سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مایه توانگری خردمند، حکمتش و مایه عزّت وی قناعتش باشد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 94 آذر 28 , ساعت 2:24 عصر
شهادت امام حسن عسکری

خداى تعالى پیامبران و اوصیاى ایشان (ع) را با معجزاتى که دیگر افراد بشر از آوردن نظیر آنها عاجزند، یارى کرده است تا گواه راستین بر درستى خیر و هدایتى باشد که از طرف خدا براى مردم آورده‏اند، که اگر این یارى خدا نبود، آنان در انجام رسالت خود سست مى‏شدند و کسى گفته‏هاى آنان را تصدیق نمى‏کرد. از جمله امدادهاى الهى آن است که آنچه در باطن مردم مى‏گذشت و در اعماق دلهاشان پنهان داشتند و آنچه را که در آینده اتفاق مى‏افتاد از همه آنها آگاه مى‏فرمود، خداى تعالى این عنایت را به ائمة هدى (ع) از جمله به امام بزرگوار ابو محمد (ع) فرموده بود که ما به برخى از موارد مهمى که از آن حضرت رسیده است اشاره مى‏کنیم:

1- حسن نصیبى نقل کرده، مى‏گوید: در دلم گذشت که آیا عرق جنب پاک است، یا نه؟ به در منزل امام ابو محمد، حسن عسکرى (ع) آمدم تا از آن حضرت بپرسم، شبانگاه به منزل او رسیدم و در آن جا اقامت کردم چون سفیده صبح دمید امام (ع) از منزل بیرون شد، دید من خوابیده‏ام، مرا بیدار کرد و فرمود:

ادامه مطلب...

شنبه 94 آذر 21 , ساعت 5:4 عصر

ربیع الاول

ماه "ربیع الاول" همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است .


ماه محرم و صفر را پشت سر گذاشتیم با اندوه و اشک و ناله ،اشک ریختیم و دل تازه کردیم و با یاد عظمت آقا ابا عبدالله الحسین بزرگ شدیم، از خزان عفلت به برکت اشک های محرم و صفر به بهار رسیدیم و اکنون وقت آن است که در این بهار به یمن رویش دوباریمان سجده شکر به جای آوریم و این بهار را قدر بدانیم و بندگی کنیم.

ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 آذر 18 , ساعت 9:27 صبح

دعا کردن چهار وقتى که دعا در آن به استجابت می رسد

مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم؛
چهار وقتى که دعا در آن به استجابت می رسد
همانا در شب ساعتى است که درک نکند آن را بنده مسلمانى که در آن نماز گزارد و خداى عز و جل را در آن ساعت بخواند (و به درگاهش دعا کند) جز اینکه اجابت شود (و دعایش مستجاب گردد) و این ساعت در هر شب هست»

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،اگرچه به تصریح آیات و روایات باب دعا همیشه و در هر زمان و مکان به روی بنده گشوده است و خداوند سمیع و علیم بر خواسته های ما است اما هستند حالات و اوقاتی که امید اجابت در آنها بیشتر است.

ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 آذر 18 , ساعت 8:51 صبح

همه انسانها به آراستگی ظاهری توجه خاصی دارند تا جایی که دوست دارند تا به لحاظ زیبایی از دیگران بهتر باشند. و این آراستگی زمانی به حد کمال خود می رسد که همراه با زیبایی درون هم باشد. یعنی در نگاه دینی کسی زیباست که هم به لحاظ سیرت و درون و هم به لحاظ صورت و برون زیبا باشد. با این مقدمه این متن زیر را بخوانید:

ادامه مطلب...

شنبه 94 آذر 7 , ساعت 2:6 عصر

«اربعین» بکار رفته را باترجمه آن تقدیم کنم ودر صورتلزوممختصریتوضیح دهم .

 مقدمه  --کلمه « اربعین » به معنایچهلاست واین عدد در آیات وروایاتجایگاه خاصی دارد که پس از مطالعه ی تحقیقات آینده  متوجهآنخوهیدشد .

 به مناسبت اربعین شهادت امام حسین علیه السلاماولین حدیث رااختصاصدادم بهحدیثی که بیان کننده  اهمیت زیارت اربعین امام  حسین (ع) است  .

متن حدیث          کتاب بحارالأنوار     82     75    باب 24- الجهر و الإخفات و أحکامهما

7-  الْمِصْبَاحُ، لِلشَّیْخِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ

 عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

ترجمه   امام حسن عسگری (ع) فرمود :

علامت های مومن (شیعه ) پنج چیز است :

خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روزوریارت اربعینانگشتر به دست راستکردن وپیشانی را در سجده بر خاکنهادنوبلند گفتنبسم الله الرحمن الرحیمدر نماز

توضیح

ادامه مطلب...

سه شنبه 94 آذر 3 , ساعت 7:55 صبح
محمد خلج امیرحسینی*
 
بعضی می‌گویند چرا باید مرگ بر آمریکا بگوییم. مگر اسلام دین رحمت و اعتدال نیست؟ بلی اسلام دین رحمت است ولی نه برای افرادی که ظلم و فساد می‌کنند و به جامعه و حکومت اسلامی تعدی می‌کنند. ... إِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ الْمُفْسِدین‏ (قصص/77)، وَاللَّهُ لایُحِبُّ الظَّالِمین‏ (آل عمران/140)، ... إِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ الْمُعْتَدین‏ (بقره/190). اسلام دین اعتدال است به این معنا که در جای خود رحیم است و در جای خود شدید. ... أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ... (فتح/29).
 
آزار و اذیت مسلمین و ظلم به جامعه اسلامی آنقدر اهمیت دارد که خداوند آنها را مورد لعن و نفرین خود قرار می‌دهد. ... أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمین‏ (هود/18). در آیه دیگر لعن به معتدین از زبان پیامبران آمده است. لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنىِ إِسرَْائِیلَ عَلىَ‏ لِسَانِ دَاوُدَ وَ عِیسىَ ابْنِ مَرْیَمَ ذَالِکَ بِمَا عَصَواْ وَّ کَانُواْ یَعْتَدُون‏ (مائده/78، کافران بنى‌اسرائیل، بر زبان داوود و عیسى بن مریم، لعن شدند. این بخاطر آن بود که عصیان کردند و تجاوز مى‏نمودند). همچنین خداوند ظالمین و متجاوزین و بویژه سران آنها را بطور مصداقی مورد نفرین خود قرار داده است. خداوند به اصحاب اخدود که تعداد زیادی از مومنین را شکنجه داده و سوزاندند، مرگ بر اصحاب اخدود می‌گوید. قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ (بروج/4). خداوند به ابولهب که اتفاقا عموی حضرت پیامبر (ص) بودند ولی ظلم و جفای زیادی به ایشان نمودند، تعبیر بریده باد دستش می‌گوید. تَبَّتْ یَدا أَبی‏ لَهَبٍ وَ تَب‏ (مسد/1). ادامه مطلب...
سه شنبه 94 آذر 3 , ساعت 7:43 صبح
گزارشی از کمپین اینترنتی «خدا می‌بیند»
کمپین «خدا می‌بیند» از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در راستای یادآوری دستورات الهی از طریق بپاداشتن سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر راه‌اندازی شده است.

 امر به معروف و نهی از منکر یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که بنا به دستورات شرع همیشه همراه مردم بوده و با ورود ابزار ارتباطی جدید نه تنها به عنوان یک سنت حسنه از سوی بسیاری از افراد اجرا می‌شود بلکه با ادغام شدن در هنر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است.

تغییر در رفتارهای اجتماعی تغییر در اشتباهات را نیز به همراه دارد، لذا بر این اساس نحوه تذکر دادن و یا همان امر به معروف و نهی از منکر نیز تغییر می‌کند، آن چیزی که در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شاهد آن هستیم بپاداشتن سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در قالب انتشار تصاویر،‌ احادیث، عکس‌نوشته‌ها و پوستر است.

اصل امر به معروف و نهی از منکر بر پایه انسان‌دوستی و دلسوزی برای فردی است که منکر انجام داده است لذا استفاده از هنر به دلیل ذات لطیف آن می‌تواند ابزار مناسبی در جهت انتقال پیام دستورات دین باشد.

از این جهت تأملی داریم به کمپینی با عنوان «خدا می‌بیند» که از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است و افراد با یادآوری دستورات الهی سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر را از طریق هنر به یکدیگر متذکر می‌شوند.

 

  ادامه مطلب...

سه شنبه 94 آذر 3 , ساعت 7:29 صبح

 با وجودی که انتظار می رفت مانند سالهای گذشته زوار اربعین ایرانی نسبت به سال پیش افزایش قابل توجهی داشته باشد، متاسفانه آمارهای رسمی وزارت کشور حاکی از کاهش یک میلیونی زوار اربعینی نسبت به سال گذشته دارد.

با وجودی که انتظار می رفت مانند سالهای گذشته زوار اربعین ایرانی نسبت به سال پیش افزایش قابل توجهی داشته باشد، متاسفانه آمارهای رسمی وزارت کشور حاکی از کاهش یک میلیونی زوار اربعینی نسبت به سال گذشته دارد.
گروه اجتماعی - رجانیوز:  با وجودی که انتظار می رفت مانند سالهای گذشته زوار اربعین ایرانی نسبت به سال پیش افزایش قابل توجهی داشته باشد، متاسفانه آمارهای رسمی وزارت کشور حاکی از کاهش یک میلیونی زوار اربعینی نسبت به سال گذشته دارد. ما در حالی شاهد این اتفاق اسفناک هستیم که امسال اولین سالی است که ستاد اربعین 10 ماه قبل از اربعین، در عالی ترین سطوح به صورت جدی فعال شده تا با برنامه ریزی و پیشبینی های لازم و مشارکت تمام نهادهای ذی ربط، زیارت اربعین را برای خیل علاقمندان تسهیل کند. اما متاسفانه به جای اینکه حماس? اربعین ایرانی ها که در پیام و سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری مورد تقدیر قرار گرفت، امسال پرشکوه تر شود، وزارت کشور از کاهش یک میلیونی زوار به دلیل هزینه ویزا خبر داده است.
دوشنبه 94 آذر 2 , ساعت 8:9 صبح

مقدمه

اولین شکوفه های عاشورایی در اربعین شکفته شد [1]و آمدن اهل بیت حسین بن علی (ع) بر سر مزار سیدالشّهدا، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و با این کار، به پیروان امام و دوستان خاندان پیغمبر (ص) و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند فهماندند که این واقعه تمام نشد و چنین فاجعه ای، با دفن کردن و به اسارت گرفتن و رها کردن اسیران پایان نخواهد یافت و فراموش نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب از این دیدگاه معتقد است که آمدن اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا در اربعین، با این هدف بود که اعلام کنند: این جا میعادگاه بزرگی است که با جمع شدن در آن، باید همواره هدف بزرگ اسلام را نیز به یاد بیاورید که همانا «تشکیل نظام اسلامی» و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت است .[2]

«آموزه های اربعین» و «درنگ در فرازی از زیارت اربعین» در نگاه رهبر معظم انقلاب، محور این نوشتار است.

آموزه های اربعین

1. احیای یاد کربلا و شهادت

«شهادت بدون خاطره، بدون یاد، بدون جوشش خون شهید، اثر خودش را نمی بخشد و اربعین، آن روزی است که برافراشته شدن پرچم پیام شهادت کربلا در آن آغاز شد»[3]

رهبر انقلاب، اربعین را احیای یاد حماسه حسین بن علی (ع) در کربلا دانسته، می فرماید:

«شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد، یعنی حسین بن علی (ع) و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند، اما بنی امیه موفق می شدند همان طور که خود حسین (ع) و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند، آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت؟ یا اگر هم برای آن روز اثری می گذاشت، آیا این خاطره در تاریخ برای نسل های بعد هم برای گرفتاری ها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدهای دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت؟ اگر حسین شهید می شد، اما مردم آن روز و مردم نسل های بعد نمی فهمیدند شهید شده، این خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیختگی ملت ها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟ می داند هیچ اثری نداشت. آری، حسین (ع) شهید می شد، خود او به اعلا علّیین رضوان خدا می رسید؛ شهیدانی که کسی نمی فهمید و در غربت، سکوت و خاموشی شهید شدند، به اجر خودشان در آخرت رسیدند.. . امام چقدر درس و اسوه می شدند؟» ادامه مطلب...

دوشنبه 94 آذر 2 , ساعت 8:3 صبح

اربعین مجلس روضه‌ای است که خود امام حسین(ع) برگزار کرده. شما باور می‌کنید که کسی هیأت‌داری کند، ولی برای اربعین کاری انجام ندهد؟! چون یک‌دفعه‌ای این سؤال پیش می‌آید که «اصلاً او برای چه هیأت‌داری می‌کند؟» شما باورتان می‌آید کسی در طول سال برای امام حسین(ع) نذری بدهد، اما برای اربعین خرج نکند؟! اصلاً باور می‌کنید یک چنین افرادی موجود باشند، چون غفلت به این عظمت اصلاً امکان ندارد! اربعین درِ خانه تک تک ما را زده است.

حجت‌الاسلام پناهیان در همایش زائران و فعالان پیاده‌روی اربعین در مشهد سخنرانی کرد و به «اسرار و آداب پیاده‌روی اربعین» پرداخت. در ادامه گزارش مشروح این سخنرانی را می‌خوانید:

الف) برخی اسرار پیاده‌روی اربعین

1. اسرار معنوی اربعین / هرکسی با یک‌بار تجربه، آثار معنوی پیاده‌روی اربعین را در وجود خود احساس می‌کند

درباره اربعین باعظمت حسینی، عرائض خود را به دو بخش عمده تقسیم می‌کنم: یکی اسرار اربعین و دیگری آداب اربعین. در باب اسرار اربعین، هم می‌شود به اسرار معنوی اربعین پرداخت و هم به اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانی اربعین پرداخت. درباره اسرار معنوی اربعین؛ وقتی انسان به عظمت ثواب پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) نگاه می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که هیچ عملی پرثواب‌تر از این عمل برای مؤمنین، قرار داده نشده است. (امام صادق(ع): مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةً وَ عُمْرَةً؛ عوالی‌اللئالی/4/82) (مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ؛ کامل الزیارات/133) (مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ؛ کامل الزیارات134)

واقعاً درک انسان از اسرار معنوی این سفر باعظمت عاجز می‌ماند. فکر می‌کنم زیاد تبلیغات نیاز نداشته باشد، هر کسی تجربه کرده باشد، آثار باعظمت معنوی این پیاده‌روی باعظمت را در وجود خودش احساس می‌کند. وقتی کسی این تجربه معنوی را پیدا کرد، دیگر نیاز به تبلیغات ندارد. و این چیزی نیست جز کشش معنوی اربعین برای دل‌های پاک و نورانی.

2. اسرار اجتماعی، سیاسی و تمدنی اربعین

ادامه مطلب...

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ