سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آفت دانش، فراموشی و تباهی اش، گزارش آن به نا اهل است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 103 خرداد 26 , ساعت 10:58 صبح

روز عرفه در تقویم سال 1402 کی و چه روزی است؟

تاریخ روز عرفه

روز نهم ماه ذی الحجه است. دوازدهمین ماه از سال هجری قمری است. یعنی ماه آخر آن و بعد از ماه ذی القعده می آید که در آن مناسک حج انجام می شود و از ماه های حرام است. یعنی ماه هایی که در آن جنگ توسط اعراب قدیم حرام بود.

فضیلت روز عرفه

مسلمانان در فضیلت روز عرفات اتفاق نظر دارند. این روز از مقدس ترین روزهای سال قمری اسلامی است (درست مانند شب قدر، شب نزول در رمضان، مقدس ترین شب سال هجری).

  1. روز عرفه یکی از ایام ماه های حرام است، ماه های حرام عبارتند از: ذی القعده، ذی الحجه، محرم، رجب و روز عرفه یکی از روزهای ذی الحجه است.
  2. روز عرفه یکی از ده روزی است که خداوند به انذار آن از عظمت فضل و بلندی قدر آن سوگند یاد می کند.
  3. روز عرفه یکی از ده روز نیکو در اعمال نسبت به سایر روزهای سال است: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هیچ عملی نزد خدا پاکتر، عزیز و والا و ثوابى بزرگتر از نیکی که در روز عرفه انجام مى دهد، نیست، حتى جهاد در راه خدا نیست به آن نمی‌رسد.
  4. هیچ روزی نزد خداوند بهتر از روز عرفات نیست، خداوند تبارک و تعالی به پایین ترین آسمان فرود می آید و به اهل زمین، اهل آسمان، مباهات می کند و می فرماید: به من بنگرید. و در عرفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر آن حضرت نازل شد: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین بر شما پسندیدم.»
  5. اعتبار روز عرفه به عنوان یکی از روزهای نه گانه ذی الحجه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به روزه گرفتن آن اصرار فرمودند.
  6. رهایی از آتش در روز عرفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هیچ روزی که خداوند بنده ای را از آتش آزاد می کند بهتر از روز عرفه نیست.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ