سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوخی، کینه به بار می آورد . [امام علی علیه السلام ـ در وصیّت خود به فرزندش حسن علیه السلام ـ]
 
سه شنبه 96 شهریور 7 , ساعت 8:23 صبح

 

دیدار طلاب حوزه های علمیه استان تهران

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) و در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیداری 3 ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران، با اشاره به امتیازات و ویژگی های دوران حاکمیت نظام اسلامی برای انجام رسالت و وظایف اصلی روحانیت، تأکید کردند: امروز بشریت بویژه نسل های جوان به شدت نیازمند حرفهای نو هستند و اسلام حرفهای نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با طلاب جوان و شنیدن سخنان خوب و امیدوارکننده آنان، افزودند: شما طلبه‌های جوان همچون نهال‌های قدکشیده بوستان امامت و ولایت هستید و پیشرفت‌های فکری و افزایش توانایی‌های عملی شما موجب شگفتی پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگیخت.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر خشم کفار از رویش‌های برجسته اسلامی، گفتند: اگر دشمنانِ اسلام و حاکمیت قرآن از وجود، قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در مفید بودن خود شک کنیم. ادامه مطلب...

سه شنبه 96 شهریور 7 , ساعت 8:20 صبح

7

عید قربان یا گوسپندکُشان[1] (به عربی: عید الأضحی)‏ روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

عید قربان را عید اضحی نیز گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند. ادامه مطلب...

سه شنبه 96 شهریور 7 , ساعت 8:19 صبح

 

شب عرفه,اعمال شب عرفه,اعمال روز عرفه,روز عرفه

عرفه، فرصتی کوتاه برای جاماندگان

 «رُوی إنّ لیلة عرفة یستجاب فیها ما دعا من خیر و للعامل فیها بطاعة الله تعالى أجر سبعین و مائة سنة».

در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود.

اعمال صالح برابر صدوهفتاد سال عبادت است

این روایت، شکوه شب عرفه را می‌رساند. به حسب ظاهر، امشب شب عرفه است؛ بنابراین، می‏‌خواهم این مطلب را به دوستان عرض کنم که امشب را قدر بدانید! نخستین مسأله‏‌ای که در امشب بر آن تأکید شده، «دعا کردن» است و در روایت دارد: دعا کنید! دعای خیر کنید! و بدانید که این دعاها به اجابت می‌رسد.

مقید باشید که امشب، مشغول غیر عبادت نباشید!

مطلب دیگر اینکه مقید باشید که امشب مشغول به غیر عبادت نشوید! کاری کنید که اشتغالات کنار برود تا بتوانید به سوی عبادات و صالحات بروید! وقتی چنین معادل‌ه‏ایی هست که عبادت امشب مانند عبادت صد و هفتاد ساله است، خیلی انسان باید مراقبت و جدیت داشته باشد. این خیلی قابل توجه است، چون امشب یکی از بزرگترین فرصت‌هایی است که ما داریم.

اثر دعا برای دیگران و پشت سر آنها ادامه مطلب...

سه شنبه 96 شهریور 7 , ساعت 8:18 صبح

 

اس ام اس و پیامک شهادت امام باقر-ع

یک عمر سوخت قلب تو از کینه هشام آن دشمن سیاه دل بى حیاى تو

تنها نه در عزاى تو چشم بشر گریست آن دشمن سیاه دل بى حیاى تو

اى خفته همچو گنج، به ویرانه بقیع پر مى‏ زند کبوتر دل، در هواى تو

در را به روى امت اسلام بسته‏ اند آن گمرهان که بى خبرند از صفاى تو

 

############################ ادامه مطلب...

سه شنبه 96 شهریور 7 , ساعت 8:16 صبح

شهادت امام محمد باقر,سالروز شهادت امام محمد باقر

سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )
هفتم ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (( علیه السلام )) ، شهادت این بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گوییم .

امام باقر علیه السلام :
«إِنَّما یُداقُّ اللّهُ الْعِبادَ فِى الْحِسابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى قَدْرِ ما آتاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِى الدُّنْیا.»:
خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلى که در دنیا به آنها داده است، دقّت و باریک بینى مى کند.

 خلاصه ای از زندگی  پر برکت حضرت امام محمد باقر ( ع )
 نام مبارک امام پنجم محمد بود . لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است ،بدین جهت که : دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت . القاب دیگری مانند شاکر و صابر و هادی نیز برای آن حضرت ذکر کرده اند که هریک باز گوینده صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده است .
کنیه امام " ابوجعفر " بود . مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی ( ع ) است . بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن ( ع ) و از سوی پدر به امام حسین ( ع ) می رسید . پدرش حضرت سیدالساجدین ، امام زین العابدین ، علی بن الحسین ( ع ) است .

تولد حضرت باقر ( ع ) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57هجری در مدینه اتفاق افتاد . در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سید الشهداء کودکی بود که به چهارمین بهار زندگیش نزدیک می شد . ادامه مطلب...

یکشنبه 96 مرداد 8 , ساعت 9:14 صبح

به برکت ایشان و اعتقاد به امامت آن حضرت (ع) است که شیعه اثنی عشری هویت می یابد یعنی هر کسی که به امامت ایشان معتقد باشد، شیعه عثنی عشری است.

فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت ثامن الائمه (ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مقارن است با جشن ها و آیین های شادباش در سراسر ایران به یمن قدوم موالید نورانی این دهه؛ اما اینکه چرا ایام ولادت امام هشتم شیعیان (ع) کرامت نام گرفته مسئله ای است که در گفتگوی قدس با آیت ا… روح ا… قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) به بحث و بررسی گذاشته شده و مشروح آن از نظرتان می گذرد: ادامه مطلب...

یکشنبه 96 مرداد 8 , ساعت 9:11 صبح

ماسک انسان های سمی اطرافتان را با این روشها از زندگی تان دور کنید

سر و کله زدن با افراد سمی چیزی است که همه‌ی ما تجربه‌اش را داریم. خودشیفته‌ها، دروغگوها، اجتماع گریزها، متقلب‌ها، خبرچین‌ها و آنهایی که دوست دارند همیشه ترحم دیگران را نسبت به خود برانگیخته کنند، تنها چند نمونه از افراد سمی هستند.

افراد سمی همیشه راهی پیدا می‌کنند تا به زندگی دیگران رخنه کنند و با ایجاد هیجان منفی و آنارشی، چرخه‌های اجتماعی را دچار اختلال کرده و از این طریق نیازهای‌شان را جواب بدهند. این افراد معمولا از یک استراتژی «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می‌کنند تا بتوانند با پاشیدن دانه‌های بی‌ثباتی و تفرقه، خودشان را در جمع، ضروری و مهم جلوه دهند. رفتارهای افراد سمی معمولا از یک ناامنی درونی نشات می‌گیرد که وادارشان می‌کند آدم‌های اطراف‌شان را به چاه پوچ و احمقانه‌ی بی‌امنی و پوچی بکشانند.

  ادامه مطلب...

یکشنبه 96 مرداد 8 , ساعت 9:10 صبح
12 سال پیش در چنین روزی «محمدتقی بهلول گنابادی» دار فانی را وداع گفت. وعده غذایی این عالم مجاهد اکثر اوقات نان و ماست بود و به رغم 30 سال حضور در زندان‌های افغانستان، 105 سال از خدا عمر گرفت.
12 سال پیش در چنین روزی «محمدتقی بهلول گنابادی» دار فانی را وداع گفت. وعده غذایی این عالم مجاهد اکثر اوقات نان و ماست بود و به رغم 30 سال حضور در زندان‌های افغانستان، 105 سال از خدا عمر گرفت.

«محمدتقی بهلول گنابادی» در سال 1279 در روستای بیلند استان خراسان به دنیا آمد و بعدها به «شیخ بهلول» و «علامه بهلول» شهرت یافت.

* دلیل مشهور شدن به «بهلول» ادامه مطلب...

شنبه 96 تیر 3 , ساعت 1:46 عصر

ماه شوال شامل رحلت بزرگانی و وقوع جنگ هایی است، کما اینکه چند نفر از بزرگ ترین دشمنان اهل بیت علیهم السّلام نیز در آن به درک واصل شده اند.

روزهای 1، 3، 4، 5، 6، 8، 14، 15، 17، 20، 25 را که شامل این وقایع هستند، مرور خواهیم کرد.

عید فطر اولین روز این ماه و روز جشن روزه داری است.

شهادت امام صادق علیه السّلام، حضرت حمزه علیه السّلام، وفات اباصلت هروی و حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام روزهای غم در این ماه اند؛ که ویرانی قبور ائمّه بقیع علیهم السّلام نیز بر این مصیبت ها افزوده است.

مرگ عمرو بن عاص، قتل متوکّل و مرگ عبدالملک بن مروان شیرین ترین روزهای این ماه اند که دشمنان اهل بیت علیهم السّلام در آن به درک واصل شده اند. ادامه مطلب...

شنبه 96 تیر 3 , ساعت 1:45 عصر

بازگشت به حقیقت انسانی و ارزش های الهی از دلایل اصلی نامگذاری عید فطر در اولین روز ماه شوال است.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران گفت: عید در منظر قرآن بازگشت انسان به ارزش های الهی، عید فطر نیز به معنای بازگشت به حقیقت انسانی و ارزش های الهی است.

وی با بیان توضیحات بیشتر افزود: در ابتدا اولین روز ماه شوال را عید فطرت می نامیدند ولی به مرور زمان این روز با حذف ت از کلمه فطرت، عید فطر نامگذاری شد.

ادیب یزدی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه عید فطر در اسلام گفت: عید فطر روز بازگشت به حقیقت و ارزش های الهی در میان اعیاد اهل توحید و مومنان بالاترین عید است.

وی ادامه داد: بر اساس قرآن قبل از اسلام نیز تعظیم ایام الله و تکریم لحظات بازگشت به حقیقت انسانی در میان بنی اسرائیل و اختصاص یک روز به عنوان عید مرسوم بود.

ادیب یزدی با اشاره به عید فطر گفت: عید فطر پس از یک ماه بندگی خداوند تعالی، روزه داری، نماز خواندن، عبادات، شب زنده داری ، افزایش صفای باطن و ایجاد اخلاص خدایی در مومنان از جایگاه مهم و خاصی برخوردار است.

وی در پایان با اشاره به نقش عبادت در ماه رمضان و آثار آن در عید فطر افزود: در ماه رمضان به ویژه در روزهای پایانی ماه رمضان با ایجاد تحول در مردم ایران، افزایش صفا و نورانیت باطنی آن ها، وجود نشانه هایی از جمله خواب های آب و آیینه و افتاب بیانگر پالایش داخلی به سوی حقایق انسانی و ارزش های الهی، نقش بسیار مهمی در تعظیم عید فطر و بازگشت حقیقت فطرت دارد.


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ