سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 100 مرداد 28 , ساعت 9:16 عصر

زنان عاشورایی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: خانواده وهب شامل وهب بن عبدالله، مادرش«قمر» و همسرش‌ «هانیه» یک الگوی کامل برای زنان و دختران جوان هستند که در مسیر دفاع از ولایت و امامت در صحنه عاشورا، نقش آفرینی کردند.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: این خانواده که آیین مسیحیت داشتند در تاریخ آمده که امام حسین(ع) هنگام حرکت به سمت کوفه در مسیر با افرادی که مشاهده می کرد احوالپرسی می کرد که در این مسیر ام وهب از بی آبی و مشکلات آب در آن صحرا صحبت می کند و امام که مصداق کامل احسان و کرامت هستند با نیزه خود خاک را کنار می زنند و ام وهب با دیدن جوشش آب از دل خاک ایمان می آورد.

وی افزود: امام حسین(ع) به ام وهب می فرماید که به پسرت بگو: «اگر بخواهد می تواند ما را یاری کند» از این رو هنگامی که وهب به حجره باز می گردد و با دیدن این معجزه مشتاق دیدار امام می شود و همراه با مادر و نوعروسش نزد امام می روند و با توجه به کرامتی که از امام دیده بودند به اسلام می گرایند و جزء  اصحاب امام می شوند.
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، با بیان اینکه کمتر از 20 روز از ازدواج وهب و هانیه نگذشته بود گفت: در کتاب های تاریخی آمده است: این تازه داماد مسلمان در واقعه کربلا  با مشوق های مادر کهنسال و همسر جوانش به میدان جنگ و برای یاری امام حسین(ع) می رود.
وی ادامه داد: تازه دامادی که هیچ کدام از زر و زیور دنیایی جز شهادت در رکاب حضرت برایش ارزشمند نبود در این مسیر به شهادت می رسد هنگامی که هانیه بر بالین همسرش می رسد از خداوند  درخواست می کند که همراه همسرش باشد، یکی از سپاه دشمن بر فرق نو عروس ضربه می زند و این عروس هم به وصال یار می رسد.
ماهروزاده اضافه کرد: دشمن سر وهب را به طرف این مادر پرتاب می کنند و مادر که اسوه صبر و ایثا ر است سر جوانش را می بوسد و می گوید: خداوند را سپاس که پسرم در رکاب ولی زمان به شهادت رسید و مرا رو سفید کرد و سپس این سر را به سوی دشمن پرتاب می کند و می گوید: سری که برای دوست داده ایم هر گز بازپس نمی گیریم.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه واقعه عاشورا یک نظام کامل تربیتی از نوع حماسی است گفت: در این نظام تربیتی ما صحنه هایی را می بینیم که در تاریخ بشریت ماندگار است.
وی بیان داشت: در واقعه عاشورا یکی از گروه های نقش آفرین زنان هستند که نشان دادند ، می توانند در کنار مردان به تکلیف اجتماعی به عنوان وظیفه شرعی عمل کنند و در این زمینه نسبت به مردان چیزی کم نداشته باشند.
این استاد حوزه، با تاکید بر اینکه در رابطه با گروه نقش آفرینی زنان عاشورا نظرات مختلفی بیان شده است گفت: در کتاب های تاریخی نکات مختلفی شنیدم و از دیدگاه های مختلفی به حضور زنان توجه شده است بعضی ها حضور زنان را با رویکرد به واقعه عاشورا، در قبل، حین و بعد از عاشورا مورد بررسی قرار داده و برخی دیگر به زنان هاشمی از جمله حضرت زینب(س)، ام کلثوم(س)، فاطمه(س)، سکینه(س) و رباب(س) و زنان غیر هاشمی از جمله ام خلف همسر مسلم بن اوجی و مادر وهب تقسیم کرده اند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) ادامه داد: زنان در واقعه کربلا نقش انکار ناپذیری در تشویق مردان، دفاع از ولایت و امامت، صبر و استقامت و پرستاری داشتند و این صحنه ها در تاریخ بشریت ماندگار و همراه نام کربلا، باعث زنده ماندن نام امام حسین(ع) و محبت همه بشریت به فرهنگ حسینی خواهد بود.
وی با تاکید بر الگوگیری زنان امروز از زنان کربلایی گفت: زنان امروز باید همراه با زنان عاشورایی مشوق خانواده در تربیت فرزندان ولایت مدار، تقوا مداری، رعایت حجاب و عفاف در رسیدن به مقاصد سیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی باشند.
ماهروزاده خاطر نشان کرد: زنان امروز باید در مسیر تسلیم و رضای الهی گام بردارند و همچون زینب تسلیم امر پروردگار باشند و جز به زیبایی های معنوی  نیاندیشند و در اصلی ترین هسته اجتماع که خانواده است بستر رشد و بالندگی همسران را فراهم سازند و یاوران حقیقی برای ولی زمان(عج) باشند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ