سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش در سایه عنایت خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 93 بهمن 5 , ساعت 8:23 صبح
اصل غیرت به دور از افراط و تفریط ها و کجروی ها، از جمله صفاتی است که موجب مباهات بوده و در احادیث، از خداوند نیز به عنوان غیرتمند یاد شده است.
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، یکی از فضیلت های اخلاقی و تکالیف اجتماعی که در اسلام ناب محمدی بر آن بسیار تأکید شده است، غیرت است. علمای اخلاق در تعریف غیرتی که مورد تأیید آنهاست، چنین آورده اند: غیرت و حمیّت؛ یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می ‏گیرد و یکی از «ملکه»های شریفه نفسانی ‏است. اصل غیرت به دور از افراط و تفریط ها و کجروی ها، از جمله صفاتی است که موجب مباهات بوده و در احادیث، از خداوند نیز به عنوان غیرتمند یاد شده است.
 
از مصادیق بارز غیرت در میان افراد جامعه غیرت مردان نسبت به زنان است. اما این فضیلت اخلاقی دارای ابعاد گوناگونی است. غیرت انسانی، دینی و ملی از مصادیق کلی این تکلیف اجتماعی است.
 
غیرت دینی  
غیرت دینی، به این معناست که انسان مسلمان اهمیت خاصی نسبت به کیان اسلام و آنچه بدان مربوط می شود داشته باشد، با تمام توان در اثبات و اجرای آن بکوشد و از کوچک ترین خدشه و تعرّضی نسبت به آن جلوگیری کند. بر این اساس، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، سفارش به حق‌ و صبر، تعلیم و تعلّم و... می تواند در راستای غیرت دینی قرار گیرد.
 
رابطه اسلام هراسی با غیرت دینی مسلمانان 
کشورهایی که از گسترش اسلام ، به وحشت افتاده اند، هر از چندگاهی با ادعای آزادی بیان به رسول معربانی حضرت محمد امین(ص)  که اسلام راستین را به جهان ابلاغ کرده است، اهانت می کنند. توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام یکی از روش های بزدلانه اسلام هراسی است.
 
شاید دشمن هر از چند گاهی بخواهد غیرت مسلمانان جهان را نسبت به پیامبرشان بسنجد. بنابراین ابراز انزجار مسلمانان کشورهای اسلامی به رسانه هایی که به خود اجازه می دهند تا به اسلام ناب محمدی توهین کنند، بسیار مهم است و البته حضور اقشار مختلف فرهنگی، سیاسی و حتی ورزشی در این صحنه از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وقتی این نقشه طرح ریزی می شود به دنبال آن رصد لحظه به لحظه آغاز می شود. زیرا برنامه های بعدی بر اساس واکنش هایی که به این اهانت داده می شود، طراحی می شود. بنابراین میزان غیرت مسلمانان به یک سنگ ترازو می ماند که هر چه سنگین تر باشد، کار دشمن سخت تر می شودو سکوت سیاست مداران، بزرگترین خطر به شمار می رود که نقش تعیین کننده ای را در ادامه سناریوی اهانت به مقدسات مسلمانان دارد.
 
بنابراین غیرت سیاستمداران هرگز نباید به سردی گرایش پیدا کند، زیرا هرگاه این اتفاق تلخ بیفتد باید منتظر باشیم تا دشمن با جسارت بیشتر پا به میدان بگذارد. 
 
 
اگر مسلمانان کشورهای اسلامی با قدرت و غیرت در میدان حضور نداشته باشند، بدین معنی است که تردید در باورهای دینی در میان مسلمانان رخنه پیدا کرده است و دشمن یک پله به اهداف خود نزدیک شده است و حالا باید وارد مرحله ی بعدی شده و به دیگر مقدسات نیز اهانت کند تا مسلمانان را نسبت به آن هم بی تفاوت کنند تا  بتواند به سایر مردم دنیا ثابت کند که اسلام دینی نیست که بتوان روی آن حساب کند. زیرا پیروان آن نمی توانند بر باورهای خود پافشاری کنند و غیرت دینی نسبت به باورهای خود ندارند.
 
از تولد انقلاب اسلامی تا خلق حماسه 9دی
با مرور تاریخ انقلاب اسلامی ایران، همواره ردپایی از غیرت در گوشه گوشه آن دیده می شود. از آغاز مبارزات ملت غیور ایران در برابر نظام ستمگر شاهنشاهی تا خلق حماسه 8 سال دفاع مقدس، از  اهتمام ملت ایران برای آبادانی ایران اسلامی تا خلق حماسه 8 ماه دفاع در برابر فتنه سال88  که با حماسه 9 دی به اوج خود رسید. 
یکی از مصادیق غیرت، ایستادگی در برابر ظلم است که این مصداق را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران می توان یافت. در حقیقت مردم ایران از بی غیرتی شاه ایران  به ستوه آمده و انقلاب اسلامی اینگونه متولد شد.
 
امام علی (ع) هنگام لشکرکشی سپاه معاویه به اراضی مسلمانان و قتل و غارت مردم مسلمان و غیر مسلمان، خطاب به کوفیان می فرماید:
«شگفتا! به خدا که هماهنگى این مردم در باطل خویش، و پراکندگى شما در حقّ خود، دل را مى‏میراند، و اندوه را تازه مى‏گرداند. وای بر شما (که چقدر بی غیرتید) ... شما را غارت می کنند و شما ننگى ندارید»1
 
مردان با غیرتی که زن و فرزندان خود را به خدا می سپردند و با حضور در جبهه های جنگ میدان را خالی نگذاشتند. و با چنگ و دندان از مرزهای  میهن شان پاسداری کردند. 
زنانی که از فرزندان و همسران خود گذشتند و آنان را راهی جبهه های حق علیه باطل کردند و خود نیز بیکار نشسته و گاه با دوختن و گاه با پختن، گاه با بافتن  و گاه با فرستادن تمام دارایی های خود که شاید به اندازه یک مشت بادام بود به امید اینکه آذوقه یک روز یک رزمنده باشد به تکلیف دینی خود عمل می کردند.
 
ثمره این غیرت و حمیت آن بود که یک وجب از خاک کشور با گذشت 8 سال جنگ نابرابر با جهان به دست دشمن نیفتد و تا به امروز دیگر دشمن جرأت نکند که به مرزهای این کشور چشم طمعی داشته باشد.
 
 
بلوای تیر سال 78  از دیگر نمودهای بروز حمیت ملت ایران بود که مردم ایران با حضور در میدان به دشمن فهماندند که غیرت مردم ایران، هرگز اجازه نمی دهد که رژیم غاصب صهیونیسم و امریکای استعمارگر دل رهبرانشان را به درد آورد.
 
فتنه 88 از بزرگترین و سخت ترین امتحاناتی بود که غیرت مردم بالاترین بارم را داشت و حمیت و مردانگی مردم با خلق حماسه 9 دی غیرت را بار دیگر به رخ جهان کشید. شورای اطلاعات ملی آمریکا در گزارش چشم انداز بیست ساله جهان، ایران را به دلیل پیشرفت های اعجاب انگیز علمی، یکی از 10 کشور تاثیر گذار جهان تا دو دهه آینده اعلام کرد.
 
 
 
 دستیابی به انرژی هسته ای از زیباترین مصادیق غیرت جوانان ایران اسلامی است که خون دشمن را  به جوش آورد و زخمی به آنان زد که هنوز التیام نیافته و آنان را وادار کرد تا به تحریم های ناجوانمردانه دست بزنند تا شاید کمی از درد های خود را التیام ببخشند.
 
دستیابی به آخرین فناوری های نانو، تحقق جهادی رویان به سلول های بنیادی، پرتاب موشک به فضا و ساخت ماهواره ، مجهز شدن به تسلیحات نظامی و... همه و همه از مصادیق غیرت ملت ایران است.
 
تلاش و کوشش شجاعانه شهیدان شهریاری، علیمحمدی، تهرانی مقدم و احمدی روشن یکی از بارزترین مصادیق عزت ملی است که در سایه تلاش بی وقفه دانشمندان با غیرت این کشور به دست آمد. 
 
تولید علم، تولید صنایع مادر در راستای کار و تلاش ملت ایران و مهمتر از آن غیرت جوانان این مرز و بوم به دست خواهد آمد.  عزت ملی نشانه غیرت و جوانمردی مردان و زنان این سرزمین است. زیرا عزت ثمره غیرت است و هر گاه دشمن توانست غیرت ما  را خدشه دار کند بی تردید فاتحه عزت مان خوانده شده است.
 
بدون شک اعتماد و حمایت از تولید ملی و در نهایت اجرای اقتصاد مقاومتی هم غیرت ملی را می طلبد.
 
داستان قورباغه پخته 
إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ وَ عِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها وَ إن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلِکَ: مُعاشَرَةٌ جَمیلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقدیرٍ وَ غَیرَةٌ بِتَحَصُّن؛
مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى.2
داستان قورباغه پخته، داستان تغییر غیرت مردم ایران است. وقتی قورباغه را به یکباره در آب داغ بگذارم به سرعت به بیرون می جهد اما زمانی که آن را داخل ظرف آبی که روی شعله کم بگذاریم و آب کم کم داغ شود، دیگر قورباغه به بیرون نمی جهد و کم کم می میرد.  غیرت مردان ایرانی هم با همین شگرد، توسط مهاجمان فرهنگی غرب در حال نابودی است.
 
تأکید فراوان اسلام ناب محمدی بر غیرت در حقیقت تحکیم بنیان خانواده است و امروز این صفت اخلاقی با تغییر دادن سبک زندگی زنان، اشاعه بی حیایی و متحجر نشان دادن زنان عفیف، مانند قورباغه پخته ای می شود که آرام آرام مردان  و زنان را به سبک زندگی غربی عادت می دهد.
 
امروز غیرت ملت ایران در ترازوی اقتصاد مقاومتی سنجیده می شود
 حفظ خانواده، پاسداری از خون شهیدان، حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران، حفظ دستاوردهای علمی و هسته ای ایران اسلامی غیرت زنان و مردان ایران اسلامی را می طلبد. امروز غیرت ملت ایران در ترازوی اقتصاد مقاومتی سنجیده می شود و غیرت مسئولین در توافق هسته ای مورد سنجش قرار گرفته است. 
 
بدون تردید دشمن با اعمال تحریم های ناجوانمردانه، هر روز سنگ ترازوی خود را سنگین تر می کند و آزمون سخت تر می شود. اما سابقه حماسه هایی که مردم ایران خلق کرده اند باور خلق غیرت اقتصادی را دور از انتظار نکرده است و امیدواریم که مسئولین با حضور غیرتمندانه در عرصه سیاسی، ملت ایران را به سمت رسیدن به حماسه اقتصادی ترغیب کنند.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ