سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خدا بترس هر چند ترسى اندک بود ، و میان خود و خدا پرده‏اى بنه هر چند تنک بود . [نهج البلاغه]
 
شنبه 102 اردیبهشت 30 , ساعت 2:8 عصر

اه ذی الحجه در کلام حضرات معصومین علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و اعمال خاصی برای آن بیان فرموده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وقایع و اعمال ماه ذى الحجّة الحرام‏ را از کتاب «وقایع الایام» و مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی (ره) منتشر می کند.
ماه ذی الحجه از ماه‏ هاى شریف است و چون این ماه داخل مى ‏شد، صلحاى صحابه و تابعین، اهتمام عظیم در عبادت مى ‏کردند. دهه اوّل آن، ایامش «ایام معلومات» و در نهایتِ فضیلت و برکت است و از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده که «عمل خیر و عبادت در هیچ ایامى نزد حق تعالى محبوب ‏تر از این دهه نیست».
دهه اول این ماه " ایام معلومات" نام دارد که در قرآن کریم ازآن یاد شده است و برای این دهه اعمالی ذکر شده است:
* روزه گرفتن 9 روز اول این دهه که ثواب روزه تمام عمر را دارد.
* در تمام شبهای این دهه، ما بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت بعد از حمد وتوحیدیک بار آیه " وَ واعَدنا مُوسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لأَخیهِ هارونَ اخلُفنی فی قَومی وَ اَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبیلَ المُفسدِین." کسی که این نماز را بخواند با ثواب حاجیان شریک می شود.
*از روز اول تا عصر روزعرفه بعد از نماز صبح و پیش از مغرب دعایی که از امام صادق علیه السلام روایت شده، خوانده شود.
" اللهم هذه الایام التی فضلتها علی الایام...
*در هر روز از دهه پنج دعایی را که حضرت جبرئیل از جانب خدای تعالی برای حضرت عیسی علیه السلام هدیه آورده، خوانده شود.
" اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له..."
* در هر روز از این دهه تهلیلاتی را که از حضرت علی علیه السلام روایت شده را بخواند. ادامه مطلب...

شنبه 102 اردیبهشت 30 , ساعت 2:8 عصر

31 خرداد 1402 به مناسبت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها روز ملی دختر نامگذاری شده است. روز دختر در تقویم شمسی یکشنبه، 31 اردیبهشت 1402، مصادف با 1 ذی القعده 1444 و مطابق با 21 می 2023 است. این روز را به تمام دختران سرزمینمان ایران تبریک می گوییم.

ضمنا از سال 2012 روز 8 مارچ توسط سازمان ملل متحد به عنوان روز بین‌المللی دختر ثبت شد و در بسیاری از کشورها این روز را به شکل های مختلف جشن می گیرند.

هدف نامگذاری یک روز به نام روز دختر 

یکی از اصلی ترین اهداف نامگذاری این روز، حمایت از دختران جامعه و افزایش سطح درک و آگاهی افراد در خصوص نابرابری جنسیتی است.  از دیرباز، زنان و دختران اکثر نقاط جهان با مشکل نابرابری جنسیتی رو برو هستند. ادامه مطلب...

شنبه 102 اردیبهشت 30 , ساعت 2:6 عصر
امام خامنه‌ای: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی/ انعطاف منافاتی با اصول ندارد

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران فرمودند: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران، با تبیین ضوابط و شاخص‌های سیاست خارجی موفق، «عزت» به معنای نفی و پرهیز از دیپلماسی التماسی، «حکمت» به مفهوم تعاملات و فعالیت‌های خردمندانه و محاسبه شده و «مصلحت» به معنای انعطاف برای دور زدن موانع سخت و ادامه دادن مسیر را سه کلیدواژه اساسی در دیپلماسی کشور خواندند و مسئولان دیپلماسی کشور را به رصد دائم تحولات تدریجی و حوادث تأثیرگذار در نظم بین‌الملل برای بدست آوردن جایگاه شایسته ایران عزیز در نظم آینده جهان فراخواندند. ادامه مطلب...

شنبه 102 اردیبهشت 30 , ساعت 2:5 عصر
صفر تا صد پروژه ساخت "هواپیمای جت ایرانی"/ علت اصرار برای ساخت جت 72 نفره ایرانی چیست؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پروژه هواپیمای جت مسافربری 72نفره ایرانی از جمله ابرپروژه‌های علمی است که سال‌های زیادی به‌روی آن کار و فعالیت شده است و پیشرفت‌های بسیار زیادی را نیز در این پروژه شاهد بوده‌ایم.

این پروژه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) و با همکاری دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه محوری امیرکبیر و شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی از جمله هسته طراحی آسا، مرکز تحقیقات سامانه‌های هوایی دانشگاه امیرکبیر، غدیر شریف، هسایاران، دیباانرژی، دانشگاه سمنان و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 6:12 عصر

 

متن روز پنجشنبه و دلتنگی برای اموات با عکس نوشته

 

پنجشنبه است

به یاد همه آنهایی

که دیگر میان ما نیستند

و هیچکس نمیتواند

جایشان را در قلب ما پر کند

فاتحه و صلوات

نثار روح پدران و مادران آسمانی

و همه در گذشتگان بخوانیم

 


پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 6:11 عصر

یوسفعلی میرشکاک معتقد است یکی از دلایل ترس برخی مدیران و مسئولان از شاهنامه این است که نمی‌دانند در آن چیست و برای حضور مفاهیم فردوسی در جامعه در درجه اول نباید از شاهنامه بترسیم.

«شاهنامه» فردوسی به عنوان یک اثر سترگ ادبی، حماسی و تاریخی جایگاه ویژه‌ای در ثبت تاریخ ایران زمین و زبان ملی ما یعنی زبان فارسی داشته است؛ اما به دلایل و وجود موانع مختلف آنچنان که باید آن را نشناخته‌ایم.

به بهانه روز و هفته بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پای صحبت یوسفعلی میرشکاک، شاعر نام‌آشنا و برجسته معاصر و پژوهشگر ادبی که اخیراً سلسه نشست‌های «درس‌گفتارهایی درباره شاهنامه» را در حوزه هنری برگزار و تدریس می‌کند، نشستیم و درباره شاهنامه و فردوسی از برخی منظرهای کمتر توجه شده گفت‌وگو کردیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.   ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 6:10 عصر

چهل و هفتمین سوره قرآن کریم «محمد» نام دارد که یکی از مفاهیم مطرح شده در آن، نحوه برخورد با اسیران جنگی است.

سوره محمدبه گزارش ایکنا، سوره محمد از سوره‌های مدنی است و نود و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است. این سوره با 38 آیه در جزء 26 قرار گرفته است. ذکر نام محمد(ص) در آیه دوم، دلیل نامگذاری این سوره است. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 6:10 عصر

یکی از شاگردان آیت‌الله بهجت درباره نسبت دادن سخنی به ایشان درباره نزدیکی ظهور امام زمان(عج) و حتی حضور پیرمردهای امروز، گفت: به ایشان گفتم که آیا این سخن که منتسب به شماست صحت دارد؟ ایشان فرمودند کسانی که با علم جفر و نجوم و... مرتبط هستند، می‌گویند که حالا حالاها کار دارد.

کاظم ضرابیامروز 27 اردیبهشت مصادف است با سالروز رحلت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت. ایشان یکی از عرفا و مراجع تقلید حوزه علمیه در صد سال اخیر بود که با روحیات و سلوک عرفانی بیش از سایر جنبه‌ها شناخته شد و همین امر سبب شد که مطالبی به ایشان نسبت دهند که ممکن است برخی از آنها درست نباشد و سندیت نداشته باشد. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 6:9 عصر

معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل ستاد دائمی اربعین را پیشنهادی مثبت ارزیابی و تصریح کرد: اگر ستاد دائمی اربعین تشکیل شود، ساماندهی مسائل و برنامه‌ریزی‌ها با تمرکز بیشتری انجام می‌شود و پیگیری مسائل به صورت مستمر در طول سال دنبال خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، محمد مخبر ظهر امروز 28 اردیبهشت، در جلسه با فعالان مردمی مراسم اربعین با بیان اینکه برگزاری مراسم اربعین از جهات گوناگون مذهبی، سیاسی و بین‌المللی دارای اهمیت فراوان است، اظهار کرد: باید هم به لحاظ سخت‌افزاری و زیرساخت و هم به لحاظ نرم‌افزاری به بالاترین سطح آمادگی و هماهنگی برسیم تا این مراسم معنوی با حداقل مشکلات و به بهترین شکل ممکن برگزار شود. ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 اردیبهشت 28 , ساعت 12:17 صبح
تقسیم اموال پیش از مرگ
سؤال1: آیا فرد بیماری که رو به موت است می تواند اموالش را (به همان روشی که در شریعت آمده) تقسیم کند؟
جواب: اگر از نظر فکری و تصمیم گیری در سلامت باشد، اشکال ندارد.
 
خوردن غذا در کشورهای غیر اسلامی
سؤال2: در کشوری غیر اسلامی زندگی می‌کنم که اکثر رستوران‌های مسلمانان، متعلق به اهل سنت است؛ آیا خوردن غذاهایی که شامل شیره صدف، گوشت خرچنگ، گوشت هشت پا هست، جایز است؟ اگر سوپ میگو سفارش دادیم و در آن گوشت هشت پا و خرچنگ دیده شد، آیا می‌توانیم بخوریم؟
جواب: غیر از ماهی پولک دار و میگو، خوردن سایر حیوانات آبزی، حرام است.
 
استفاده از غذای گوشتی در کشور غیر مسلمان
سؤال3: در کشوری غیر مسلمان زندگی می کنم؛ آیا جایز است از رستورانی که صاحبش مسلمان است و ادعا می کند که از گوشت و مواد حلال استفاده می کند، غذا تهیه کرده و استفاده کنم؟
جواب: اگر احتمال می دهید که ادعای او صحیح است، استفاده از غذای رستوران اشکال ندارد.
  ادامه مطلب...
   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ