سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در آغاز سرما خود را از آن بپایید و در پایانش بدان روى نمایید که سرما با تن‏ها آن مى‏کند که با درختان . آغازش مى‏سوزاند و پایانش برگ مى‏رویاند . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 102 فروردین 30 , ساعت 1:5 صبح

تهران- ایرنا- فرهنگسرای کار و تعاون دومین دوره مسابقه نقاشی «به رنگ خدا» با محوریت و مضامین آیات قرآنی و با بهره‌مندی از رنگ‌های قرآنی برای نونهالان و کودکان برگزار می‌کند.

به گزارش ایرنا از فرهنگسرای کار و تعاون؛ موضوع رنگ‌ها یکی از شگفتی‌های مطرح شده در قرآن است. قرآن ‌کریم علاوه بر کاربرد واژه‌های کلی مربوط به رنگ‌ها از قبیل (لون، الوان، و صبغه) از برخی رنگ‌ها مانند زرد، سبز، آبی‌، قرمز، سفید و سیاه نیز به طور ویژه نام برده است تا آنجا که برخی، پدیده رنگ‌ها را از مظاهر اعجاز، رازگویی‌ها و شگفتی‌های علمی قرآن شمرده‌اند و در نهایت رنگ خدایی را بهترین رنگ معرفی کرده است.

در مسابقه نقاشی «به رنگ خدا» که در قالب ارسال نقاشی با رنگ‌های قرآنی، است، کودکان با مضامین آیات قرآنی آشنا می‌شوند. این رویداد، ویژه گروه سنی «الف» (4 تا 6سال)، «ب» (7 تا 9سال) است و هر کودک باید آیه مورد نظر را با کمک خانواده انتخاب کند و سپس با محور قرار دادن موضوع مورد اشاره در آیه و با استفاده از رنگ‌های قرآنی سبز، زرد، سفید، سیاه، قرمز و آبی ، نقاشی خود را ارسال کند. ادامه مطلب...

چهارشنبه 102 فروردین 30 , ساعت 1:1 صبح

تهران- ایرنا- جانباز 70درصد دفاع مقدس گفت: پس از مجروح شدن، یک نیروی بعثی به سمت من آمد، برای زنده ماندن باید خودم را به مُردن می‌زدم. چشمانم را کامل بستم تا او از کنار من رد شود.

سیدمحمد میرعلی مرتضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا درباره نحوه جانبازی و اسارت خود اظهار داشت: حدود 17 سال سن داشتم که به جبهه رفتم، اسفند سال 1363 در مرحله دوم عملیات بدر در شرق دجله ابتدای جاده بصره العماره بودیم که تحت محاصره نیروهای عراقی قرار گرفتیم، شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش و محسن رضایی فرمانده کل سپاه بودند که با در نظر گرفتن شرایط به رزمندگان دستور عقب نشینی دادند، در حال عقب آمدن بودیم که یکی از رزمندگان با آرپیچی به سمت دشمن شلیک کرد.

وی ادامه داد: آتش و موج پشت آرپیجی به پای چپ من اصابت کرد و پایم مجروح شد. بچه‌ها مرا حدود 200 متر به عقب کشیدند از آنها خواستم مرا رها کنند و خود را نجات دهند. خود را به داخل یک سنگر انفرادی کشاندم، از شدت درد و سوزش انگار پایم در کوره آجرپزی و در حال سوختن بود. احساس کردم پایم از قوزک در حال جدا شدن است، اول حمایل را باز کردم، پوتین را به سختی از پایم درآوردم، دیدم پام قطع نشد فقط می سوزد.

نیروی بعثی در حال نگاه کردن به من بود. چشمانم را که باز کردم وحشت زده شد اسلحه را سمت من گرفت، دستش را بر روی ماشه برد. به انگشتش خیره شده بودم تا آن را حرکت داداین جانبار دفاع مقدس ادامه داد: بعد از مجروح شدن تشنه و خسته بودم، جرعه‌ای آب خوردم، اما از شدت درد خوابم نمی‌برد. برای خنک کردن و کاهش سوزش پایم تصمیم گرفتم بقیه آب را روی پایم بریزم اما کمتر از یک استکان آب درون آن ظرف باقی مانده بود چون قبل از اسارت کمی از آب قمقمه ام خورده بودم و آن را دست به دست بین رزمندگان چرخانده بودم. ادامه مطلب...

چهارشنبه 102 فروردین 30 , ساعت 1:0 صبح

اَللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ،

خدایا سرشار کن بهره ام را در این ماه از انجام مستحبات و نوافل

وَاَکْرِمْنى فیهِ بِاِحْضارِ الْمَسآئِلِ، وَقَرِّبْ فیهِ وَسیلَتى اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ

و گرامیم دار به یاد داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیله ام را بسویت از میان سایر

الْوَسآئِلِ، یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ اِلْحـاحُ الْمُلِحّینَ

وسایل اى که سرگرمش نکند سماجت سماجت کنندگان

دعاى روز بیست و هشتم ماه رمضان

 


چهارشنبه 102 فروردین 30 , ساعت 12:58 صبح

تهران- ایرنا- به گفته یک رزمنده دفاع مقدس، آبان ماه 1366 که گردان قمر بنی‌هاشم به خط پدافندی سردشت اعزام شد برای استراحت رزمندگان سنگرهای موقت ساختیم و در هر سنگر 2 متری 15 نفر می‌خوابیدیم.

محمدعلی دشتی رحمت آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در آن سال چون استحکام سنگرها مناسب نبود علاوه بر نگهبانی باید سنگرها را محکم می کردیم و سنگری با ابعاد بزرگتر برای رزمندگان می ساختیم، بیان کرد: رزمندگان یا برای مبارزه به عملیات می رفتند یا به خط پدافندی برای نگهبانی اعزام می شدند و در این خط افراد در گردان ها باید 20 تا 30 روز در آنجا می ماندند.

وی توضیح داد: بنده در دو مقطع به جبهه رفتم. بار اول از تهران لشکر سیدالشهد به لشکر سنندج پیوستم. نیروهایی ستاد لشکر در پادگان شهر سندنج بودند و گردان ها در خارج از شهر در پادگان، شب با یکی از دوستان به ستاد رفتیم یک واحدی به نام وسابقون بود (اسامی گروها براساس عناوین قرآن انتخاب می شد) به صورت اتفاقی با رزمندگان اطلاعات و عملیات مواجه شدیم. آنها همیشه درگیر خط مقدم بودند و زمان عملیات مستقیم با دشمن درگیر می شدند ولی دیگر رزمندگان همیشه در مواجهه با درگیری مستقیم نبودند.

دشتی رحمت آبادی افزود: نیروهای اطلاعات و عملیات افراد خاص و خندانی بودند و روحیه و انگیزه بالایی داشتند، آن زمان من 17 ساله بودم شب اول بدخواب شده بودم هر موقع بیدار می‌شدم می دیدم یکی فانوس کوچک روشن است و مسئول اطلاعات و عملیات در حال راز و نیاز با خداست. ادامه مطلب...

سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:16 صبح

در تفسیر آیات مرتبط با داستان سلیمان چون او از انبیاء بنی‌اسرائیل است باید بیشتر بر مطالب قرآنی تاکید کنیم زیرا در روایات زمینه نفوذ اسرائیلیات در این ماجرا زیاد است؛ از جمله این موارد تصورات باطلی است که برخی مردم از اجنه دارند و آن اینکه اینها سم دارند در حالی که این مطلب ریشه دینی ندارد.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، 28 فروردین ماه در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره مبارکه نمل به تفسیر آیات 41 تا 44 این سوره پرداخت که متن سخنان وی به شرح زیر است:

عرض شد که سلیمان با عنایت الهی توانایی سخن گفتن با پرندگان و برخی حیوانات دیگر را داشت و لشکریان او فقط از انس نبودند و از جن و پرندگان هم بودند. در مورد جن هم باید گفت طبق فیزیک امروز، متعلق به ماده تاریک عالم هستند. غیر از جانب سلیمان شاید مردمان دیگر آنها را نمی‌دیدند گرچه تصرفات و نتایج فعالیت آنها را می‌دیدند. ادامه مطلب...

سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:16 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَةِ القَدْرِ وصَیرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بارگران را، ای مهربان به بندگان شایسته خویش

اعمال شب و روز بیست و هفتم رمضان 1400 + دعا و نماز 27 رمضان

 


سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:15 صبح

دانشیار مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اگر بخواهیم جوابی ساده بدهیم باید بگوییم که اگر به آیات قرآن رجوع کنیم و کلیدواژه «حُب» را نگاه کنیم می‌توانیم به جواب این سؤال دست پیدا کنیم. وقتی خداوند می‌گوید «ان الله یُحِب» منظور این است که هرچه خداوند دوست دارد از فضایل اخلاقی هستند.

فروغ پارسا

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «رهیافت‌های اخلاقی از منظر مفسران و قرآن پژوهان» امروز دوشنبه 28 فروردین‌ماه، از سوی انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

فروغ پارسا، دانشیار مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این نشست سخنرانی کرد. ادامه مطلب...

سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:15 صبح

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: امام زین‌العابدین(ع) در صحیفه به ما می‌آموزد دنیا را چگونه ببینیم و چه تفسیری از آن داشته باشیم.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، عصر امروز، 28 فروردین در جلسه شرح ادعیه صحیفه سجادیه که در ستاد مرکزی المصطفی برگزار شد، با اشاره به معارف بالایی که نسبت به عالم هستی، مبدأ عالم و ویژگی‌های این جهان و سیر انسان در آن در فراز‌های دعا‌های صحیفه سجادیه بیان شده است، اظهارکرد: یکی از ویژگی‌های دعا که کمک می‌کند به اجابت نزدیک‌تر باشد و اثر دعا بر دل و جان انسان بیشتر باشد، اقرار به تقصیر خود و عظمت پروردگار و حمد و ثنای خدای تعالی در دعا و مناجات است.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دعا پس از حمد و ثنای الهی بیان نمود، خداوند این عالم را به تجلی قدرت و مشیت خود خلق کرد. این عالَم محصول تجلی اسم قادر خداوند و تجلی مشیت و اراده خداست. بدون اراده و از سرناچاری این عالم پدید نیامده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: پس از خلق عالم خداوند جهان هستی و ما را به راهی هدایت کرد که به خودش ختم می‌شود (انا لله و انا الیه راجعون). در آیات مختلف قرآن مکرراً خداوند تأکید می‌کند رجوع و صیرورت ما به سمت حقیقت الهی است. امام(ع) نیز در ادامه دعا می‌فرماید: «ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ». یعنی موجودات عالم را به راهی هدایت کرد تا او را طلب نمایند و تمام عالم در حرکتی از سر شوق به سوی او در حال حرکت است(وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ).

وی با اشاره به اینکه گاهی انسان در تشخیص معشوق و مطلوب خود دچار اشتباه می‌شود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) می‌فرماید: افرادی که به دنبال مال و جاه حرکت می‌کنند نیز دچار اشتباه در مصداق شده‌اند، و اِلا آنان نیز مانند همه انسان‌ها مطلوب را همان کمال مطلق می‌دانند.

رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد:امام(ع) در ادامه به نظم و چینشی در عالم اشاره می‌کند که موجودات تنها می‌توانند در همان چهارچوب حرکت کنند(لَا یَمْلِکُونَ تَأْخِیراً عَمَّا قَدَّمَهُمْ إِلَیْهِ، وَ لَا یَسْتَطِیعُونَ تَقَدُّماً إِلَى مَا أَخَّرَهُمْ عَنْهُ). همه موجودات در این نظام منظم و عالمانه قرار دارند و هیچ کدام از ما نمی‌توانیم در چینش نظامات عالم تصرفی نماییم. در عالم هستی چیزی به نام اتفاق و تصادف وجود ندارد و همه چیز بر اساس یک معیار عالمانه از سوی خدا مقدر شده است.

وی در تشریح فراز «وَ جَعَلَ لِکُلِّ رُوحٍ مِنْهُمْ قُوتاً مَعْلُوماً مَقْسُوماً مِنْ رِزْقِهِ، لَا یَنْقُصُ مَنْ زَادَهُ نَاقِصٌ، وَ لَا یَزِیدُ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ زَائِدٌ» تصریح کرد: خداوند در این عالم روزی و بهره‌مندی‌هایی را برای همه موجودات در نظر گرفته است، اما گاهی ما برای دست یافتن به بیشتر از آن، تلاش بیش از حد می‌نماییم و گاهی نیز دچار تفریط می‌گردیم. خدای عالم یک روزی مشخص برای موجودات قرار داده است که نه کسی می‌تواند مانع آن شود و نه می‌توان به بیشتر از آن رسید. معنی این سخن جواز بیکاری و بی‌عملی ما نیست بلکه انسان باید توجه داشته باشد همه برخورداری‌های انسان در این دنیا محاسبه شده است و انسان نباید برای رسیدن به بیش از آن خود را به آب و آتش بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: همانگونه که خداوند مقدار بهره‌مندی ما در این عالم را تعیین کرده است، فرصت و اجل ما نیز در اختیار او قرار دارد(ثُمَّ ضَرَبَ لَهُ فِی الْحَیَاةِ أَجَلًا مَوْقُوتاً). باید توجه داشت این نگاه توحیدی منافاتی بر اختیار انسان و تلاش او در این عالم ندارد. ما به تلاش برای کسب روزی حلال امر شده‌ایم، اما اگر توفیقی به دست آوردیم، باید بدانیم همه چیز از سوی خدا بوده است و برای هیچ موجودی غیر از خدا در عالم اصالت قائل نشویم.

وی با اشاره به تعیین‌کننده بودن عمل ما در فرصت زندگی، ابراز کرد: هر انسانی فرصت محدودی در اختیار دارد که با گذشت سالیان زندگی قدم به قدم به نتیجه و سرانجام راه نزدیک‌تر می‌شود تا اینکه این فرصت به پایان برسد و یا به پاداش فراوان دست یابیم و یا به عذابی که وعده داده شده، دچار شویم(وَ نَصَبَ لَهُ أَمَداً مَحْدُوداً، یَتَخَطَّأُ إِلَیْهِ بِأَیَّامِ عُمُرِهِ، وَ یَرْهَقُهُ بِأَعْوَامِ دَهْرِهِ، حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَقْصَى أَثَرِهِ، وَ اسْتَوْعَبَ حِسَابَ عُمُرِهِ، قَبَضَهُ إِلَى مَا نَدَبَهُ إِلَیْهِ مِنْ مَوْفُورِ ثَوَابِهِ، أَوْ مَحْذُورِ عِقَابِهِ).

رئیس جامعه المصطفی، رشد خوبی‌ها را سنت و قانون حاکم بر نظام هستی خواند و اذعان کرد: انسان به مقدار عمل بدی که انجام می‌دهد عقاب می‌گردد، اما اگر خوبی صورت گرفت، خداوند آن را چند برابر پاداش می‌دهد(لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَسَاوا بِمَا عَمِلوا وَ یَجْزِیَ الَّذِین أَحسَنُوا بِالْحُسْنَی). این نشانه عدالت خداست(عَدْلًا مِنْهُ). خدای تعالی هیچ صفت معیوبی ندارد و رحمت محض است و غضب او نیز از سر رحمت (تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ) و نعمت‌هایش پی‌در‌پی است(وَ تَظاَهَرَتْ آلَاؤُهُ).

 


سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:14 صبح

رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر ضمن تشریح اهم برنامه‌ها و تمهیدات اجرایی برگزاری مراسم نماز عید فطر در تهران گفت: درب‌های مصلای امام خمینی(ره) از ساعت 4 صبح، بازگشایی می‌شود و برنامه‌های جایگاه به طور رسمی از ساعت 7 صبح آغاز می‌شود و حدود ساعت 8 صبح نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه خواهد شد و بعد از آن هم ایراد خطبه‌های نماز عید فطر را توسط ایشان خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نوری، رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر

به گزارش ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین علی نوری، رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر، برای تشریح برنامه‌های مراسم نماز عید فطر، صبح امروز، دوشنبه 28 فروردین برگزار شد. ادامه مطلب...

سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 1:14 صبح

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گردهمایی دانشجویان فعال قرآنی دانشگاه‌های استان تهران گفت: انس با قرآن باعث می‌شود که از تندروی و کندروی پرهیز کنیم، همچنین این انس، نوع زیست را دگرگون می‌کند و در مقیاس کلان‌تر پیش‌زمینه اصلی تحقق تمدن اسلامی است.

کلانتریبه گزارش ایکنا، اولین گردهمایی دانشجویان فعال قرآنی دانشگاه‌های استان تهران با عنوان «ضیافت اصحاب نور» امشب، 28 فروردین‌ماه با حضور جمع بسیاری از دانشجویان فعال قرآنی زیر مجموعه‌های دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ