سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنده خدای خویشتن را چهل روز برای خدا خالص نکرد، مگر آنکه چشمه های حکمت از دلش بر زبانش [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 102 اردیبهشت 3 , ساعت 12:49 صبح

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از مردم، مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی، اتحاد را نیاز مبرم و ضروری امت اسلامی خواندند و با اشاره به زوال محسوس رژیم صهیونیستی و کاهش مشهود قدرت بازدارندگی آن گفتند: این پیشرفت مهم به برکت ایستادگی و مقاومت ملت و جوانان فلسطینی رخ داده و راهبرد امروز جهان اسلام باید بر کمک و تقویت عناصر مبارز داخل فلسطین متمرکز باشد.

دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (شنبه) در دیدار جمعی از مردم، مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی، اتحاد را نیاز مبرم و ضروری امت اسلامی خواندند و با اشاره به زوال محسوس رژیم صهیونیستی و کاهش مشهود قدرت بازدارندگی آن گفتند: این پیشرفت مهم به برکت ایستادگی و مقاومت ملت و جوانان فلسطینی رخ داده و راهبرد امروز جهان اسلام باید بر کمک و تقویت عناصر مبارز داخل فلسطین متمرکز باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ماه رمضان را زمینه‌ساز نزدیکی دل‌های مسلمانان به یکدیگر خواندند و افزودند: مسئولان کشورهای اسلامی باید از این فرصت برای ایجاد اتحاد امت اسلامی و کاهش و رفع اختلافات استفاده کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به مشکلات کشورهای اسلامی از جمله جنگ و اختلاف و درگیری، وابستگی، فقر، و نبود پیشرفت علمی گفتند: اگر به فرمان قرآنیِ «وحدت حول ریسمان الهی» عمل شود، جهان اسلام با حدود دو میلیارد جمعیت و برخورداری از مهمترین و حساس‌ترین نقاط جغرافیایی جهان می‌تواند در مسیر حل مشکلات قدم بردارد. ادامه مطلب...

یکشنبه 102 اردیبهشت 3 , ساعت 12:45 صبح

نماز عید سعید فطر صبح امروز همزمان با سراسر کشور، به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصلای امام خمینی(ره) تهران اقامه شد.

اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا، نماز عید سعید فطر ساعت 8 صبح امروز شنبه 2 اردیبهشت، مصادف با اول شوال 1444 ه.ق پس از سه سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصلای امام خمینی(ره) اقامه شد.

مصلای امام خمینی(ره) از ساعت 4 صبح پذیرای نمازگزاران بود و ویژه مراسم نماز عید سعید فطر از ساعت 7 صبح آغاز شد. این مراسم به شکل زنده از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شد.

 


جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:17 عصر

عید فطر چه روزی است؟

تحقیق درمورد عید فطر , eid fetr

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است.  در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است.

عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:16 عصر
حل مساله بی‌حجابی، در اصلاح گرایش مردم است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظهور بینش و گرایش مدرن در بی‌حجابی، مردگرایی زنان و زن‌گرایی مردان است بنابراین حل مساله بی‌حجابی، در اصلاح گرایش مردم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه روز جمعه در اولین نشست هم اندیشی مدیران و اندیشه ورزان بیش از هفتاد اندیشکده فرهنگی و اجتماعی کشور با اشاره به تفاوت اندیشکده و پژوهشکده اظهار کرد: پژوهشکده مجموعه‌ای است که مشکل را کشف می‌کند، فناوری حل مسئله دارد و در نهایت مسئله را حل می‌کند. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:16 عصر
وابستگی به دلار باید قطع شود/ توقع مردم ثبات قیمت‌هاست

امام جمعه موقت تهران گفت: وابستگی اقتصاد به دلار و نفت باید با برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، تقنین قوانین و اجرای درست دولت قطع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه این هفته (1 اردیبهشت ماه) که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه تقوا منشأ تمامی برکات است، تمامی نمازگزاران را به تقوای الهی و گریز از غفلت دعوت کرد و درباره شعار سال، گفت: رهبر انقلاب شعار سال را مهار تورم و رشد تولید معرفی کردند. یعنی سال 1402 همه قوا و همه عناصری که به اصل انقلاب عقیده دارند، باید به اولویت دادن به مهار تورم و رشد تولید حساسیت داشته باشند و در این جبهه حضور پیدا کنند. هرکس باید در حد امکانات قانونی، سخت افزاری و نرم افزاری که در اختیار دارد تحقق این هدف در دستور کار خود قرار دهد. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:15 عصر

سی‌امین و آخرین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی آیین‌های مردم شهرهای مختلف ایران در عید سعید فطر، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آیین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه 30 قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

کرامت رودساز، محمد یگانه، محمد آقامحمدی، حسن تسعیری، هرمز سیرتی، بهادر ابراهیمی، احمد لشینی، ماندانا محسنی، راضیه مومیوند، ماندانا اصلانی، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آیینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداران: پیروز صدرایی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

سی‌امین قسمت «آیینه اقوام» با مدت زمان 30 دقیقه به معرفی آیین‌های مردم شهرهای مختلف ایران در روز عید سعید فطر می‌پردازد.

سی‌امین و آخرین روز سفر «آیینه اقوام» را اینگونه آغاز می‌کنیم:

«خدا رو شکر، خدا رو هزاران هزار مرتبه شکر که پایان سفر سی روزم در دل فرهنگ و رسم و رسوم مردم در ماه رمضان با عطر و بوی عید سعید فطر درآمیخته شد. عید فطر آمد و ماه رمضان گشت تمام / بر شما همسفران سفر روزه سلام / روزه‌هاتان همه در پیش خداوند قبول / روزگار خوش‌تان مظهر توفیق مدام.»

در سی‌امین روز سفر به «عیدگاه» سفر می‌کنیم که «پیربابا» از کازرون، «مارجان» از گیلان، «محمد» از بجنورد، «خانم و آقای امیری» از شیراز، «پیرمحمد» از بیرجند، «امیر» از بوشهر، «صالح» از امیدیه، «آقای صرافی» از بوشهر، «حاج یونس» از اصفهان، «خانم دکتر ایمانی» از یزد، «حاج آقا رحیم» از قم، «حاج آقا رضوانی» از سوادکوه، «کاک صدیق» از کردستان، «آداش» از بندر ترکمن، «علی» از ارومیه، «الله‌داد» از سیستان و بلوچستان، «مش قربون» از شهرکرد و «اسماعیل» از تهران نیز در آنجا حضور دارند.

به گفته «پیربابا» در کازرون عروس‌ها و دامادها در عید فطر به خانه بخت می‌روند.

«خانم دکتر ایمانی» می‌گوید که پختن آش حضرت ابوالفضل العباس و پخش کردن آن بین مردم در صبح روز عید فطر از رسوم مردم یزد است.

«کاک صدیق» نیز می‌گوید مردم در سنندج در صبح روز عید فطر تا می‌توانند نذری پخش می‌کنند.

«عمه طلعت» درباره مراسم مردم عید فطر در تبریز می‌گوید که بزرگترها بعد از رویت حلال ماه شوال بلافاصله به صورت یک بچه و پس از آن به آیینه نگاه می‌کنند و صلوات می‌فرستند.

«مش قربون» می‌گوید که زنان شهرکرد در صبح روز عید فطر نان‌های کاکولی را بین نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

به گفته راوی در کرمان و در روز عید فطر بعد از نماز، به دیدار خانواده‌هایی که عزیزی تازه از دست رفته دارند می‌روند و زیارت اهل قبور هم از دیگر مراسم کرمانی‌ها در این روز است.

«امیر» می‌گوید در بوشهر در عید فطر دور تا دور اتاق را پشتی می‌گذارند و همه جا را آب و گلاب می‌پاشند. بوشهری‌ها اتاق پذیرایی آقایان را «خونه مجلسی» و اتاق پذیرایی خانم‌ها را «خونه نشیمن» می‌نامند و در روز عید فطر این اتاق‌ها را با سفره‌های خوراکی‌های متنوع سنتی مزین می‌کنند.

در ادامه راوی درباره رسم مردم شیرین‌سوی همدان در عید فطر برای ما توضیح می‌دهد. در شیرین‌سو اولین کسی که هلال ماه شوال را رویت کند به باقی آن را نشان می‌دهد و همه صلوات می‌فرستند. در شیرین‌سو شب عید فطر کسی به مهمانی نمی‌رود زیرا معتقدند زکات فطر یا سرروزه بر عهده صاحبخانه است. روز عید فطر بعد از صرف صبحانه بانوی خانواده ظرفی پر از گندم را در سفره می‌گذارد و همه روی آن دست می‌گذارند که به این گندم در زبان محلی «آلباسما» می‌گویند که سهم فقرا است.

در شیرین‌سو روز عید فطر برای کسی که قبل از ماه رمضان و عید فطر از دنیا رفته در مسجد محله مراسمی با عنوان «قره بایرام» می‌گیرند. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:15 عصر
رئیسی فرارسیدن عید فطر را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت

رئیس جمهور در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن عید سعید فطر، عید بازگشت به فطرت و هنگامه سرافرازی و شعف روزه‌داران و بندگان صالح خداوند را به سران و مردم کشورهای اسلامی تبریک گفت. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 8:14 عصر
فیلم «معرکه الرمان» در بصره عراق اکران شد

اهواز- فیلم مستند داستانی «معرکه الرمان» با حضور مسئولان فرهنگی و فرماندهان جبهه حشد الشعبی عراق در شهر بصره برای نخستین بار اکران عمومی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم مستند داستانی «معرکه الرمان» اثر هنری از «محمد نگراوی» هنرمند خوزستانی و جمعی از هنرمندان مشترک ایران و عراق است.

این فیلم در هشتمین سالگرد شهادت فرمانده‌های مدافعان حرم حشد الشعبی برای اولین بار رونمایی و با استقبال بی نظیر مردم منطقه و مسئولان شهر فرمانده‌های حشد الشعبی و خانواده شهدا مواجه شد. ادامه مطلب...

جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 1:28 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّـهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ

خدایا چنان کن روزه ام را در این ماه

بِالشُّکْرِ وَالْقَبُولِ، عَلى ما تَرْضاهُ وَیَرْضاهُ الرَّسُولُ، مُحْکَمَهً فُرُوعُهُ

که مورد قدردانى و پذیرش بوده و بر طبق خشنودى تو و خشنودى رسولت باشد و محکم باشد فروع آن

بِالاُْصُولِ،بِحَقِّ سَیِّدِنا مُحَمَّد وَ آلِهِ الطّاهِرینَ، وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمیـنَ.

بوسیله اصول به حق آقاى ما محمّد و آل پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.

دعاى روز سى ام ماه رمضان



 


جمعه 102 اردیبهشت 1 , ساعت 1:27 صبح

به گزارش مشرق، تازه‌ترین شماره نشریه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی «فکه» منتشر شد.

ماهنامه «فکه» در دویست‌وسی‌وهشتمین شماره خود به سراغ واکاوی برخی دلایل بروز اغتشاشات اخیر در ایران اسلامی رفته است. ماهنامه «فکه» قصد دارد که گامی در راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، دفاع مقدس و نهضت جهانی اسلام بردارد.

عملیات 1401؛ واکاوی دلایل اغتشاشات اخیر در ایران

زهره علی‌عسگری در یادداشتی با عنوان «مردها را دریابیم» در ذیل شرح حدیث «الولد سر ابیه...» به نقش تربیتی مردان در اغتشاشات اخیر پرداخته است. «توجه به سیستم آموزش و پرورش کشور، مهمترین آموزه آرامی‌های اخیر» است که فتح‌الله نادعلی در یادداشتی بی‌تعارف آن را بیان کرده است. فاطمه افضلی در یادداشتی متذکر شده که «آزادی زن بهانه است» و با نیم‌نگاهی به فتنه 1401 و بهانه‌هایش، ابعاد دیگر این فتنه را برسی کرده است. ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ