پیامبر اکرم (ص): " لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن یَکونَ رَمَضانُ سَنَةً. "
حضرت محمد(ص) فرمودند: " اگر بندگان مى دانستند که در رمضان چه [برکاتى]هست، آرزو مى کردند که رمضان، یک سال باشد. "
منبع: فضائل الأشهرالثلاثة ص140
در تطهیر فرقی بین آب کر و آب جاری وجود ندارد.
سوال: اگر قسمت پایین آب قلیلی که به طور سرازیر و بدون فشار به پایین میریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالای این آب همچنان پاک باقی میماند؟
پاسخ: اگر سرازیری آب به گونهای باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند، قسمت بالای آن پاک است.
سوال: آیا در شستن لباسهای نجس با آب کرّ و جاری، فشردن هم لازم است و یا این که بعد از زوال عین نجاست همین که آب آن را فرا گرفت، کفایت میکند.
پاسخ: باید بنا بر احتیاط آن را فشار یا تکان دهند. ادامه مطلب...
الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
سوال: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
پاسخ: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.
سوال: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا میکنند که در کتابهای قدیمی دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر دعاها از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (ع) باشند، اشکال ندارد.
سوال: آیا عمل به استخاره واجب است؟
سوال: الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
سوال: بنا بر آن چه گفته میشود که در کارهای خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشدهای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب میشود یا این که فقط خدا از آن آگاه است؟
پاسخ: استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام کارهای مباح است، اعم از این که تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگی انجام آن. بنا بر این در کارهای خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره برای آگاهی از آینده شخص یا عمل نمیباشد.
س 1436. آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند، ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
پاسخ: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد به طوری که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، میتوان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
امام دوم شیعیان(ع) تأکید کرده اند که فاصله میان حق و باطل به اندازه چهار انگشت است.
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: «بَینَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَیتَ بَعَینِک فَهُوَ الْحَقُّ وَقَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیک باطِلاً کثیراً» «بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و آنچه را شنیدی یا آن که برایت نقل کنند، چه بسا باطل باشد.»
منبع: تحف العقول
حکم با اختلاف مراتب ضرری که بر استعمال دخانیات مترتّب می شود، متفاوت میگردد و به طور کلی استعمال دخانیات جایز نیست.
سوال: استعمال دخانیات در ادارههای دولتی و اماکن عمومی چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر بر خلاف مقرّرات داخلی ادارات و اماکن عمومی باشد و یا موجب اذیت و ناراحتی دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود، جایز نیست.
سوال: آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر ضرر قابل ملاحظهای داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست.
سوال: خرید وفروش و استعمال تنباکو چه حکمی دارد؟
پاسخ: خرید و فروش واستعمال تنباکو فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر ضرر قابل ملاحظهای برای شخص داشته باشد، استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.
سوال: آیا معالجه و درمان بیماری با استعمال مواد مخدّر جایز است؟ و بر فرض جواز، آیا به طور مطلق جایز است یا فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد؟
پاسخ: اگر درمان و معالجه به نحوی متوقف بر استعمال مواد مخدّر باشد و این امر هم با تجویز پزشک مورد اطمینان صورت گیرد، اشکال ندارد.
سوال: آیا شروع به استعمال دخانیات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانیات را به مدّت چند هفته یا بیشتر ترک کند آیا حرام است که دوباره به استعمال آن بپردازد؟
پاسخ: حکم با اختلاف مراتب ضرری که بر استعمال دخانیات مترتّب میشود، متفاوت میگردد و به طور کلی استعمال دخانیات اگر به مقداری باشد که موجب ضرر قابل ملاحظهای برای بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص میداند که با شروع آن به این مرحله میرسد نیز جایز نمیباشد.
سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور گفت: بر این باور هستیم که بانوان ایران اسلامی بانوان عفیفی هستند و به سلامت جامعه توجه دارند و مسئله حجاب یک موضوع اجتماعی است و همه سرریزهای اجتماعی به نوعی پیوند انتطامی پیدا میکند و همکاران بنده از شنبه آینده 26 فروردین ماه در سه حوزه معابر عمومی و خودرو و اماکن و با اعلام خبر قبلی در این 3 حوزه ورود خواهند کرد.
فرمانده کل انتظامی کشور افزود: از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو و یا در اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی میشوند.
سردار رادان گفت: با اینکه از فناوری هوشمند در ثبت تخلفات استفاده میکنیم، اما در مرحله اول امکان بررسی و قبول اعتراض افراد وجود دارد. ادامه مطلب...
پاسخ: آیا وجوب قصر بر مسافر شامل همه نمازهای فریضه میشود یا اختصاص به بعضی از آنها دارد؟
پاسخ: وجوب قصر فقط در خصوصِ نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است و نماز صبح و مغرب قصر نمیشود.
سوال: شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟ ادامه مطلب...
حجتالاسلام پناهیان گفت: کسی که بیتفکر برای خودش و دیگران و حکومت، تکلیف تعیین میکند ماهیتاً با خوارج فرقی ندارد. حتی اگر امام زمان(ع) هم بیاید و تکلیف ما را مشخص کند، برخی از اهل علم که اهل عقل نیستند، مقابل حضرت میایستند.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان در سحرهای ماه مبارک رمضان با حضور در برنامه «ماه من» که بهطور مستقیم از شبکه سه پخش میشود درباره تلقیهای ناصواب از دین و آثار تحریف دین به گفتگو میپردازد. در ادامه گزیدهای از شانزدهمین جلسه این مبحث را میخوانید:
مراجعه به آرا و افکار عمومی توسط امام، برای بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است
از مطالب جلسه قبل، یک بخش باقی ماند که مربوط میشود به قصههایی از زندگی امام حسن مجتبی(ع). وقتی یک امام به حرف و نظر مردم، مراجعه میکند، یکی از اهدافش بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است. قرآن کریم هم میفرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آلعمران، 159)
این مراجعه به آرا و افکار عمومی و سنجش ظرفیت و عقل مردم، کاری است که یک امام باید انجام بدهد و امام حسن(ع) این کار را انجام داد. البته مردم نتیجه شوم تصمیم غلط خودشان را دیدند. ادامه مطلب...
افراد مختلف التقاطی، که برخی مبارزه و برخی مادهگرایی را محور تفکرشان قرار داده بودند، «ارزشهای دینی» را نیز مطابق آن تفسیر میکردند. «حجاب» هم یکی از این ارزشهای دینی بود که از گزند این تفسیرهای انحرافی در امان نبود
به گزارش خبرنگار حوزه تاریخ خبرگزاری فارس، سالهای میانی دهه پنجاه شمسی، تبِ اسلامسرایی داغ بود. افراد مختلف التقاطی، که برخی مبارزه و برخی مادهگرایی را محور تفکرشان قرار داده بودند، «ارزشهای دینی» را نیز مطابق آن تفسیر میکردند. «حجاب» هم یکی از این ارزشهای دینی بود که از گزند این تفسیرهای انحرافی در امان نبود و آن سالها با مفهوم مبارزه پیوند خورده بود. گاهی مبارزه طبقاتی، گاهی مبارزه با شاه و گاهی هم مبارزه با امپریالیسم.
اولین روزهای اسفند 57، سازمان مجاهدین خلق بیانیهای درباره مسأله حجاب صادر میکند که چند محور اصلی دارد: درست است انقلاب پیروز شده اما «در شرایطی که هنوز نهادهای اساسی امپریالیستی در کشور ریشه کن نشده و موجودیت انقلاب هنوز در تهدید است» باید مسائل را اصلی و فرعی کرد و نباید با مشغول کردن توان جامعه روی آنها «زمینههای توطئه و تحرکات ضد انقلاب» را فراهم کرد. ادامه مطلب...
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین.
خدایا راهنمایی ام کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجتها و آرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل طاهر او .
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نویسنده معروف آمریکایی شعرش را به مردم غزه تقدیم کرد
جنگیرها از چه روشهایی برای فریب استفاده میکنند
ادای احترام سردار قاآنی به مقام شهید یحیی سنوار
فیلم مقاومت راوی جنایات امروز صهیونیستها باشد
شهادت سنوار باعث توقف مقاومت نخواهد شد
عملیات بی سابقه
سفر قالیباف به لبنان پیامهای بسیاری داشت
خطری نبود، خطری نیست
مسابقه ادبی دلنوشته برای سید عزیز مقاومت، سیدحسن نصرالله
[عناوین آرشیوشده]