سفارش تبلیغ
بستۀ پیشنهادی وب هاست ایران
ملعون است، ملعون است دانشمندی که به سوی پادشاهی ستمگر می رود و به او در ستمش یاری می رساند [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
صلوات ، انتخابات ، رهبری ، حدیث ، محمد ، شهادت امام صادق ، هاشمی ، مشا ئی ، محرم ، زیبا ، عشق ، رمضان ، باران ، 15خرداد ، احمدی نژاد ، بهشت ، پیامک ( اس ام اس ) ولادت امام علی (ع) ، ترانه ، توسل ، توهم میتونی........ ، جملات جالب ، جمکران ، جنوب ، جهنم ، جوانی علی (ع) الگویی برای جوانان شهادت امام اول شیعیان ، چرا نماد عاشقی قلبی هست که تیر وسطش خورده است؟! ، چند تا خاطره کوتاه از بچه های رزمنده ، چند حدیث ناب از خواص شگف انگیز صلوات واتمام حجت با هاشمی در اجلا ، چهلمین ، حاجت ، حجاب خوب یا بد ، اربعین ، اربعین حسینی ، اربعین حسینی تسلیت ، از آدم تا خاتم ، از شیث تا علی ، اصلا نترسید مرگ ، اعتکاف رهبری صلوات رجب المرجب دوست داشتن مهربانی دیدوبازدید ، اعتکاف ؛ خلوت عاشقانه ، اعمال ، اعیاد میمون مبارک غدیر و قربان و فرا رسیدن ایام وگواری اباعبدا.. ، امام حسین ، امام حسین(ع) ، امام خمینی ، امام رض عشق ایرونی زیبا ، امام رضا ثامن الائمه ، امام رضا عشق ایرونی زیبا ، امام صادق ، امتحانات ، 25گنج ، 5 تا از جالب ترین ها ، 88.8.8 امام رضا عشق ایرونی زیبا باران ، آغاز دهه کرامت ولادت حضرت معصومه (س)وشمس الشموس علی ابن موسی الر ، احمدی نزاد ، اول ذیحجه ، ایام فاطمیه ، ایت ا...مکارم ، ایرونی زیبا امام رضا دوستی ، این است قدرت آرکیو(آمریکا) قویتر است یا آی کیو (ایران)شما قضاوت ، اینترنت ، باران صلوات ، بغض نائب امام زمانمان سامی یوسف ، به بهانه ورود به ماه خدا ، بهجت ، رهبر معظم انقلاب ، رهبری انتخابات ، زن ، حدیث محرم ، حضرت رسول ، حضرت موسى بن جعفر ، حماسه ، حیدث محمد ، خاطرات قشنگ از جنگ تحمیلی دفاع مقدس خنده دار ، خبر مهم ، خرس و کلاغ خیلی جالب ، خیر ، داستان شیرین ولادت امام زمان (عج) ، در باب ثواب صلوات ، دعا ، دنیا ، دهه اخر صفر ، دهه فجر ، دهه فجر مبارک باد ، دیدارمان در روز قدس ، رئیس جمهور با استعفای مشایی از معاون اولی موافقت کرد ، راهیان نور ، رجب ، رحلت پیامبر ، رسوم یزدیها شهیدیه میبد هفته دفاع مقدس آش امام حسین (ع ، رمزگشایی ، عشق و ازدواج ، عکسها ، علی ، عید ، فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالارشهیدان امام حسین ، فرهنگ ، فضائل حضرت خدیجه علیها السلام ، قال الله العزیز الحکیم: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ ، قطعنامه 598 ، کربلا ، لب ، لطیفه صلوات ، لیلة الرغائب ، ماجرای دو مژده و پیام‌امام‌زمان(عج)در جریان‌انقلاب ، ماه بندگی ، ماه بندگی سوزاندن گناهان عبودیت رحمت الهی ، ماه رجب ، ماه شعبان عشق عاشق معشوق باران غم شادی برکت هر چی بخواهی دعا نیا ، ماهصفر ، مبعث ، زیبا باران رهبری ، زیبایی ، شب قدراعمال مشترک شبهای قدر قرآن به سرگرفتن ، شبهات رایج در افواه آیا اگر امام زمان (عج) بیاید قرآنی دیگری می‌ ، شعبان صلوات ، شفاعت صلوات محمد ، شلمچه ، شمس الشموس ، شهادت امام جعفر صادق ، صلوات فرستادن ، صلوات لطیفه ، صلوات و خاطرات شهدا ، صیاددل حدیث ، طلائیه ، طلب آمرزش ، عسل ، مشایی ، مطلب داغ داغ ، مقام معظم رهبری آقا خامنه ای ، منافق ، موسوی ، نامه ای به مقام معظم رهبری در خصوص مشایی ، نامه رهبری به رییس جمهور در مورد مشایی ، نامه کناره گیری رحیم مشایی به رئیس جمهور ، نوروز ، هدیه حاج حسنعلی نخودکی به امام(ره) عالی ، هدیه صلوات اعیاد شعبانیه ، وجود ، صاحب الزمان(عج) ... ، مرا میشناسی..............؟ ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :97
بازدید دیروز :337
کل بازدید :456112
تعداد کل یاداشته ها : 462
96/8/29
12:59 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خادم[1986]
آدمی نسبتاخوش اخلاق.در مورد بیشتراعمال و رفتار نمرم18است.برای همه ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
الماهین العربی همفکری دل نوشته ها هرچه هستی باش، اما باش! ((( لــبــخــنــد قـــلـــم ((( به سوی فردا وبلاگ گروهی فصل انتظار *** انـتـظـار *** سلحشوران قلمدون روبه آسمان مسجد عمار یاسرمشهد مقدس لحظه های آبی جمله های طلایی و مطالب گوناگون جلوه هو اللطیف چم مهر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد. پرسه زن بیتوته های خیال جاده های مه آلود به یاد دوست مهاجر تنهایی......!!!!!! اسیرعشق جزیره علم دست خط ... فرزانگان امیدوار ثانیه های خسته مرد تنهای شب شیمی وزندگی EMOZIONANTE پیاده تا عرش مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج بوستــان نهــج الفصـــاحـه کانون فرهنگی شهدا سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani گاهِ رهایی یا امیر المومنین روحی فداک لنگه کفش خلـــوتگـــه دل دین و جامعه منجی بشر آدینه های سرخ جریان شناسی سیاسی آخرین اطلاعات بروز شده روان شناسی و مشاوره سرباز ولایت ارتش دلاور .:: رویش عشق::. مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان زندگی بهتر خوشبختی موفقیت منتظر قائم(عج) حقیقت مجازی HAQIQAT.TK آرشیوی متنوع از مسائل روزمره (( همیشه با تو )) شلمچه شین مثل شعور عشق سرخ من عصر پادشاهان پرواز تا یکی شدن نگاهی به اسم او هم اندیشی دینی سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی شب های عاشقانه و بارانی... پژواک هر چی که بخوای ســـ ــاقـــــ یــــــ انــــــ ه شب و تنهایی عشق یادداشتها و برداشتها اطلاعات عمومی ساعت یک و نیم آن روز وبسایت رسمی امیر مرتضی سعیدی تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر ازهردری ستاره *پرواز روح* یا علی مدد وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی *****عکس و متن عاشقانه**** صداى پاى مهدى می‌آید ..::* حامیان ولایت *::.. بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد. تفحص شهدا جبهه وبلاگی غدیر وب نوشته های مـهـدی عــادلــی جـــیرفـــت زیـبا ثریای کویر ایران ندای دریا خاطرات دکتر بالتازار پروانگی *** نـذر آقـا *** رهروان کوی عشق عاشق آسمونی کانون مسجد فاطمیه شهیدیه پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه کوهپایه شهرستان بجنورد آوای روستا عروج خانه طلبگی بچه مرشد! دنـیـــای جـــوانـی پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... آخرالزمان و منتظران ظهور جاده خاطره ها اگه باحالی بیاتو هدیه رایگان+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت جادوی زندگی نگاهی نو به مشاوره farzad almasi أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون Z.Z فصل رویش سلمان علی ع رایان چوب پرواز پیغام سروش نوشته های من ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| زمینیان آسما نی قاصدک ققنوس... بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern عشق الهی یک لحظه با یک طلبه! ای لاله ی خوشبو .::نهان خانه ی دل::. ندای فطرت یادداشت های شخصی محسن مقدس زاده فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan قعله جنون قلم •.♥.• رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ •.♥ حدیث ஜ کــــــــلبه ← اف1 ஜ سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Iranian Universities
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی شاید منتظر هم رنگــــ ِ خـــیـــآل امام و شهدا .: شهر عشق :. بی سر و سامان تنهایی افتاب معرفی کتب حجة الاسلام نظری (کتاب کار صَرف، قرائت نماز، روخوانی) مــــــ هـــــ ر بـــا ن شوروشعور عشق سردار بی سنگر سکوت سبز کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب نقدونظر پرپر ان سالهای دوست داشتنی اولین وبلاگ نقد بحث و دانلود بازی های رایانه ای GUSTPC پیامنمای جامع اظهرالمن الشمس رویای خیس اردبیل بهشتی پنهان سرّسلوک پرنسس زیبایی بوی سیب دانش آموز پویا بادصبا سروش دل تخریبچی ... ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐ لباس شخصی معارف _ ادبیات ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده کلبه بصیرت یاربسیجی رخ عیان کن مه جبین فاطمه... کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است نکته های زندگی جاده مه گرفته طریق یار فرق بین عشق و دوست داشتن قصه بچه بسیجی بی عشق!!! عاشقان upturn یعنی تغییر مطلوب گل نرجس کلبه تنهایی رئیس جمهور محبوب بودی !!!! برو دنبال همون بقیه!!! پوکه.با شهدا باشیم Har Chi Delet Mikhad آقاسیدبااجازه... اشک شوق ما تا آخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) پاتوقی برای ایرونی ها مستانه وبلاگ گروهیِ تَیسیر دخترک ناز آهو خلبان حامل نور ... سین جیم های اخلاقی "اسرار موفقیت+زندگی+روانشناسی" در سایه سار ولایت شمیم سبز روانشناسی آیناز آسمون آبی چهاربرج اس ام اس جوک SMS jok عکس سرا + جام جهانی 2010 روی دو پا مردن بهتر از روی دو زانو زندگی کردن است دنیای کیمیا طلبه دانلود بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل O2H-SMS بچه های حقوق دانشگاه ایلامhttp://www.lawtoday.ir تیشه های اشک ♥ کلبه دلتنگی من ♥ فقط خدا رو عشقه yazd blog هجران نامه شیخا قیدار شهر جد پیامبراسلام دانلود فایل های فارسی محقق دانشگاه مهاجر ارمغان تنهایی فتو گالری عکس منامن مهدیانه ( شعر انتظار ) تـلاطـم ارونـد وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) مطالب جالب امید مهربانی منطقه آزاد دوستدار علمدار دلشکسته روزگار ● بندیر ● همه چیز سامع سوم هه هه هه..... همسردوم ● رایحه ● ashura.shia.muharram اخرین سکانس -مجموعه شعرهای من- سلام شهدا (حضرت فاطمه) ابـــــــــــــــــــــــــــــــــــــرار تاریخچه های تلفیقی محمدمبین احسانی نیا ماییم و نوای بی نوایی اویس مردی از دیار قَرَن یادداشتهای فانوس کوثر ولایت دوست یابی *نرم افزار دوست یابی*ویژگی های یک دوست نور اهلبیت (ع) انسان قرآنی پرتو منتظرظهور شهدایاران حقیقی مهدی ستاره سهیل اندیشه اندیشه های من انســان ِ جــــ ـاری گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش یادداشتهای من نشریه حضور شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ سراب به نام آنکه وجودم زوجودش شده موجود بغض تلخ عطر یاس چـــــــــوایـــــــــران نباشد تن من مـــــــــباد آدم باطله ها devilll سرگرمی Entertainment یک نون و ریحون بازگشت نیما دریچه ای متفاوت در دنیای وب اصل 110، اصل ولایت فقیه (ولایت نیوز) گلبرگ علی اصغربامری صراط مستقیم "یا صاحب الزمان" گوناگون عقیل صالح سکوت خیس فرمانده آسمانی من طرح واژه سیب خیال دهیاری روستای آبینه(آبنیه) روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز دوچرخه همنشین تمهیدات افطار بند 5 اصل 156 قانون اساسی سایه سیاه جوجولی خط خطی ها خداجونم haghjoo.ir (حــــــــــق جـــــــــــــو) سفیر عشق ایحسب الانسان ان یترک سدی

علت نامگذاری امام هشتم به رضا

هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا!

ادامه مطلب...

93/6/14::: 10:13 ع
نظر()
  
  

ورود امام به قم 

برخی بر این باورند کهامام رضا(ع)درطول این سفر از طریق اراک یا از راه اصفهان، به قم هم وارد شده‌اند و بهمنزل شخصی رفته‌اند که این مکان امروز به مدرسه رضویه یا مأموریه شهرتپیدا کرده. اما باید در نظر داشت که مأمون گذر امام را از شهرهای محل تجمعشیعیان ممنوع کرده بود. به همین خاطر حضور پیدا کردن امام در قم، سند محکمندارد و از طرف دیگر منابع تاریخی هم آن را تأیید نمی‌کند.

محدث قمیبا استناد به نقل سیدبن طاووس می‌نویسد: «حضرت رضا(ع) بنا به دعوت مأموناز مدینه به بصره آمده و با عبور از نزدیکی کوفه از راه بغداد وارد قمگردید.»

ولی نظریه مشهور این است که امام از اصفهان یا نزدیکی آن بهسوی طبس و نیشابور عزیمت داشته است. ناصر خسرو هم در سفرنامه خود، راهمعروف عراق تا خراسان را ـ که خودش نیز از همان مسیر سفر کرده است ـ ضمننقشه‌ای که ضمیمه سفرنامه‌اش است، چنین توصیف می‌کند:

« این مسیر ازبصره آغاز و بعد از گذر از «شاطی عمان»، «ابله»، «عبادان»، «مهروبان»، «ارجان»، «اصفهان»، «کوه مسکیان»، «نایین»، «ده گرمه»، «رباط زبیده»، «چهارده طبس» به نیشابور منتهی می‌شود.

ورود امام به نیشابور

ادامه مطلب...

93/6/4::: 12:20 ع
نظر()
  
  

خط سیر هجرت امام رضا(ع)

کاروان‌هاییکه از حجاز به قصد عراق حرکت می‌کردند، چه از راه مکه و چه از راه مدینه،در منزلی به نام «معدن نقره» به یکدیگر می‌رسیدند و از آن جا به یکی از دومقصد بصره یا کوفه روانه می‌شدند. بیشتر قرائن و شواهدی که وجود دارد نشانمی‌دهد که امام از طریق مدینه و معدن نقره راهی بصره شده و بعید به نظرمی‌رسد که امام ابتدا به مکه رفته و بعد عازم سفر شده باشد.

یکی ازدلایل این است که سفر امام عادی و به دلخواه خودشان نبوده است، بلکه تحتالحفظ بوده و طبیعی است که مأموران مأمون کوتاهترین مسیر را انتخاب کردهباشند تا هر چه سریع‌تر مأموریت خود را به انجام برسانند. بدیهی است باوجود راه مستقیم مدینه به بغداد که 134 فرسنگ بوده، مسیری انتخاب نشده کهمسافت آن 355 فرسنگ بوده است.

ادامه مطلب...

  
  

نمی‌دانم چقدر از «مدینه» می‌دانی. اماامام رضا(ع) «مدینه»را خوب می‌شناسد. همان جا به دنیا آمده، تقویم‌ها، روز، ماه و سال ولادتشرا درست به یاد نمی‌آورند یا شاید خوب می‌دانند و اذعان نمی‌کنند ـ تاریخهیچ وقت امانتدار خوبی نبوده ـ ولادتش را در سالهای 148، 151 و 153 و درروزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه ماه رمضان، جمعه دهم رجب و یازدهم ذیالقعده عنوان کرده‌اند. اما قطعیت بیشتر در همان سال 148، یعنی سال وفاتامام جعفر صادق(ع) است. همان‌طور که اشخاصی همچون مفید، کلینی، کفعمی،شهید ثانی طبرسی، صدوق، ابن زهره، مسعودی، ابوالفداء، ابن اثیر، ابن حجر،ابن جوزی و کسانی دیگر، سال 148 را سال ولادتامام رضا(ع)دانسته‌اند

ادامه مطلب...

  
  

ولادت باسعادت کریمه اهل بیتحضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاو برادر گرامیشان و آغاز دهه مبارک و میمون کرامت بر همگان مبارک باد.

دهه کرامت،دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(علیهالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیهالسلام) می‌باشد.این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند وسازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهایکم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.

مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهما‌السلام) سابقه ندارد

ادامه مطلب...

  
  

 

 

1. امام‌ صادق‌ ( ع‌ )

حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌ السلام‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفرى‌ ( شیعه‌ ) در روز 17ربیع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجرى‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود .

پدرش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) و مادرش‌ "ام‌ فروه‌" دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابى‌ بکر مى‌باشد.

 

کنیه‌ آن‌ حضرت‌ : "ابو عبدالله‌" و لقبش‌ "صادق‌" است‌ . حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ 12 سالگى‌ معاصر جد گرامیش‌ حضرت‌ سجاد بود و مسلما تربیت اولیه‌ او تحت‌ نظر آن‌ بزرگوار صورت‌ گرفته‌ و امام‌ ( ع‌ ) از خرمن‌ دانش‌ جدش‌ خوشه‌چینى‌ کرده‌ است‌ .

 

پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ 19 سال‌ نیز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) زندگى‌ کرد و با این‌ ترتیب‌ 31 سال‌ از دوران‌ عمر خود را در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود که‌ هر یک‌ از آنان‌ در زمان‌ خویش‌ حجت‌ خدا بودند ، و از مبدأ فیض‌ کسب‌ نور مى‌نمودند گذرانید .

 

بنابراین‌ صرف‌ نظر از جنبه‌ الهى‌ و افاضات‌ رحمانى‌ که‌ هر امامى‌ آن‌ را دار مى‌باشد ، بهره‌م

ندى‌ از محضر پدر و جد بزرگوارش‌ موجب‌ شد که‌ آن‌ حضرت‌ با استعداد ذاتى‌ و شم‌ علمى‌ و ذکاوت‌ بسیار ، به‌ حد کمال‌ علم‌ و ادب‌ رسید و در عصر خود بزرگترین‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ گردید

 

پس‌ از درگذشت‌ پدر بزرگوارش‌ 34 سال‌ نیز دوره‌ امامت‌ او بود که‌ در این‌ مدت‌ "مکتب‌ جعفرى‌" را پایه‌ریزى‌ فرمود و موجب‌ بازسازى‌ و زنده‌ نگهداشتن‌ شریعت‌ محمدى‌ ( ص‌ ) گردید .

 

زندگى‌ پر بار امام‌ جعفر صادق‌ ( ع‌ ) مصادف‌ بود با خلافت‌ پنج‌ نفر از بنى‌ امیه‌ ( هشام‌ بن‌ عبدالملک‌ - ولید بن‌ یزید - یزید بن‌ ولید - ابراهیم‌ بن‌ ولید - مروان‌ حمار ) که‌ هر یک‌ به‌ نحوى‌ موجب‌ تألم‌ و تأثر و کدورت‌ روح‌ بلند امام‌ معصوم‌ ( ع‌ ) را فراهم‌ مى‌کرده‌اند ، و دو نفر از خلفاى‌ عباسى‌ ( سفاح‌ و منصور ) نیز در زمان‌ امام‌ ( ع‌ ) مسند خلافت‌ را تصاحب‌ کردند و نشان‌ دادند که‌ در بیداد و ستم‌ بر امویان‌ پیشى‌ گرفته‌اند ، چنانکه‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) در 10 سال‌ آخر عمر شریفش‌ در ناامنى‌ و ناراحتى‌ بیشترى‌ بسر مى‌برد .

 

2. عصر امام‌ صادق‌ ( ع‌ )

عصر امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) یکى‌ از طوفانى‌ترین‌ ادوار تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ از یک‌ سواغتشاشها و انقلابهاى‌ پیاپى‌ گروههاى‌ مختلف‌ ، بویژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسین‌ ( ع‌ ) رخ‌ مى‌داد ، که‌ انقلاب‌ "ابو سلمه‌" در کوفه‌ و "ابو مسلم‌" در خراسان‌ و ایران‌ از مهمترین‌ آنها بوده‌ است‌ . و همین‌ انقلاب‌ سرانجام‌ حکومت‌ شوم‌ بنى‌ امیه‌ را برانداخت‌ و مردم‌ را از یوغ‌ ستم‌ و بیدادشان‌ رها ساخت‌ . لیکن‌ سرانجام‌ بنى‌ عباس‌ با تردستى‌ و توطئه‌ ، بناحق‌ از انقلاب‌ بهره‌ گرفته‌ و حکومت‌ و خلافت‌ را تصاحب‌ کردند . دوره‌ انتقال‌ حکومت‌ هزار ماهه‌ بنى‌ امیه‌ به‌ بنى‌ عباس‌ طوفانى‌ترین‌ و پر هرج‌ و مرج‌ ترین‌ دورانى‌ بود که‌ زندگى‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) را فراگرفته‌ بود .

 

و از دیگر سو عصر آن‌ حضرت‌ ، عصر برخورد مکتبها و ایده‌ئولوژیها و عصر تضاد افکار فلسفى‌ و کلامى‌ مختلف‌ بود ، که‌ از برخورد ملتهاى‌ اسلام‌ با مردم‌ کشورهاى‌ فتح‌ شده‌ و نیز روابط مراکز اسلامى‌ با دنیاى‌ خارج‌ ، به‌ وجود آمده‌ و در مسلمانان‌ نیز شور و هیجانى‌ براى‌ فهمیدن‌ و پژوهش‌ پدید آورده‌ بود .

 

عصرى‌ که‌ کوچکترین‌ کم‌ کارى‌ یا عدم‌ بیدارى‌ و تحرک‌ پاسدار راستین‌ اسلام‌ ، یعنى‌ امام‌ ( ع‌ ) ، موجب‌ نابودى‌ دین‌ و پوسیدگى‌ تعلیمات‌ حیات‌بخش‌ اسلام‌ ، هم‌ از درون‌ و هم‌ از بیرون‌ مى‌شد .

 

اینجا بود که‌ امام‌ ( ع‌ ) دشوارى‌ فراوان‌ در پیش‌ و مسؤولیت‌ عظیم‌ بر دوش‌ داشت‌ . پیشواى‌ ششم‌ در گیر و دار چنین‌ بحرانى‌ مى‌بایست‌ از یک‌ سو به‌ فکر نجات‌ افکار توده‌ مسلمان‌ از الحاد و بى‌دینى‌ و کفر و نیز مانع‌ انحراف‌ اصول‌ و معارف‌ اسلامى‌ از مسیر راستین‌ باشد ، و از توجیهات‌ غلط و وارونه‌ دستورات‌ دین‌ به‌ وسیله‌ خلفاى‌ وقت‌ جلوگیرى‌ کند .

علاوه‌ بر این‌ ، با نقشه‌اى‌ دقیق‌ و ماهرانه‌ ، شیعه‌ را از اضمحلال‌ و نابودى‌ برهاند ، شیعه‌اى‌ که‌ در خفقان‌ و شکنجه‌ حکومت‌ پیشین‌ ، آخرین‌ رمقها را مى‌گذراند ، و آخرین‌ نفرات‌ خویش‌ را قربانى‌ مى‌داد ، و رجال‌ و مردان‌ با ارزش‌ شیعه‌ یا مخفى‌ بودند ، و یا در کر و فر و زرق‌ و برق‌ حکومت‌ غاصب‌ ستمگر ذوب‌ شده‌ بودند ، و جرأت‌ ابراز شخصیت‌ نداشتند ، حکومت‌ جدید هم‌ در کشتار و بى‌عدالتى‌ دست‌ کمى‌ از آنها نداشت‌ و وضع‌ به‌ حدى‌ خفقان‌آور و ناگوار و خطرناک‌ بود که‌ همگى‌ یاران‌ امام‌ ( ع‌ ) را در معرض‌ خطر مرگ‌ قرار مى‌داد ، چنانکه‌ زبده‌هایشان‌ جزو لیست‌ سیاه‌ مرگ‌ بودند .

 

"جابر جعفى‌" یکى‌ از یاران‌ ویژه‌ امام‌ است‌ که‌ از طرف‌ آن‌ حضرت‌ براى‌ انجام‌ دادن‌ امرى‌ به‌ سوى‌ کوفه‌ مى‌رفت‌ . در بین‌ راه‌ قاصد تیز پاى‌ امام‌ به‌ او رسید و گفت‌ : امام‌ ( ع‌ ) مى‌گوید : خودت‌ را به‌ دیوانگى‌ بزن‌ ، همین‌ دستور او را از مرگ‌ نجات‌ داد و حاکم‌ کوفه‌ که‌ فرمان‌ محرمانه‌ ترور را از طرف‌ خلیفه‌ داشت‌ از قتلش‌ به‌ خاطر دیوانگى‌ منصرف‌ شد .

 

جابر جعفى‌ که‌ از اصحاب‌ سر امام‌ باقر ( ع‌ ) نیز مى‌باشد مى‌گوید : امام‌ باقر ( ع‌ ) هفتاد هزار بیت‌ حدیث‌ به‌ من‌ آموخت‌ که‌ به‌ کسى‌ نگفتم‌ و نخواهم‌ گفت‌ ...
او روزى‌ به‌ حضرت‌ عرض‌ کرد مطالبى‌ از اسرار به‌ من‌ گفته‌اى‌ که‌ سینه‌ام‌ تاب‌ تحمل‌ آن‌ را ندارد و محرمى‌ ندارم‌ تا به‌ او بگویم‌ و نزدیک‌ است‌ دیوانه‌ شوم‌ .
امام‌ فرمود : به‌ کوه‌ و صحرا برو و چاهى‌ بکن‌ و سر در دهانه‌ چاه‌ بگذار و در خلوت‌ چاه‌ بگو : حدثنى‌ محمد بن‌ على‌ بکذا وکذا ... ، ( یعنى‌ امام‌ باقر ( ع‌ ) به‌ من‌ فلان‌ مطلب‌ را گفت‌ ، یا روایت‌ کرد ) .

 

آرى‌ ، شیعه‌ مى‌رفت‌ که‌ نابود شود ، یعنى‌ اسلام‌ راستین‌ به‌ رنگ‌ خلفا درآید ، و به‌ صورت‌ اسلام‌ بنى‌ امیه‌اى‌ یا بنى‌ عباسى‌ خودنمایى‌ کند .

در چنین‌ شرایط دشوارى‌ ، امام‌ دامن‌ همت‌ به‌ کمر زد و به‌ احیا و بازسازى‌ معارف‌ اسلامى‌ پرداخت‌ و مکتب‌ علمى‌ عظیمى‌ به‌ وجود آورد که‌ محصول‌ و بازده‌ آن‌ ، چهار هزار شاگرد متخصص‌ ( همانند هشام‌ ، محمد بن‌ مسلم‌ و ... ) در رشته‌هاى‌ گوناگون‌ علوم‌ بودند ، و اینان‌ در سراسر کشور پهناور اسلامى‌ آن‌ روز پخش‌ شدند .

هر یک‌ از اینان‌ از طرفى‌ خود ، بازگوکننده‌ منطق‌ امام‌ که‌ همان‌ منطق‌ اسلام‌ است‌ و پاسدار میراث‌ دینى‌ و علمى‌ و نگهدارنده‌ تشیع‌ راستین‌ بودند ، و از طرف‌ دیگر مدافع‌ و مانع‌ نفوذ افکار ضد اسلامى‌ و ویرانگر در میان‌ مسلمانان‌ نیز بودند .

 

تأسیس‌ چنین‌ مکتب‌ فکرى‌ و این‌ سان‌ نوسازى‌ و احیاگرى‌ تعلیمات‌ اسلامى‌ ، سبب‌ شد که‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) به‌ عنوان‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفرى‌ ( تشیع‌ ) مشهور گردد .
لیکن‌ طولى‌ نکشید که‌ بنى‌ عباس‌ پس‌ از تحکیم‌ پایه‌هاى‌ حکومت‌ و نفوذ خود ، همان‌ شیوه‌ ستم‌ و فشار بنى‌ امیه‌ را پیش‌ گرفتند و حتى‌ از آنان‌ هم‌ گوى‌ سبقت‌ را ربودند. .

 

امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) که‌ همواره‌ مبارزى‌ نستوه‌ و خستگى‌ناپذیر و انقلابیى‌ بنیادى‌ در میدان‌ فکر و عمل‌ بوده‌ ، کارى‌ که‌ امام‌ حسین‌ ( ع‌ ) به‌ صورت‌ قیام‌ خونین‌ انجام‌ داد ، وى‌ قیام‌ خود را در لباس‌ تدریس‌ و تأسیس‌ مکتب‌ و انسان‌ سازى‌ انجام‌ داد و جهادى‌ راستین‌ کرد .

 

3. جنبش‌ علمى‌

اختلافات‌ سیاسى‌ بین‌ امویان‌ و عباسیان‌ و تقسیم‌ شدن‌ اسلام‌ به‌ فرقه‌هاى‌ مختلف‌و ظ‌هور عقاید مادى‌ و نفوذ فلسفه‌ یونان‌ در کشورهاى‌ اسلامى‌ ، موجب‌ پیدایش‌ یک‌ نهضت‌ علمى‌ گردید . نهضتى‌ که‌ پایه‌هاى‌ آن‌ بر حقایق‌ مسلم‌ استوار بود . چنین‌ نهضتى‌ لازم‌ بود ، تا هم‌ حقایق‌ دینى‌ را از میان‌ خرافات‌ و موهومات‌ و احادیث‌ جعلى‌ بیرون‌ کشد و هم‌ در برابر زندیقها و مادیها با نیروى‌ منطق‌ و قدرت‌ استدلال‌ مقاومت‌ کند و آراى‌ سست‌ آنها را محکوم‌ سازد . گفتگوهاى‌ علمى‌ و مناظ‌رات‌ آن‌ حضرت‌ با افراد دهرى‌ و مادى‌ مانند "ابن‌ ابى‌ العوجاء" و "ابو شاکر دیصانى‌" و حتى‌ "ابن‌ مقفع‌" معروف‌ است‌ .

به‌ وجود آمدن‌ چنین‌ نهضت‌ علمى‌ در محیط آشفته‌ و تاریک‌ آن‌ عصر ، کار هر کسى‌ نبود ، فقط کسى‌ شایسته‌ این‌ مقام‌ بزرگ‌ بود که‌ مأموریت‌ الهى‌ داشته‌ باشد و از جانب‌ خداوند پشتیبانى‌ شود ، تا بتواند به‌ نیروى‌ الهام‌ و پاکى‌ نفس‌ و تقوا وجود خود را به‌ مبدأ غیب‌ ارتباط دهد ، حقایق‌ علمى‌ را از دریاى‌ بیکران‌ علم‌ الهى‌ به‌ دست‌ آورد ، و در دسترس‌ استفاده‌ گوهرشناسان‌ حقیقت‌ قرار دهد .

 

تنها وجود گرامى‌ حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) مى‌توانست‌ چنین‌ مقامى‌ داشته‌ باشد ، تنها امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) بود که‌ با کناره‌گیرى‌ از سیاست‌ و جنجالهاى‌ سیاسى‌ از آغاز امامت‌ در نشر معارف‌ اسلام‌ و گسترش‌ قوانین‌ و احادیث‌ راستین‌ دین‌ مبین‌ و تبلیغ‌ احکام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ مسلمانان‌ کمر همت‌ بر میان‌ بست‌ .

زمان‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) در حقیقت‌ عصر طلایى‌ دانش‌ و ترویج‌ احکام‌ و تربیت‌ شاگردانى‌ بود که‌ هر یک‌ مشعل‌ نورانى‌ علم‌ را به‌ گوشه‌ و کنار بردند و در "خودشناسى‌" و "خداشناسى‌" مانند استاد بزرگ‌ و امام‌ بزرگوار خود در هدایت‌ مردم‌ کوشیدند .

 

در همین‌ دوران‌ درخشان‌ - در برابر فلسفه‌ یونان‌ - کلام‌ و حکمت‌ اسلامى‌ رشد کرد و فلاسفه‌ و حکماى‌ بزرگى‌ در اسلام‌ پرورش‌ یافتند . همزمان‌ با نهضت‌ علمى‌ و پیشرفت‌ دانش‌ بوسیله‌ حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) در مدینه‌ ، منصور خلیفه‌ عباسى‌ که‌ از راه‌ کینه‌ و حسد ، به‌ فکر ایجاد مکتب‌ دیگرى‌ افتاد که‌ هم‌ بتواند در برابر مکتب‌ جعفرى‌ استقلال‌ علمى‌ داشته‌ باشد و هم‌ مردم‌ را سرگرم‌ نماید و از خوشه‌چینى‌ از محضر امام‌ ( ع‌ ) بازدارد .

 

بدین‌ جهت‌ منصور مدرسه‌اى‌ در محله‌ "کرخ‌" بغداد تأسیس‌ نمود . منصور در این‌ مدرسه‌ از وجود ابو حنیفه‌ در مسائل‌ فقهى‌ استفاده‌ نمود و کتب‌ علمى‌ و فلسفى‌ را هم‌ دستور داد از هند و یونان‌ آوردند و ترجمه‌ نمودند ، و نیز مالک‌ را - که‌ رئیس‌ فرقه‌ مالکى‌ است‌ - بر مسند فقه‌ نشاند ، ولى‌ این‌ مکتبها نتوانستند وظ‌یفه‌ ارشاد خود را چنانکه‌ باید انجام‌ دهند .

 

امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) مسائل‌ فقهى‌ و علمى‌ و کلامى‌ را که‌ پراکنده‌ بود ، به‌ صورت‌ منظم‌ درآورد ، و در هر رشته‌ از علوم‌ و فنون‌ شاگردان‌ زیادى‌ تربیت‌ فرمود که‌ باعث‌ گسترش‌ معارف‌ اسلامى‌ در جهان‌ گردید . دانش‌گسترى‌ امام‌ ( ع‌ ) در رشته‌هاى‌ مختلف‌ فقه‌ ، فلسفه‌ و کلام‌ ، علوم‌ طبیعى‌ و ... آغاز شد . فقه‌ جعفرى‌ همان‌ فقه‌ محمدى‌ یا دستورهاى‌ دینى‌ است‌ که‌ از سوى‌ خدا به‌ پیغمبر بزرگوارش‌ از طریق‌ قرآن‌ و وحى‌ رسیده‌ است‌ .

 

بر خلاف‌ سایر فرقه‌ها که‌ بر مبناى‌ عقیده‌ و رأى‌ و نظر خود مطالبى‌ را کم‌ یا زیاد مى‌کردند ، فقه‌ جعفرى‌ توضیح‌ و بیان‌ همان‌ اصول‌ و فروعى‌ بود که‌ در مکتب‌ اسلام‌ از آغاز مطرح‌ بوده‌ است‌ . ابو حنیفه‌ رئیس‌ فرقه‌ حنفى‌ درباره‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) گفت‌ : من‌ فقیه‌تر از جعفرالصادق‌ کسى‌ را ندیده‌ام‌ و نمى‌شناسم‌ . فتواى‌ بزرگترین‌ فقیه‌ جهان‌ تسنن‌ شیخ‌ محمد شلتوت‌ رئیس‌ دانشگاه‌ الازهر مصر که‌ با کمال‌ صراحت‌ عمل‌ به‌ فقه‌ جعفرى‌ را مانند مذاهب‌ دیگر اهل‌ سنت‌ جایز دانست‌ - در روزگار ما - خود اعترافى‌ است‌ بر استوارى‌ فقه‌ جعفرى‌ و حتى‌ برترى‌ آن‌ بر مذاهب‌ دیگر . و اینها نتیجه‌ کار و عمل‌ آن‌ روز امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) است‌ .

 

در رشته‌ فلسفه‌ و حکمت‌ حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) همیشه‌ با اصحاب‌ و حتى‌ کسانى‌ که‌ از دین‌ و اعتقاد به‌ خدا دور بودند مناظ‌راتى‌ داشته‌ است‌ . نمونه‌اى‌ از بیانات‌ امام‌ ( ع‌ ) که‌ در اثبات‌ وجود خداوند حکیم‌ است‌ ، به‌ یکى‌ از شاگردان‌ واصحاب‌ خود به‌ نام‌ "مفضل‌ بن‌ عمر" فرمود که‌ در کتابى‌ به‌ نام‌ "توحید مفضل‌" هم‌ اکنون‌ در دست‌ است‌ . مناظ‌رات‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) با طبیب‌ هندى‌ که‌ موضوع‌ کتاب‌ "اهلیلجه‌" است‌ نیز نکات‌ حکمت‌آموز بسیارى‌ دارد که‌ گوشه‌اى‌ از دریاى‌ بیکران‌ علم‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) است‌ . براى‌ شناسایى‌ استاد معمولا دو راه‌ داریم‌ ، یکى‌ شناختن‌ آثار و کلمات‌ او ، دوم‌ شناختن‌ شاگردان‌ و تربیت‌شدگان‌ مکتبش‌ .

 

کلمات‌ و آثار و احادیث‌ زیادى‌ از حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) نقل‌ شده‌ است‌ که‌ ما حتى‌ قطره‌اى‌ از دریا را نمى‌توانیم‌ به‌ دست‌ دهیم‌ مگر "نمى‌ از یمى‌" . اما شاگردان‌ آن‌ حضرت‌ هم‌ بیش‌ از چهار هزار بوده‌اند ، یکى‌ از آنها "جابر بن‌ حیان‌" است‌ . جابر از مردم‌ خراسان‌ بود . پدرش‌ در طوس‌ به‌ داروفروشى‌ مشغول‌ بود که‌ به‌ وسیله‌ طرفداران‌ بنى‌ امیه‌ به‌ قتل‌ رسید . جابر بن‌ حیان‌ پس‌ از قتل‌ پدرش‌ به‌ مدینه‌ آمد . ابتدا در نزد امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) و سپس‌ در نزد امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) شاگردى‌ کرد . جابر یکى‌ از افراد عجیب‌ روزگار و از نوابغ‌ بزرگ‌ جهان‌ اسلام‌ است‌ .

 

در تمام‌ علوم‌ و فنون‌ مخصوصا در علم‌ شیمى‌ تألیفات‌ زیادى‌ دارد ، و در رساله‌هاى‌ خود همه‌ جا نقل‌ مى‌کند که‌ ( جعفر بن‌ محمد ) به‌ من‌ چنین‌ گفت‌ یا تعلیم‌ داد یا حدیث‌ کرد . از اکتشافات‌ او اسید ازتیک‌ ( تیزآب‌ ) و تیزاب‌ سلطانى‌ و الکل‌ است‌ .

 

وى‌ چند فلز و شبه‌ فلز را در زمان‌ خود کشف‌ کرد . در دوران‌ "رنسانس‌ اروپا" در حدود 30. رساله‌ از جابر به‌ زبان‌ آلمانى‌ چاپ‌ و ترجمه‌ شده‌ که‌ در کتابخانه‌هاى‌ برلین‌ و پاریس‌ ضبط است‌ . 

حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) بر اثر توطئه‌هاى‌ منصور عباسى‌ در سال‌ 148 هجرى‌ مسموم‌ و در قبرستان‌ بقیع‌ در مدینه‌ مدفون‌ شد . عمر شریفش‌ در این‌ هنگام‌ 65 سال‌ بود . از جهت‌ اینکه‌ عمر بیشترى‌ نصیب‌ ایشان‌ شده‌ است‌ به‌ "شیخ‌ الائمه‌" موسوم‌ است‌ .

حضرت‌ امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) هفت‌ پسر و سه‌ دختر داشت‌ .

 

پس‌ از حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) مقام‌ امامت‌ بنا به‌ امر خدا به‌ امام‌ موسى‌ کاظ‌م‌ ( ع‌ ) منتقل‌ گردید .

دیگر از فرزندان‌ آن‌ حضرت‌ اسمعیل‌ است‌ که‌ بزرگترین‌ فرزند امام‌ بوده‌ و پیش‌ از وفات‌ حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) از دنیا رفته‌ است‌ . طایفه‌ اسماعیلیه‌ به‌ امامت‌ وى‌ قائلند .

 

4. خلق‌ و خوى‌ حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ )

 

حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) مانند پدران‌ بزرگوار خود در کلیه‌ صفات‌ نیکو و سجایاى‌ اخلاقى‌ سرآمد روزگار بود . حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) داراى‌ قلبى‌ روشن‌ به‌ نور الهى‌ و در احسان‌ و انفاق‌ به‌ نیازمندان‌ مانند اجداد خود بود . داراى‌ حکمت‌ و علم‌ وسیع‌ و نفوذ کلام‌ و قدرت‌ بیان‌ بود .

 

با کمال‌ تواضع‌ و در عین‌ حال‌ با نهایت‌ مناعت‌ طبع‌ کارهاى‌ خود را شخصا انجام‌ مى‌داد ، و در برابر آفتاب‌ سوزان‌ حجاز بیل‌ به‌ دست‌ گرفته‌ ، در مزرعه‌ خود کشاورزى‌ مى‌کرد و مى‌فرمود : اگر در این‌ حال‌ پروردگار خود را ملاقات‌ کنم‌ خوشوقت‌ خواهم‌ بود ، زیرا به‌ کد یمین‌ و عرق‌ جبین‌ آذوقه‌ و معیشت‌ خود و خانواده‌ام‌ را تأمین‌ مى‌نمایم‌ .

 

ابن‌ خلکان‌ مى‌نویسد : امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) یکى‌ از ائمه‌ دوازده‌گانه‌ مذهب‌ امامیه‌ و از سادات‌ اهل‌ بیت‌ رسالت‌ است‌ . از این‌ جهت‌ به‌ وى‌ صادق‌ مى‌گفتند که‌ هر چه‌ مى‌گفت‌ راست‌ و درست‌ بود و فضیلت‌ او مشهورتر از آن‌ است‌ که‌ گفته‌ شود . مالک‌ مى‌گوید : با حضرت‌ صادق‌ ( ع‌ ) سفرى‌ به‌ حج‌ رفتم‌ ، چون‌ شترش‌ به‌ محل‌ احرام‌ رسید ، امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) حالش‌ تغییر کرد ، نزدیک‌ بود از مرکب‌ بیفتد و هر چه‌ مى‌خواست‌ لبیک‌ بگوید ، صدا در گلویش‌ گیر مى‌کرد . به‌ او گفتم‌ : اى‌ پسر پیغمبر ، ناچار باید بگویى‌ لبیک‌ ، در جوابم‌ فرمود : چگونه‌ جسارت‌ کنم‌ و بگویم‌ لبیک‌ ، مى‌ترسم‌ خداوند در جوابم‌ بگوید : لا لبیک‌ ولا سعدیک‌ .


93/5/31::: 6:20 ع
نظر()
  
  

 ایسنا: شب‌ عید فطر بسیار مبارک است و در فضیلت و اهمیت آن همین بس که در بعضی از روایات آمده است، اهمیت آن کمتر از شب قدر نیست و در روایات توصیه به عبادت و احیای این شب شده است. 

 
برای این شب چند عمل ذکر شده است که در ادامه می‌آید:
اول
 
غسل است به هنگامی که آفتاب غروب کند.
 
دوم
 
این شب را به نماز، دعا و استغفار زنده نگه دارد و در مسجد بیتوته کند، یعنی شب را در آنجا سپری نماید و به عبادت مشغول باشد همانگونه که امام علی بن الحسین (ع) چنین می‌کرد.
 
سوم
 
امام صادق (ع) فرمود: پس از نماز مغرب و نماز عشا، نماز صبح و نماز عید، این ذکرها را بگوید:
 
اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ
 
خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است.
93/5/6::: 1:57 ع
نظر()
  
  
   1   2      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام به همه دوستان خوب خود خودم :) ماه رمضون هم داره کم کم نزدیک میشه


+ @};- سلام به همه دوستان اعیاد مبارک


+ تفسیر تصویری/ «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» یعنی... صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ آن ها کران، گنگ ها و کوران هستند؛ لذا (از راه خطا) بازنمی‌گردند!


+ سلام به همه دوستان ایام به کامتان انشاا... در این روزهای که برای خلق حماسه ای ملی اماده میشویم و تقارن این ایام با اعیاد شعبانیه ،روزها و شبهای با برکتی همراه هست امام و شهدا و اموات رو هم فراموش نکنیم یک حمد وصلوات یادشان کنیم. اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم.@};-
+ من با این تحلیل موافقم نظرشما دوستان چیست...........هدف از نامزد شدن اقای هاشمی یک تیر و سه نشان است به لینک زیر مراجعه کنین ........... http://www.rajanews.com/detail.asp?id=157433


+ این هم از پیشرفت در سالهای اینده


+ فحش اگر بدهند آزادی بیان است جواب اگر بدهی بی فرهنگی است. سوال اگر بکنند آزاد اندیشند سوال اگر بکنی تفتیش عقاید است. تهمت اگر بزنند در جست و جوی حقیقتند جواب اگر بدهی دروغگویی. مسخره ات بکنند انتقاد است جواب بدهی بی جنبه ای. تهدیدت اگر بکنند دفاع کرده اند از عقایدت دفاع اگر بکنی خشونت طلبی و... حزب الله را و حزب اللهی بودن را با همه ی تراژدی هایش دوست دارم.


+ باز بعضی دوستان از این نوع اس ام اسا میدن جمعه روزآذربایجان است نه روزقدس ?جمعه هفتمین روز رفتگان اهر و ورزقان و هریس است نه روز عرب...?جمعه روز ایرانی آواره و زیر آوار مانده است?"ایرانی روز قدس نداردتاوقتیکه هموطنش آواره ست"?ما اختلاف را محکوم میکنیم و با حضور پر شور تر روز قدس را که میراث پیر جماران است حفظ میکنیم البته برای هموطنان از دست داده غفران الهی و خسارت دیده نیز صبر مسالت میکنیم.


+ سلام به همه دوستان پارسی بلاگی نماز روزه هاتون قبول باشه ///////////////// تولید پهپاد ایرانی


+ دوستان عیدتون مبارک * بوق نزن ژیان میخورمت * بر در دیوار قلبم نوشتم ورود ممنوع عشق آمد و گفت من بی سوادم * پشت یه ژیان هم نوشته بود جد زانتیا * قربان وجودت که وجودم زوجودت بوجود آمده مادر * شتاب مکن، مقصد خاک است * رادیاتور عشق من ازبهر تو، آمد به جوش گر نداری باورم بنگر به روی آمپرم * تو هم قشنگی * کاش جاده زندگی هم دنده عقب داشت * سر پایینی برنده سر بالایی شرم


???? ?????
????? ???
?? ???
?????? ???? ????

???? ?????