12:00
معبودا، تو را شکر می گویم که مرا به ضیافت رمضان، ماه رحمت و بخششت راه و در زیر بار نعمتهاى بیکرانت جای دادی، از تو سپاسگذارم که مرا بر روزه این ماه و نماز و عبادتش به آخرین شب رساندی.
ایستگاه آخر است
باید پیاده شوم
ندایی در گوشم گفت: مسافر رمضان! به آخر رسیدی...
حرف رفتن است ...
نگرانی از فاصله است
هراس دور شدن دوباره است
حرف از رفتن رمضان را با کدامین زبان و کدامین کلمات جفت و جور کنم که شرمندگی ام داخلش نباشد!؟
حق را ادا کرده باشم و دین بر گردن حقیرم نگذارم
از دعای وداع آغاز می کنم
از نگرانی ام و از التماس هایم به خدا
خدایا از تو می خواهم به ذات بزرگوار و کاملت که اگر گناهى به گردن من باقى مانده است
که آنرا نیامرزیده اى یا مى خواهى مرا به جرم آن عذاب کنى یا بدان مرا بسنجى ، ببخشی
و از اعماق وجودم مى خواهم که سپیده دم طلوع نکند تا تو آنها را بر من نبخشیدی
از تو ممنونم که مرا به ضیافت رمضان، ماه رحمت و بخششت راه دادی و مرا در زیر بار نعمتهاى بیکرانت جای دادی
از تو ممنونم که مرا بر روزه این ماه و نماز و عبادتش به آخرین شب رساندی
و هزاران بار از تو ممنونم که مرا یارى کردى بر انجام فرائض این ماه
خدایا بر من منت گذار و از من بپذیر اعمالی را که در ضیافت تو به انجام رساندم
خدایا از تو می خواهم بهترین گذشت و عفو و چشم پوشى و آمرزش را بر من داشته باشی
خدایا از تو می خواهم هر خیر و خوبی و مطلوبی را به رسم لطف و کرامتت بر من عطا کنی
به حق بزرگترین و بهترین ماهی که بر من گذشت، نگهدارى دین و رهایى از دوزخ را نصیبم کن
وداعى که من از این ماه مى کنم وداع فنا و مرگ گناههانم قرار ده و در عوض توفیق
سال آینده را نیز بر من عطا کن
و جز این چه بخواهم از تو
سفرههای ضیافت نور در آخرین روزها یک به یک برچیده می شود
آخرین دعاها، سورهها، نیایش ها، التماس ها، اشک ها یا رب یا رب ها خوانده میشود و اشک بی قراری سر ریز می شود
مرا آفریدی و به من نام های زیبای خودت را یاد دادی تا در قدر رمضان یا بهتر بگویم در قلب رمضان تو را به هزار و یک اسم بخوانم
آنچه در این ماه بر من گذشت سراسر خیر و برکت بود
واینک به پایان رسیدم
نگرانم
از قول و زنجیری که پای شیطان را باز می کند و مرا از تو دور می کند
میخواهم به برکت این ماه از تو بخواهم که کمکم کنی
آنگونه که در این روزها دور بودن از شیطان را یاد گرفتم
در تمام سال آن را اجرا کنم
بگذشت مه روزه، عیــد آمد و عیــد آمد
بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد
اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ
وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَ
اَهْــــــــــلَ الْعَفْوِوَالرَّحْمَةِ
وَاَهْـــلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ
اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً] وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ
تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى
اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ
بارالها، به حق این روزى که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادى از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى و از هر سوء و بدى خارج سازى که محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایستهات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.
خدایا!
فطر از فطرت است و فطرت ما را به اولین روز آفرینش بر می گرداند.
مهربانا!
از خاک بودنم مرا از پرواز باز خواهد داشت و از آنجا که دوستم داشتی، رهایم نکردی؛
بهار رمضان را در چرخش ایام بر سر راهم قرار دادی تا سر و تن، دل و جان خودم را در بارش بارانهای رحمت تو، از هر چه آلودگی و سنگینی و گرد و غبار بزداییم و طاهر شوم.
پروردگارا!
تو مرا به مهمانی ات فرا خواندی تا در برابر نگاهت، در حضور باشکوه و مهربانت، در بارگاه معنوی ضیافت نورانی ات دوباره به یاد فطرتم بیفتم !
از وابستگی ها، دلبستگی ها، شبکه رکودآور روزمرگی ها، بگذرم و روح تنها و دل پژمرده ام را، در آن اعماق بیابم و با آیینه ای از زلال خوبی ها و پاکی ها به نماز فطر تو بیایم ...
من به اندازه لیاقت بندگی ام مزد این ماه را از صاحبخانه میگیرم
اگر کم گذاشتم اگر بلد نبودم اگر یاد نگرفتم توقع بی جا ندارم
لیاقت من برداشت همان میوه ای است که در طول این فصل بندگی کاشتم
هرچند که همیشه کم و بد بندگی کردم
انگار بندگی کردن را بلد نیستم
اما به هر حال می دانم بنده ام
گر بخوانی ور برانی بنده ایم
بر من ببخش آنچه در این ماه در جایگاه بندگی ام کم گذاشتم
و به من از سر لطف و کرم همیشگی ات آنچه را که به خوبان و پاکان و مخلصانت مزد می دهی ، مزد طاعت بده
و در آخر
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
آمین یا رب العالمین
***
حقیقت عید چیست/ فضیلت و اعمال شب و روز عید سعید فطر
شب و روز عید سعید فطر، بهترین فرصت برای جمع بندی و محاسبه اعمال خود در ماه مبارک رمضان است. همچنین فرصت مناسبی است تا اعمال ماه رمضان را با اعمال مخصوصی که برای شب و روز عید فطر، وارد شده، تکمیل کنیم. به همین جهت برخی از آن اعمال را از کتاب ارزشمند المراقبات آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی نقل میکنیم.
گروههاى مختلف مردم در برابر عید
مردم در رابطه با عید به چند دسته تقسیم مىشوند:
[1 -] عدهاى روزه را تکلیفى بیش ندانسته و فقط با خوددارى از خوردن و نوشیدن و همسران، خود را به ناراحتى مىاندازند. امّا اعضاى بدن خود را از گناهان حفظ نکرده و با دروغ و غیبت روزه خود را نقض کرده و با تهمت، افترا، فحاشى به خدمتکار و آزار او روزه خود را از بین مىبرند. و در عین حال با کمال اطمینان خود را از فرمانبرداران مىپندارند و گمان مىکنند که بر پروردگار جهانیان منتى دارند ولى نمىدانند که با گناهان و نادانیشان نزد عاقلان رسوا شده و روزه آنان مورد قبول خداى خدایان قرار نمىگیرد. چنین کسانى اگر در عید به عنایت خداى متعال خوش گمان بوده و در مکان نماز گزاردن خود از پروردگارشان آمرزش بخواهند، شاید خداوند متعال هنگام اعطاى جوایز آنان را نیز مورد آمرزش خود قرار داده و با فضل خود بعضى از پاداشهاى خود را نصیب آنان نماید.
[2 -] دستهاى نیز مىدانند که این خداست که در تکالیف بر آنان منت داشته، و روزهاى کامل است که همراه با بازداشتن اعضاى بدن باشد. از این رو مواظب اعضاى بدن خود نیز هستند، اما گاهى خلافى از آنان سر زده و با بیم و امید مرتکب گناهى مىگردند. با ناراحتى روزه گرفته و به اندازهاى که حال دارند مستحبات را بجا مىآورند. کارهاى خوب و بد را با هم مخلوط نموده و با ترس و خجالت، حیا و امیدوارى وارد عید مىشوند.
خداوند آمرزش، پاداش و تبدیل گناهان به کارهاى نیک را به آنان وعده داده و با عطایاى خود پاداش عبادتهاى آنان را بطور کامل و به گونهاى که بالاتر از آرزویشان باشد، به آنان عنایت مىکند.
[3 -] گروهى از روى عادت و با غفلت روزه گرفته و در ماه رمضان نیز مانند سایر ماهها در غفلت بسر برده، مرتکب گناهان شده و از روى عادت نیز وارد عید مىشوند. سرنوشت این گروه، به خواست خداوند بستگى دارد.
ممکن است عنایت خدا شامل حال آنان شده و فقط بخاطر فرا رسیدن عید یا به جهت کرامت بعضى از اعمال نیکوکاران آنان را مورد آمرزش خود قرار دهد، یا بدى کردارشان آنان را از رحمت خداوند خارج نموده و به ورشکستگان ملحق شوند.
[4 -] دستهاى نداى خداوند را در این ماه لبیک گفته و با تمام توان در مراقبت دستورات الهى تلاش کرده و براى بدست آوردن رضاى خداى متعال در پى بدست آوردن تمامى خیرات هستند و عبادات زیادى بجا مىآورند در حالى که دلهاى آنان به سبب آگاهى خود به کوتاهى در شکرگزارى نعمت تشریف با این ندا ترسان بوده، و قدر منت خداوند متعال بر آنان، بخاطر اجازه به نزدیکى به او و خدمت و عبادت او را مىدانند.
خداوند متعال هم خدمت آنان را قبول، از سعى آنان تشکر مىکند و با کرامتها و انواع عنایات خود آنان را پاداش مىدهد، با هدایتهاى بیشتر آنان را بزرگ داشته، با نور قرب خود آنان را مىپوشاند و آنان را به دوستان برگزیدهاش ملحق مىنماید.
[5 -] گروهى نیز نداى خداوند متعال، سختى گرسنگى و شب زندهدارى را براى آنان از بین برده، با اشتیاق و شکرگزارى، حتى با شادمانى و مستى با آن روبرو شده، براى رفتن و مسابقه جدیت به خرج داده، با روح و عقل خود بخوبى خطاب خداى خدایان را اجابت مىکنند، براى از بین بردن حجاب با بذل جان همت کرده و با قرب به او به مراد رسیده و به پروردگار بندگان متصل شدهاند. پروردگارشان آنان را به خوبى پذیرفته، نزدیک کرده و در پناه خود، در جایگاه صدق بهمراه دوستان و برگزیدگانش مىنشاند با جام لبریز خود آنان را سیراب کرده و به زیبایى، نور، شادمانى و سرورى مىرسند که کسى توان تصور آن را نداشته، چشمى آن را ندیده و کسى از آن چیزى نگفته است.
روز عید زمان آشکار شدن آثار اعمال ماه رمضان و اعطاى پاداش عبادتهاى آن مىباشد. بنابراین کسى که بخوبى از خداوند متعال در شب عید مراقبت نموده، کوتاهىهاى خود را در ماه رمضان، در شب فطر جبران نماید و خود را براى عید آماده کند و از بندگان صالح خدا شود، امید است همانگونه که خداى متعال آنان را در روز عید قبول مىکند، او را نیز پذیرفته، و او را از الطاف خاص خودم محروم ننماید، و بعد از اعتراف به کوتاهى در عبادت و جبران آن، خداوند او را مورد محاسبه دقیق قرار نداده و با او نیز مانند بندگان گرامیش و شهدا و صدیقین که شایسته بخشش او هستند رفتار کند.
اهمیت عبادت در این شب
عبادت در این شب بسیار مهم است. از امام سجاد علیه السّلام روایت شده است که به فرزندانش در مورد این شب سفارش کرده و مىفرمود: «این شب کمتر از آن شب نیست.» منظور حضرت علیهالسّلام شب قدر بود. با این کلام تصریح مىکند که شب فطر کمتر از شب قدر نیست.
بنابراین لازم است عمل کننده در این شب بیش از شب قدر جدیت نماید. زیرا این شب علاوه بر این که به این جهت شرافت دارد وقت پاداش و آخر کار نیز بوده و بهمین جهت احتیاج به جدیت زیاد دارد.
اعمال شب عید فطر
[1 -] مهمترین کارها در این شب بعد از جستجوى ماه و دیدن آن، خواندن دعایى است که هنگام دیدن ماه خوانده مىشود و در صحیفه سجادیه آمده است و نیز سلام و تضرع کامل به نگهبان شبش که از معصومین علیهم السّلام است و توسل به آنان جهت جدیت ایشان در اصلاح اعمال این ماه او.
همچنین باید اعمال ماه رمضان و خود، دل، روح، ضمیر، ظاهر، باطن، تمامى وجود و جزء جزء وجود خود را تسلیم آنان نموده و از آنان بخواهد که واسطه شده و از خدا بخواهند او را تا رمضان آینده و تمامى عمر موفق بدارد.
به طور کلى باید قصد او در این توسل اصلاح تمام مفاسد ماه، سال و عمرش بوده و تمام نواقصش را کامل نماید. باید در تملق گفتن و لطیف نمودن معانى تضرع، توسل و تسلیم خیلى جدیت کرده و امیدوارى کامل خود را به پذیرش آنان آشکار نماید، و بخاطر آنان به درگاه خداوند شکرگزارى نماید. آنگاه این شب را با همان اعمال قلبى و بدنى که در شبهاى قدر گفتیم، مگر اعمال مخصوص به هر کدام از آن شبها زنده بدارد.
[2 -] غسل به هنگام غروب.
[3 -] بعد از نوافل مغرب در حالى که دستهاى خود را بلند کرده است بگوید: «یا ذا المنّ و الطّول، یا مصطفی محمّد و ناصره، صلّ على محمّد و آل محمّد، و اغفر لی کلّ ذنب احصیته، و هو عندک فی کتاب مبین»
آنگاه سجده کرده و صد بار در سجده بگوید: «اتوب إلى اللّه»
سپس حاجت خود را بخواهد که اگر خدا بخواهد برآورده مىگردد.
[4 -] بعد از نماز مغرب، عشا، صبح و عید این تکبیر را بگوید: «اللّه اکبر لا اله الا اللّه و اللّه اکبر و للّه الحمد اللّه اکبر و الحمد للّه على ما هدانا».
بهتر است این تکبیر را در پى این نمازها ترک نکند.
[5 -] مستحب است بعد از نماز مغرب و عشا دو رکعت بجا آورده در رکعت اول بعد از سوره فاتحه صد بار سوره اخلاص و در رکعت دوم بعد از سوره فاتحه یک بار سوره اخلاص بخواند. آنگاه قنوت خوانده، به رکوع رود، سجده کند و سلام بدهد. آنگاه سجده کرده و در سجده صد بار بگوید: «أتوب إلى اللّه»
از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است که فرمودند: «قسم به کسى که جانم بدست اوست کسى این عمل را انجام نمىدهد و چیزى از خدا نمىخواهد مگر این که خداوند به او اعطا مىکند گرچه گناهان او به عدد شنهاى «عالج» باشد.
و اگر حال عبادت دارد عمل بعد را نیز انجام بدهد.
[6 -] دو رکعت نماز که در رکعت اول هزار بار و در رکعت دوم یک بار«قل هو اللّه احد» خوانده و بعد از سلام دادن سجده کرده و در سجدهاش صد بار بگوید: «أتوب إلى اللّه»
سپس بگوید:«یا ذا المنّ و الجود یا ذا المنّ و الطّول یا مصطفی محمّد صلّ على محمّد و آل محمّد. و حاجات خود را بگوید» و بعد دعایى را که در اقبال روایت شده است بخواند. کسى که چنین کند، حاجت او برآورده مىگردد.
و اگر براى این عمل نشاط ندارد عمل بعد را انجام دهد.
[7 -] ده رکعت نماز بجا آورده، و در هر رکعت یک بار حمد و ده بار سوره اخلاص خوانده و بجاى ذکر رکوع و سجود ده بار بگوید:
«سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر»
و بعد از پایان آن هزار بار استغفار نموده و در سجده شکر بگوید: «یا حىّ یا قیّوم یا ذا الجلال و الاکرام یا رحمن الدنیا و الآخرة و رحیمهما یا ارحم الرحمین یا اله الاوّلین و الآخرین، اغفر لی ذنوبى و تقبّل صومى و صلاتى.»
روایت شده است: «کسى که این عمل را انجام بدهد قبل از این که سرش را از سجده بردارد، آمرزیده شده، روزه او قبول و گناهان او بخشیده مىشود».
اگر این هم براى او سخت است عمل بعد از انجام بدهد.
[8 -] چهارده رکعت نماز، که در هر رکعت یک بار «فاتحة الکتاب» و «آیة الکرسى» و سه بار«قل هو اللّه احد» مىخواند.
روایت شده: «کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند در مقابل هر رکعت، عبادت چهل سال و عبادت تمام کسانى را که در این ماه نماز خوانده و روزه گرفتهاند، به او عطا مىفرماید».
و اگر براى این هم، حال ندارد، عمل بعد را انجام دهد.
[9 -] شش رکعت نماز، که در هر رکعت پنج بار «قل هو اللّه احد» مىخواند.
روایت شده: «کسى که این نماز را بجا آورد، شفاعت او در مورد خانوادهاش قبول مىگردد، گرچه سزاوار آتش باشند».
[10 -] خارج نمودن فطریه.
در روایت آمده است: «اگر فطریه خارج نشود، روزه رد خواهد شد.» و «فطریه نقص زکات مال را از بین مىبرد. روزه با آن کامل شده و مانند صلوات فرستادن بر پیامبر در نماز است. و همانگونه که کسى در نمازش بر پیامبر صلوات نفرستد، نماز ندارد، همانگونه هم کسى که عمدا آن را ترک کند روزه ندارد.»
[11 -] از مهمترین اعمال این شب زیارت امام حسین علیهالسّلام است.
[12 -] و نیز از مهمترین کارها به پایان بردن آن با تسلیم اعمال به نگهبان شب است، همانگونه که شبهاى شریف دیگر را ختم مىنمود و قبلا در مورد آن سخن گفتهایم.
منابع:
1. کتاب شریف المراقبات
2. بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)
3. تبیان
4. باشگاه خبرنگاران
5. جام نیوز
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
13 رجب
بازخوانی قیام 19 دی مردم قم
حلول ماه رجب المرجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام
استفتاء از امام خامنهای؛ میزان اطاعت از مادر
آن کسی که ریشهکن خواهد شد اسرائیل است
اثر شایعه سازی بر امنیت روانی جامعه از منظر قرآن
درباره تحلیلهای نابخردانه و دشمن شادکن
وقایع سوریه محصول یک نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است
«صداقت و صلابت مقاومت»
اعلام رسمی کنترل دمشق از سوی مخالفان
[عناوین آرشیوشده]