سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکو نیست خاموشى آنجا که سخن گفتن باید ، چنانکه نیکو نیست گفتن که نادانسته آید . [نهج البلاغه]
 
جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:47 عصر

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: رهایی چیست؟ یک معنایش این است که فکرت آزاد باشد و کسی جلوی فهمت را نگرفته باشد. رهایی این است که بتوانی انتخاب کنی، نه اینکه برایت انتخاب کنند. رهایی یعنی قدرت داشته باشی و بتوانی اعمال قدرت کنی.

10 شب 10 منبر| پناهیان: رهایی یعنی بتوانی انتخاب کنی، نه اینکه برایت انتخاب کنند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب اول محرم هیأت میثاق با شهدا با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مرثیه‌خوانی امیر عباسی و فرید بذرافشان در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم درباره آخرین گام برای رسیدن به رهایی در تاریخ حیات بشر، به سخنرانی می‌پردازد. در ادامه گزیده‌ای از سومین جلسه این مبحث را می‌خوانید:

انسان نباید از خواسته‌های اصیل خودش کوتاه بیاید

یکی از اشکالات بزرگی که انسان‌ها در متن زندگی پیدا می‌کنند این است که به خواسته‌های خودشان اهمیت نمی‌دهند؛ اولاً دقت نمی‌کنند چه می‌خواهند، ثانیاً بر آن چیزی که می‌‌خواهند اصرار ندارند، ثالثاً به‌طور کامل نمی‌خواهند، این یک ایراد بزرگ برای انسان است. خیلی‌ها تصور می‌کنند دین آمده است با دل‌بخواهی‌های انسان به‌صورت مطلق مقابله کند! اصلاً این‌طور نیست؛ دین آمده است که پیشنهاد و دستور ‌بدهد تا انسان با دل‌بخواهی‌های بی‌ارزش خودش مخالفت بکند و الا دل‌بخواهی‌های اصیل را اولاً آدم باید دریابد که من چه می‌خواهم، ثانیاً باید آنها را به‌طور کامل بخواهد و بعد هم باید برای رسیدن به خواسته خودش اصرار داشته باشد. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:46 عصر

عبدالله بن الحسن علیه السلام، در کربلا نوجوانی بود که به سن بلوغ نرسیده بود و چون عمویش حسین علیه السلام را زخمی و بی‏یاور دید، خود را به آن حضرت رسانید و گفت: «به خدا قسم از عمویم جدا نمی‏شوم‏».

روز پنجم محرم متعلق به کیست

روز پنجم محرم  بنام کیست؟ اگر می خواهید بدانید که شب پنجم محرم متعلق به کیست و مناسبت شب پنجم محرم چیست در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. شب پنجم محرم متعلق به حضرت عبدالله بن حسن یکی از فرزندان امام حسن علیه السلام و نیز حبیب بن مظاهر یکی از شجاع ترین شخصیت های اسلام است که در اینجا با مناسبت شب پنجم محرم بیشتر آشنا خواهید شد. 

حبیب بن مظاهر که شب پنجم محرم بنام این شهید کربلا است یکی از یاران باوفای امام حسین علیه السلام بوده است که در روز عاشورا دهم محرم به شهادت می رسد. همچنین باید بدانید که شب پنجم محرم متعلق به حضرت عبدالله بن حسن که یکی از فرزندان امام حسن علیه السلام نیز بوده است و در روز عاشورا 8 سال سن داشته می باشد و حضرت عبدالله بن حسن در ظهر روز دهم محرم به شهادت می رسند. حبیب بن مظاهر در شب عاشورا بارها سربازان دشمن را نصیحت کرد تا از جنگ با سومین امام شیعیان منصرف شوند و پس از آن به دیدار آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام رفت تا با سربازان ابن زیاد و عمر بن سعد بجنگد. او یکی از بهترین شمشیر زنان سپاه امام حسین علیه السلام بود و سرانجام به دلیل زیاد بودن تعداد سربازان دشمن با ضربه شمشیر بدیل بن صریم عقفانی به شهادت رسید. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:46 عصر
شب چهارم محرم به نام حر بن یزید ریاحی نام‌گذاری شده است. البته این شب به فرزندان حضرت زینب (س) نیز منسوب است.

شب چهارم محرم متعلق به کیست؟

 محرم ماه عزاداری خاندان محمد (ص) است؛ با توجه به ورود امام حسین (ع) و یارانش به کربلا در روز دوم محرم و شهادتشان در روز دهم محرم، شیعیان دهه اول این ماه را، به عزاداری و ذکر مصیبت ایشان می‌پردازند و در بزرگداشت رنجدیدگان کربلا، هر روز از این دهه را به یکی از حماسه‌سازان این نهضت جاویدان اختصاص داده‌اند.

شب چهارم محرم به نام حر بن یزید ریاحی

شب چهارم محرم به نام حر بن یزید ریاحی نام‌گذاری شده است. البته این شب به فرزندان حضرت زینب (س) نیز منسوب است.

حر بن یزید ریاحی، فرمانده بخشی از سپاه عبیدالله بن زیاد در واقعه کربلا بود که ماموریت داشت مانع ورود امام به کوفه شود، ولی به دلیل ندامت از اقدام خود و پیوستن به امام حسین (ع) و شهادت در راه اسلام، از جایگاه ویژه‌ای میان شهدای کربلا برخوردار است.

حر الگوی حقیقت‌جویی و توبه است. شیعیان او را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:45 عصر

شب سوم محرم متعلق به کیست؟

نام‌گذاری‌های شب‌های محرم به مرور زمان و توسط مداحان و ذاکران اهل بیت صورت گرفته است.
 شیعیان برخی مناطق، هر روز از دهه محرم را به نام یکی از حماسه‌سازان و یا رویدادهای واقعه کربلا عزاداری می‌کنند و روضه‌ای تحت آن عنوان می‌خوانند. به گفته نویسندگان فرهنگ سوگ شیعی، این نام‌گذاری مستند دینی نداشته و ریشه تاریخی آن خیلی مشخص نیست و در مناطق مختلف ترتیب متفاوتی دارد. این نام‌گذاری به مرور زمان و توسط مداحان و ذاکران اهل بیت صورت گرفته است.

شب سوم محرم به نام حضرت رقیه

حضرت رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) است که در سفر کربلا همراه ایشان بود و پس از شهادت امام حسین، همراه اسرای دیگر به شام برده شد و در روز سوم صفر سال 61 هجری قمری در خرابه شام که محل اقامت موقت اهل بیت بود، از دنیا رفت. شاید دلیل نام‌گذاری روز سوم محرم به نام این طفل کوچک این بوده است که در مراسم عزاداری ایام محرم، یادی از مظلومیت او شود. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:44 عصر

امام حسین (ع) روز دوم محرم سال 61 هجری قمری به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین اتفاق، روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام‌گذاری شده است. این روز، پیش چشم مسلمان و مخصوصاً شیعیان، نماد پایداری است. اباعبدالله الحسین (ع) از همان شروع حرکت با حوادث و اتفاقات مختلفی مواجه شد.

شب دوم محرم متعلق به کیست؟

 اکثر مردم ایران به واسطه دین اسلام و مذهب شیعه‌ای که دارا هستند، ارادت ویژه‌ای به امام حسین (ع) ملقب به سیدالشهدا دارند. از این‌رو، هر روز و شب ماه محرم به نام یکی از شهدا، افراد برجسته یا رویداد‌های مربوط به نهضت کربلا لقب گرفته است. این رویه، توسط مداحان و ذاکرین اهل بیت صورت پذیرفته و براساس جایگاه شهدای کربلا، میزان نزدیکی هر فرد از آن جمع، به نقطه حماسی وحدت کربلا، یعنی امام حسین (ع)، ملاک کار بوده است.

اما در این مطلب، قصد داریم به شب دوم ماه محرم بپردازیم؛ شبی که به نام «ورود به کربلا» نام‌گذاری شده است.

ورود کاروان حسینی به کربلا

امام حسین (ع) روز دوم محرم سال 61 هجری قمری به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین اتفاق، روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام‌گذاری شده است. این روز، پیش چشم مسلمان و مخصوصاً شیعیان، نماد پایداری است. اباعبدالله الحسین (ع) از همان شروع حرکت با حوادث و اتفاقات مختلفی مواجه شد.

اما در پرسش به اینکه چرا این روز را نماد استواری نام نهادند باید گفت از بی‌وفایی کوفیان گرفته تا تعقیب شدن از سوی سپاهیان دشمن، همه به خاطر این بود که امام حسین (ع) و یاران صدیق او، از ادامه مسیر و حرکت بزرگ خود، دست بکشند، ولی آن‌ها با مردانگی و شجاعت مثال‌زدنی‌شان، استواری کردند تا برای همیشه، نام، روش و منش‌شان در تاریخ جهان ثبت شود. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:44 عصر
نام‌گذاری شب‌های محرم به مرور زمان صورت گرفته و از سوی مداحان و ذاکران اهل بیت، برای زنده نگه داشتن یاد حماسه بزرگ عاشورا انجام شده است.

شب اول محرم متعلق به کیست؟

واقعه کربلا، نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا با سپاه کوفه بود که در محرم سال 61 هجری قمری و به دنبال بیعت ‌نکردن امام حسین با یزیدبن‌معاویه اتفاق افتاد و به شهادت امام و یارانش و نیز اسارت اهل‌ بیت ایشان ختم شد.

این واقعه تلخ‌ترین و دلخراش‌ترین واقعه در تاریخ اسلام است؛ به همین خاطر شیعیان بزرگ‌ترین مراسم عزاداری خود را در سال‌روز آن برگزار می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.

سال‌ها پیش رسم شد که هر یک از روزهای دهه اول ماه محرم، به نام حماسه‌سازان عاشورا یا رویدادهای مربوط به قیام کربلا نام‌گذاری شود. به گفته بعضی مورخان، این موضوع از زمان صفویه رسم شده است. نام‌گذاری این روزها به مرور زمان صورت گرفته و از سوی مداحان و ذاکران اهل بیت، برای زنده نگه داشتن یاد حماسه بزرگ عاشورا انجام شده است. این نام‌گذاری مستند دینی و ریشه تاریخی ندارد و ترتیب آن در مناطق مختلف، متفاوت است. ادامه مطلب...

جمعه 102 تیر 30 , ساعت 9:43 عصر

محرم,شب اول محرم,اعمال محرم,اعمال شب اول محرم

نام هر شب محرم بنام کدام شهید کربلاست؟

آفتاب محرم برمی اید و کربلای دل را در پرتو خود می سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدستة دست ها بالا می رود و در باد به حرکت در می اید.

عطر شهادت مشام را می نوازد و چشم ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می نشیند. عقربه زمان روی نقطة پنجم عشق قفل می شود. خواب ها از چشم های خسته می گریزد و حسینیة سینه ها سیاه پوش می شود. آری محرم شده و انتظار لباس های مشکی به سر آمده است. این شب ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره ای از آسمان حسین(ع) . ادامه مطلب...

یکشنبه 102 تیر 25 , ساعت 12:32 عصر
هشدار راهبردی رهبر انقلاب درباره نقدینگی و تولید/ دولت و بانک مرکزی در برهه تصمیم گیری مهم ارزی قرار دارند

با توجه به هشدار رهبر انقلاب در خصوص مشکل کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید اقدامات اصلاحی لازم را در این خصوص با سرعت بیشتری عملیاتی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند سالی است که یکی از محورهای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد و مهار تورم همراه با رشد تولید است، بر همین اساس نام‌گذاری سال‌ها مسیر و نقش? راه برای جهت‌گیری دولت‌ها در آن سال و نوعی شعار اصلی سال محسوب می‌شود. از سال 96 تا کنون رهبری معظم دائماً به نکته‌ای تأکید دارند و این امر در نام‌گذاری این سال‌ها به‌خوبی مشهود است، و آن مسئل? حمایت از کالای ایرانی و تولید است. ادامه مطلب...

یکشنبه 102 تیر 25 , ساعت 12:31 عصر
شکیبانیا: مخاطب ما فیلم کمدی می‌بیند تا کمی گرفتاری‌ها را فراموش کند/ رونق سینما حاصل اقتصاد شکوفا است

حامد شکیبانیا فیلمساز معتقد است فروش فیلم‌های سینمایی با سوژه اجتماعی پیوند خورده با اقتصاد و امنیت است؛ شبکه‌های اجتماعی آرام آرام جای سینما را می‌گیرند.

خبرگزاری تسنیم- گروه فرهنگی فروش نسبتاً پایین فیلم‌های سینمایی با سوژه‌های اجتماعی در قیاس با فیلم‌های کمدی این سؤال را به وجود آورده است که آیا سینمای ایران در حال عبور از سوژه‌های اجتماعی در قاب پرده سینماست؟ این اتفاق چه عوامل و دلایلی دارد و چگونه می‌توان از آن عبور کرد؟‌

از سویی دیگر، بحث بر سر تأثیرگذاری سینمای مستند و مقایسه آن با سینمای داستانی بالاست؛ سینمای مستند که به گفته خود مستندسازان سینمای پیشرو است، کم و بیش به سوژه‌های مهم اجتماعی روز جامعه می‌پردازد اما اینکه این بخش از سینما چه قدر تأثیرگذار بوده و توانسته مطالبه‌گری مؤثر داشته باشد، محل بحث است. ادامه مطلب...

یکشنبه 102 تیر 25 , ساعت 12:30 عصر
من یک هوادارم پس هستم!

برخلاف دنیای واقعی که در آن نوجوان کمتر دیده می‌شود در عالم هواداری؛ منزلت و نقش یک‌طرفدار دارد. فن پیج می‌زند و...، از ایفای نقش هواداری احساس مهم بودن می‌کند، هویتش را در هواداری از فرد مورد علاقه‌اش فریاد می‌زند و می‌گوید من یک هوادارم، پس هستم!

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، از نظر صاحب نظران علوم انسانی و اجتماعی مهمترین دوره تغییر و تحول در انسان بین سن 12 تا 18 سالگی، یعنی دوره نوجوانی است که با طوفانی از تنش‌ها و تضادها، تغییرات و تحولات فیزیولوژیکی، روحی و روانی همراه است و برخی صاحبنظران، نوجوانی را «سن تضادها»، «سن گروه‌ها»، «سن تخیل و رؤیا» و «سن مشکلات و مسائل»، و «اولین برزخ حیات انسانی» و... نامیده‌اند. ادامه مطلب...

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ