سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داوود در دعاهای خود می گفت : «بارالها !من دوستی تو و دوستی آن که دوستت دارد و کرداری که مرا به دوستی ات می رساند، از تو درخواست می کنم . بارالها !دوستی ات را نزدم محبوب تر از خودم، خانواده ام و آب خُنکْ قرار ده» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 93 آبان 25 , ساعت 12:58 عصر

ارزیابی های نشان می دهد در مذاکرات عمان پیشرفت های اعلام نشده مهمی وجود دارد ولی هنوز دو طرف در موقعیتی نیستند که بتوانند ادعا کنند به توافق نهایی دست یافته اند.

محمد صدری، ایران هسته ای- ارزیابی های نشان می دهد در مذاکرات عمان پیشرفت های اعلام نشده مهمی وجود دارد ولی هنوز دو طرف در موقعیتی نیستند که بتوانند ادعا کنند به توافق نهایی دست یافته اند.

تجمیع اطلاعات موجود نشان دهنده چند حقیقت مهم است:

1- به نظر می رسد ایران و امریکا بر سر یک فرمول ترکیبی که ظرفیت غنی سازی محدودی را برای ایران تعریف می کند، به طور اصولی و نسبی توافق کرده اند. این فرمول، موضوع تعداد ماشین ها را با موضوعات دیگری مانند ذخیره مواد ایران، نوع ماشین ها، درصد غنی سازی، تحقیق و توسعه، شفافیت و نحوه تبدیل مواد ترکیب می کند. هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این موضوع در دسترس نیست.

2- به نظر می رسد دو طرف درباره موضوع ظرفیت غنی سازی به نقطه ای رسیده اند که به تعبیر مقام های عمانی بازگشت ناپذیر است، اما روشن نیست که نسبت میان این فرمول تقریبا نهایی شده، با خطوط قرمزی که تیم مذاکره کننده موظف به رعایت آنها بوده چیست.

3- اینکه هیچ کدام از دو طرف، مذاکره ای برای یافتن یک فرمول تمدید توافق ژنو نکرده اند، نشان می دهد که اراده سیاسی برای یافتن فرمولی برای توافق نهایی بسیار جدی است و مسئله اصلی اکنون این است که آن فرمول پیدا می شود یا نه. شواهد نشان می دهد مهم ترین نکته باقی مانده جدول زمانی تعلیق و لغو تحریم هاست. «ایران هسته ای» مطلع شده طرف امریکایی در عمان حامل پیشنهاد جدیدی در این باره نبوده و موضع سابق خود را کماکان حفظ کرده است. موضع فعلی امریکا در این باره، برای ایران قابل قبول نیست.

4- این ارزیابی اکنون جدی است که بده بستان نهایی در شب 24 آذر یا احتمالا چند روز یا هفته پس از آن رخ خواهد داد و احتمالا امریکایی ها گزینه هایی دارند که برای لحظات پایانی ذخیره کرده اند اما روشن است که امریکا به خاطر برنینگیختن حساسیت صهیونیست ها مایل نیست به طور علنی به این موضوع تصریح کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ