رویش می‌انداختند بارها شده بود مردم از او قطع امید کرده و فکر می‌کردند در سجده جان سپرده است. "آیت‌الله محمد حسن کشمیری".

*بارها در نماز اگر خوابش می‌برد ادامه نمازش را پشت سر امام علی (ع) می‌خواند. می‌گفت: پاهایم خسته می‌شود آنقدر که می‌دوم در کوفه به نماز جماعت به علی اقتدا کنم. یک خط از زندگی "ابوالحسن خان اصفهانی".

*ظهر بود آمد خانه، به سمت سرداب زیرین رفت. تشنه‌اش بود آب خواست دلش به نماز کشید میلش رفت به آنطرف‌ها که سوره‌های بلند بخواند. آب آوردند گرم شده بود به اهالی منزل گفت: من دیگر تشنگی‌ام رفع شده است. من با همین نمازی که خواندم رفع عطش کردم. "شیخ مرتضی انصاری".


ادامه مطلب...

پنج شنبه 90 مرداد 13 , ساعت 6:57 عصر

*****سلام به تمامی دوستان نماز روزه هاتون قبول باشه*****


در اولین پنجشنبه ماه مبارک رمضان دست به دعا بر می داریم و برای تعجیل در فرج اقا امام زمان اولا سلامتی رهبر عزیزمان دوما امرزش مومنین و مومنات و تمامی اسیران خاک سوما و برای قبولی طاعات خودمان و دوستانمان چارما وبرای سلامتی و تندرستی تمامی مریضهای اسلام دعا میکنیم.اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین.

امام صادق علیه السلام:

عَلَیکُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّکُم لاتَقَرَّبونَ إِلَى اللّه  بِمِثلِهِ ، وَلا تَترُکوا صَغیرَةً لِصِغَرِها أَن تَدعُوا بِها ، إِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الکِبارِ؛

شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید و دعا کردن براى هیچ امر کوچکى را، به خاطر کوچک بودنش رها نکنید، زیرا حاجتهاى کوچک نیز به دست همان کسى است که حاجتهاى بزرگ به دست اوست.


یکشنبه 90 مرداد 9 , ساعت 9:59 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره بقره، آیات 185-183

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.(183) ایاما معدودات فمن کان منکم مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر و على الذین یطیقونه فدیة طعام مسکین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون.(184) شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و لتکملوا العدة و لتکبروا الله على ما هدیکم و لعلکم تشکرون.(185)

ترجمه آیات

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید(183).

و این روزهائى چند است پس هر کس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما کسانى که به هیچ وجه نمى‏توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یک مسکین طعام دهند و اگر کسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینکه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل کردن دارید(184).

و آن ایام کوتاه ماه رمضان است که قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتى از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر کس این ماه را درک کرد باید روزه‏اش بگیرد و هر کس مریض و یا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى دیگر بگیرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اینست که عده سى روزه ماه را تکمیل کرده باشید و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرد تکبیر گفته و شاید شکرگزارى کرده باشید(185).

بیان آیات

ادامه مطلب...

پنج شنبه 90 تیر 30 , ساعت 1:6 عصر

سلام به تمامی دوستان برای شادی اموات مومنین و مومنات حمدو صلوات این هم یه مطلب خیلی جالب


شیطان

آنچه می‌خوانید برگزیده‌ای از کتاب «یک عمر مسلمانی»به قلم سید محمد سادات اخوی است که برداشت و تدوینی نو از کتاب «مِعراجُ السَّعاده»، نوشته مرحوم «احمد نراقی » - دوره قاجار - می‌باشد.

توضیح مولف: در بخشهای «گفته‌اند»، دقیق، سخن معصوم را آورده‌ام و نهایت تغییر، تنظیم امروزی نثر ترجمه آن است؛ اما اگر جایی مفهومی را از کلام معصومان استخراج کرده‌ام به ادب و برای تمایز مخاطبان ارجمند میان کلام نارسای حقیر و عبارت بلند معصوم بزرگوار، پیش درآمد «گفته‌اند» را نیاورده‌ام و در انتهای جمله، «*» گذاشته‌ام تا مشخص شود که بخش مهمی از عبارت، برگرفته از کلام معصوم است.در بخش مرور صفتها نیز گاهی نویسنده ارجمند، صفتی را که در زمان خودشان بیشتر رایج بوده، در برگهایی بیشتر آورده‌اند که حقیر، با توجه به زمان، محدودشان کردم.

*******

مرحله آخر ذکر، جالب است. تا اینجا، «تو» بودی که به قلبت الهام می‌کردی ذکر بگوید... از اینجا به بعد، قلب تو(بیدار باشی یا خواب)، کار خود را می‌داند و ذکر را می‌گوید

الهام و وسوسه

آنچه به خیالمان وارد می‌شود، دو جور است. به صورت کلی وقتی فکری آدم را به خیری برساند، الهام است و اگر سبب پیشامدی نامناسب شود؛ وسوسه است.

*

فرشتگان(ملایکه)، الهام می‌کنند و ابلیس(شیطان)، وسوسه کننده است.

ادامه مطلب...

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ