سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، بنده ای را دوست دارد که چون بفروشد، آسانگیر باشد ؛ چون بخرد، آسانگیر باشد ؛چون قضاوت کند، آسانگیر باشد ؛ و چون قضاوت بخواهد، آسانگیر باشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 100 مرداد 31 , ساعت 9:57 صبح
وقایع روز سیزدهم محرم| از سخنرانی حضرت زینب(س) در مجلس ابن‌زیاد تا شهادت یکی دیگر از یاران امام حسین(ع)

حضرت زینب سلام‌الله علیها در وصف واقعه عاشورا فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا؛ جز زیبایی ندیدم.»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهر کوفه در روز سیزدهم محرم سال 61 هجری شاهد رویدادهای جان‌سوز و مهمی در دارالاماره عبیدالله بن زیاد بود. آن روز حضرت زینب سلام‌الله علیها چهره واقعی ابن زیاد را به همه مردم نشان داده و حقایق مهمی را درباره واقعه عاشورا در جمع مردم عنوان فرمودند. سپس کاروان آن حضرت در زندان کوفه به اسارت گرفته شدند. اما یاران حقیقی حضرت سیدالشهدا علیه السلام در آن شرایط ساکت ننشستند. ازجمله عبدالله بن عفیف که سال‌ها قبل در جریان جنگ صفین نابینا شده و توفیق همراهی با امام حسین علیه السلام در عاشورا را از دست داده بود، در برابر ابن زیاد ایستاده و او را یکی از با بدترین القابش یعنی «پسر مرجانه» خطاب کرد تا اینکه توسط آن ملعون به شهادت رسید و به این ترتیب توانست نام خود را در زمره شهیدان در راه امام حسین علیه السلام ثبت کند.

اسیران کربلا در مجلس پسر مرجانه

اسیران کربلا به همراه سر مبارک شهدای خود در روز دوازدهم محرم در کوچه‌های کوفه گردانده شده بودند. عبیدالله بن زیاد که به دلیل بدکاری و فساد مادرش به پسر مرجانه هم مشهور بود، در روز سیزدهم دستور داد تا خانواده اهل بیت علیهم السلام را که در کربلا به‌عنوان اسیر گرفته بود، در کاخ او حاضر کنند. سپس دستور داد در مقابل چشم آن بزرگان، سر مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام را مقابلش بگذارند تا ابزاری برای نشان دادن قدرت موهومی خودش داشته باشد.

وقتی اسیران کربلا که در رأس آن‌ها امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها حضور داشتند، با دست‌هایی که با طناب بسته شده بود وارد دارالاماره عبیدالله شدند، سر مبارک امام حسن علیه السلام را در داخل تشتی پیش روی آن ملعون مشاهده کردند.

مأموران و عوامل عبیدالله بن زیاد، آن بزرگان را در مقابل خبیث‌ترین انسان تاریخ ایستاده نگه داشتند و خودشان در حال به تماشای رفتارهای وقیحانه آن روز پسر مرجانه بودند. آن روز پسر مرجانه نسبت به آن خاندان نورانی و سر مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام جسارت می‌کرد که با سخنان عالمانه و سخت حضرت زینب سلام‌الله علیها مواجه شد. ادامه مطلب...

یکشنبه 100 مرداد 31 , ساعت 9:50 صبح

 برخی کاربران فضای مجازی به خصوص سلبریتی ها با انتشار پست، استوری و توئیت هایی طعنه می زنند که چرا ایران مثل قائله سوریه به کمک مردم افغاستان نمی رود یا اینکه وقیحانه مدعی می شوند که مردم افغانستان معامله شدند!

هرچند که از سلبریتی جماعت نباید انتظار فهم مسائل و چیزی جز شبهه اندازی یا لگدپراکنی داشت اما توضیحات زیر قابل توجه است:

 1داعش با مدیریت آمریکا از تروریست های کشورهای گوناگون به هدف کشورگشایی تشکیل شد اما طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند که ادعای کشورگشایی ندارند و مدعی حکومت هستند هرچند که استفاده از رفتارهای خشن را در سابقه خود دارند.

2.  ماجرای طالبان با هر کیفیت یک اختلاف درونی کشور افغانستان است که از زمین تا آسمان با اهداف و اعمال گروهک تروریستی داعش فرق دارد و اتفاقا طالبان دشمن خونی داعش است.

3 . در مسله سوریه و عراق سران دو کشور رسما از ایران کمک خواستند اما در ماجرای افغانستان، اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور یک چهره کاملا آمریکایی بود که تمام امید او هم به کمک آمریکایی ها بود و با مشاهده خطر سریعا فرار را بر قرار ترجیح داد.

4 . اما نکته مهم تر اینجاست؛ همین مدعیان و طعنه زنان کسانی هستند که طی سالیان متمادی معترض حضور ایران برای کمک به مردم سوریه و عراق بودند. این در حالی بود که فقط یاد جنایات سفاکانه داعش نظیر زنده زنده سوزاندن ها، سربریدن چند هزار نفر، تجاوزها، قتل عام ها و.... خاطر هر انسان آزاده ای را پریشان می‌کرد. اما سلبریتی ها و برخی از فعالان مجازی در آن زمان معترض حضور ایران برای کمک به مظلومان سوریه و عراق بودند.

 حال ماجرا چیست که همان افراد معترض از مسئولان امنیتی و نظامی مطالبه حضور در افغانستان را دارند؟ آیا سلبریتی ها این بار همچون مسائل عدیده گذشته قرار است تکمیل کننده پازل آمریکایی ها باشند؟ چرا که بررسی رفتار چند روز گذشته شبکه های ضدانقلاب در کنار سلبریتی ها و گروهی از فعالان رسانه ای نشان می دهد که مایل هستند ایران را وارد مسئله داخلی افغانستان و تقابل شیعه - سنی با خبرسازی یا تلاش وافر برای برجسته سازی اعمال خشن طالبان در گذشته کنند؛ اعمالی که قطعا بسیار کمتر از جتایات داعش بوده است و این افراد و رسانه ها در زمان کمک به مظلومان تحت جنایات داعش یا ساکت بودند و یا اینکه ایران را از کمک به اسیران ظلم داعش دست پرورده آمریکا منع می کردند.


یکشنبه 100 مرداد 31 , ساعت 9:48 صبح

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(البقره- 42)

ترجمه :
و حق را به باطل درنیامیزید، و حقیقت را با آنکه خود میدانید کتمان نکنید.

تفسیر:
1-امتیاز انسان به شناخت اوست و کسانى که با ایجاد شکّ و وسوسه و شیطنت حقّ را مى‌پوشانند و شناخت صحیح را از مردم مى‌گیرند، در حقیقت یگانه امتیاز انسان بودن را گرفته‌اند و این بزرگترین ظلم است.

2-نه حقّ را با باطل مخلوط کنیم و آن را تغییر دهیم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازیم. وجدان وفطرت، بهترین گواه بر حقّ پوشى انسان است.

3-حق را مکتوم ندارید در حالی که شما می‌دانید و آگاهی دهم کتمان حق، جرم و گناه است و هم آمیختن حق و باطل که هر دو از نظرنتیجه یکسان می باشند، حق را بگوئید هر چند به زیان شما باشد، و باطل را با آن نیامیزید هر چند منافع زودگذرتان به خطر بیفتد.

4-حضرت على (علیه السلام) مى‌فرماید: اگر باطل خالصانه مطرح شود،نگرانى نیست. (چون مردم آگاه مى‌شوند وآن را ترک مى‌کنند) واگرحقّ نیزخالصانه مطرح شود زبان مخالف بسته مى‌شود. لکن خطر آنجاست که حقّ و باطل، بهم آمیخته شده و از هر کدام بخشى چنان جلوه داده شودکه زمینه‌ى تسلّط شیطان بر هوادارانش فراهم شود.

حکایت کربلا و عاشورا ...حکایت آب وزخم شمشیرنیست ،حکایت زندگیست حماسه مردانگی ،گذشت، شهامت،رشادت وشهادت است و درس پایداری و زنده نگاه داشتن دین خدای عزوجل است ...

التماس دعا


پنج شنبه 100 مرداد 28 , ساعت 9:18 عصر
شام غریبان 1400 + اعمال، معنی، آداب و فلسفه شمع روشن کردن

شام غریبان به غروب آفتاب روز عاشورا، شب یازدهم محرم و سوگواری این شب گفته می‌شود؛ سوزاندن خیمه های اهل بیت حضرت حسین بن علی(ع)، به اسیری گرفتن اهل بیت به وسیله لشکر یزید بن معاویه و نقش ویژه حضرت زینب (علیهم‌السلام) بعد از واقعه عاشورا در رهبری کاروان اسیران درون مایه این مراسم هست.

به گزارش ایمنا، شب یازدهم محرم را شب شام غریبان نام نهاده‌اند. در این شب، به گوشه‌ای از مصائب حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) اشاره می‌شود. 28 مرداد 1400 شام غریبان است.

شام غریبان در لغت و اصطلاح

یکی از معانی واژه غریب، دور افتاده از وطن است و گاهی برای کسی که بی یار و یاور مانده است نیز از واژه غریب استفاده می‌شود. شام غریبان نیز به معنای شب ِ مردم غریب و دورافتاده از یار و دیار آمده است.

در اصطلاح و در مرثیه‌های پارسی زبان‌، به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواریِ شبانه این شب گفته می‌شود.

اعمال شام غریبان

شام غربیان در واقع یک مجلس روضه است لذا دوستداران «سیدالشهدا (ع)» بعد از اسارت به یاد کاروان کربلا شمع روشن می‌کنند، ولی بهترین اعمال این است که به خواندن زیارت عاشورا بپردازند و همانند حضرت «زینب کبری (س)» نماز شب به پا داشته شود در عین حال بر عزای «اهل بیت (ع)» اشک ریخته شود.

تاریخچه عزاداری شام غریبان

این سوگواری، تا پیش از مظفرالدین شاه، در تهران رایج نبود و زیرا نوحه دسته گردانی شام غریبان به زبان ترکی هست، می‌توان حدس زد که این عزاداری همراه ترک‌ها با مظفرالدین شاه، به تهران آمده باشد؛ آنقدر که بزرگ‌ترین شام غریبان را هم در مسجد شیخ عبدالحسین، تکیه ترک‌ها می‌گرفتند. ادامه مطلب...

پنج شنبه 100 مرداد 28 , ساعت 9:16 عصر

زنان عاشورایی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: خانواده وهب شامل وهب بن عبدالله، مادرش«قمر» و همسرش‌ «هانیه» یک الگوی کامل برای زنان و دختران جوان هستند که در مسیر دفاع از ولایت و امامت در صحنه عاشورا، نقش آفرینی کردند.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: این خانواده که آیین مسیحیت داشتند در تاریخ آمده که امام حسین(ع) هنگام حرکت به سمت کوفه در مسیر با افرادی که مشاهده می کرد احوالپرسی می کرد که در این مسیر ام وهب از بی آبی و مشکلات آب در آن صحرا صحبت می کند و امام که مصداق کامل احسان و کرامت هستند با نیزه خود خاک را کنار می زنند و ام وهب با دیدن جوشش آب از دل خاک ایمان می آورد.

وی افزود: امام حسین(ع) به ام وهب می فرماید که به پسرت بگو: «اگر بخواهد می تواند ما را یاری کند» از این رو هنگامی که وهب به حجره باز می گردد و با دیدن این معجزه مشتاق دیدار امام می شود و همراه با مادر و نوعروسش نزد امام می روند و با توجه به کرامتی که از امام دیده بودند به اسلام می گرایند و جزء  اصحاب امام می شوند.
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، با بیان اینکه کمتر از 20 روز از ازدواج وهب و هانیه نگذشته بود گفت: در کتاب های تاریخی آمده است: این تازه داماد مسلمان در واقعه کربلا  با مشوق های مادر کهنسال و همسر جوانش به میدان جنگ و برای یاری امام حسین(ع) می رود.
وی ادامه داد: تازه دامادی که هیچ کدام از زر و زیور دنیایی جز شهادت در رکاب حضرت برایش ارزشمند نبود در این مسیر به شهادت می رسد هنگامی که هانیه بر بالین همسرش می رسد از خداوند  درخواست می کند که همراه همسرش باشد، یکی از سپاه دشمن بر فرق نو عروس ضربه می زند و این عروس هم به وصال یار می رسد.
ماهروزاده اضافه کرد: دشمن سر وهب را به طرف این مادر پرتاب می کنند و مادر که اسوه صبر و ایثا ر است سر جوانش را می بوسد و می گوید: خداوند را سپاس که پسرم در رکاب ولی زمان به شهادت رسید و مرا رو سفید کرد و سپس این سر را به سوی دشمن پرتاب می کند و می گوید: سری که برای دوست داده ایم هر گز بازپس نمی گیریم. ادامه مطلب...

چهارشنبه 100 مرداد 27 , ساعت 9:12 عصر

ا

زیارت عاشورا متن صوت و ترجمه,زیارت عاشورا pdf,زیارت عاشورا با صوت,زیارت عاشورا متن,زیارت عاشورا با ترجمه,دانلود زیارت عاشورا,دعای زیارت عاشورا,cdhvj uha,vh,زیارت عاشورا کریمی,زیارت عاشورا کریمی,زیارت عاشورا ارضی,زیارت عاشورا با صدای,pdf زیارت عاشورا,زیارت عاشورا با صوت زیبا,ترجمه زیبا و روان زیارت عاشورا,دانلود ziyarat ashura,دعای زیارت عاشورایی با ترجمه فارسی,nhkg,n nuhd cdfhvj uha,vh,متن عربی با حرکه زیارت عاشورا,خواندن زیارت عاشورا,خواندن دعای زیارت عاشورا,زیارت عاشورا با صدای فرهمند

 زیارت عاشورا : زیارتی است نقل شده از محمد بن علی که در مدح حسین بن علی امام سوم شیعیان و لعنت بر دشمنان او می‌ باشد. در مذهب شیعه برای خواندن آن و مداومت بر آن ثواب و خاصیت‌های بسیاری نقل شده‌است و به شیعیان توصیه شده که بر خواندن زیارت عاشورا مبادرت بورزند، در پایان زیارت عاشورا مستحب است 2 رکعت نماز خوانده شود.

.

اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ‏ (السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا خِیَرَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خِیَرَتِهِ) السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ‏ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ‏ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمِیعاً سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ

.
سلام بر تو اى ابا عبد اللّه،سلام بر تو اى فرزند رسول خدا،سلام بر تو اى فرزند امیر مؤمنان،و فرزند سرور جانشیان،سلام بر تو اى فرزند فاطمه سرور بانوان جهانیان،سلام بر تو اى خون خدا،و فرزند خون خدا و اى تنهاى مظلوم،سلام بر تو و جانهایى که به درگاهت فرود آمدند،از جانب من بر همگى شما سلام خدا براى همیشه،تا هستم و تا شب و روز باقى است،

.
لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِیبَةُ بِکَ (بِکُمْ) عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلاَمِ‏ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِیبَتُکَ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ‏ فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ‏ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقَامِکُمْ وَ أَزَالَتْکُمْ عَنْ مَرَاتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فِیهَا وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْکُمْ ادامه مطلب...

چهارشنبه 100 مرداد 27 , ساعت 9:9 عصر

اعمال محرم,روزهای محرم

 اینک 72 یار و هزاران دشمن کینه توزی که رحم و مروت را از ازل نیاموخته اند . اینک عاشورا که هر چه از آن بگوییم کم گفته ایم، از برخوردهای جلادانه سپاه عمر بن سعد، یا عنایات و الطاف سیدالشهداء علیه السلام .

سردارانی، سپاه عظیمی را به سوی جهنم رهبری می کردند و امام معصومی لشکر کم تعداد خود را به بهشت بشارت می داد ... و سرانجام شهادت، خون، نیزه، عطش و اطفال، تازیانه و سرهای بریده، آه از اسارت و شام، آه از خرابه و ...


تا به قتلت عدو شتاب گرفت
چرخ را سخت اضطراب گرفت

ریخت خون مقدست به زمین
آسمان زاشک آب گرفت

ابر خون ماه عارضت پوشاند
همه گفتند آفتاب گرفت

ناله مصطفی به گوش رسید
موج خون زچشم بوتراب گرفت

شد سیه رنگ آسمان از خشم
که زخونت زمین خضاب گرفت

آن تن پاره پاره را دربر
گه سکینه گهی رباب گرفت

شست زینب زاشک جسمت را
بلکه از چشم خود گلاب گرفت

بر تن پاره پاره داد سلام
زآن بریده گلو جواب گرفت

هردم از زخم بی حساب تنت
خم شد و بوسه بی حساب گرفت(29)


چهارشنبه 100 مرداد 27 , ساعت 9:6 عصر

 

اس ام اس روز عاشورا

و عین
حرف اول عشق است
مثل
حرف اول عاشورا ...

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

در سوگ حسین سالها می گرییم
در تاسوعا عاشورا می گرییم
او گریه کند به حال ما حق دارد
من در عجبم که ما چرا می گرییم ...

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

شرح شرحه شرحه شدن عشق
در اجتهاد شریح آنروز که خون خدا را مباح میکرد
و اوج منزلت ری که جای بهشت نشست در نگاه پسر سعد
عاشورا فریادی رسا از حلقوم بریده تاریخ خطبه خطبه اشک
بر گونه های خشک وارثان آب عاشورا

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

درس عاشورا درس زندگیست
درس خوبی وفلاحت، بندگیست
اگر چه اندک است طول وقوعش
هزاران درس داد آن با طلوعش

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ادامه مطلب...

سه شنبه 100 مرداد 26 , ساعت 9:39 عصر

اعمال شب و روز تاسوعا و عاشورا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طلوع هلال ماه محرم یادآور اندوه و حزن اهل بیت علیه‌السلام و دوست‌داران ایشان است. در این ماه خصوصا در 10 روز نخست آن هر شیعه و انسان آزاده‌ای وظیفه خود می‌داند تا حزن و اندوه خود را در عزای فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با برپایی مجالس عزا، کمک مادی و معنوی به نیازمندان و عرض ارادت به سالار شهیدان نشان دهد.

 در این روزها که دنیا گرفتار ویروس کرونا شده و از حضور در مراسم عزاداری جمعی محروم هستیم، می‌توانیم بیش از پیش نبست به انجام مستحبات این ماه اقدام و به خاندان رسالت عرض ارادت کنیم.

برای روز تاسوعا و عاشورا در منابع دینی اعمال مستحبی ذکر شده است که در ادامه می‌خوانید:

1- اولین عمل مستحبی ذکر شده برای روز تاسوعا و عاشورا زیارت امام حسین علیه‌السلام است. زیارت امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا پاداش بسیار زیادی دارد. کسی که در شب عاشورا تا صبح در حرم سیدالشهدا علیه السلام بماند، خدا او را با شهدا و در کنار امام حسین علیه‌السلام محشور می‌کند.(حال که در روزهای شیوع کرونا این امکان برای مسلمانان مهیا نیست شایسته است زیارت از دور را جایگزین کرده تا ان‌شاءالله پس از رفع کامل ویروس سعادت زیارت نصیبمان شود). ادامه مطلب...

سه شنبه 100 مرداد 26 , ساعت 9:36 عصر

پاسخ تکان‌دهنده امام حسین(ع) به فردی که دعوت به قیام را رد کرد + فیلم











نگاه تاریخی

در هشتمین قسمت چراغ هدایت به آیه 51 سوره مبارکه کهف پرداخته می‌شود: «مَا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ وَمَا کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا؛ [من] آنان را نه در آفرینش آسمانها و زمین به شهادت طلبیدم و نه در آفرینش خودشان و من آن نیستم که گمراهان را همکار خود کنم.» مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

در منزل بنی مقاتل به امام اطلاع دادند که «عبیدالله بن حر جعفی» نیز در این منزل اقامت گزیده است. امام (ع) نخست حجاج بن مسروق را نزد وی فرستاد. عبیدالله پاسخ داد: «به خدا سوگند، من از شهر کوفه بیرون نیامدم، مگر اینکه اکثر مردم این شهر، خود را به جنگ او و سرکوبی شیعیانش آماده می‌کردند و برای من مسلم است که او در این جنگ کشته خواهد شد و من توانایی یاری و کمک او را ندارم و اصلاً دوست ندارم نه او مرا ببیند و نه من او را ببینم.» حجاج به نزد امام(ع) بازگشت و پاسخ ابن حر را بازگو کرد.

امام(ع) با چند تن از اصحابش به نزد عبیدالله آمد و او از امام استقبال کرد و خوشامد گفت. سپس خطاب به وی فرمود: «پسر حر! مردم شهر شما (کوفه) به من نامه نوشته‌اند که همه آنان بر نصرت و یاری من اتحاد نموده و پیمان بسته‌اند و از من درخواست کرده‌ا‌ند که به شهرشان بیایم. ولی حقیقت امر برخلاف آن است که آنان به من نگاشته‌اند. تو در دوره عمرت گناهان زیادی را مرتکب شده‌ای و خطا‌های فراوانی از تو سر زده است. آیا می‌خواهی توبه کنی و از آن خطا‌ها و گناه‌ها پاک گردی؟» عبیدالله گفت که چگونه توبه کنم؟

امام فرمود: «فرزند دختر پیامبرت را یاری کن و در رکاب وی با دشمنان او بجنگ.» عبیدالله گفت که به خدا سوگند، می‌دانم که هر کس از فرمان تو پیروی کند، به سعادت و خوشبختی ابدی نایل شده است، ولی من احتمال نمی‌دهم که یاری من به حال تو سودی داشته باشد؛ زیرا در کوفه کسی را ندیدم که مصمم به یاری و پشتیبانی شما باشد. به خدا سوگند‌ت می‌دهم که از این امر معافم بداری؛ زیرا من از مرگ سخت گریزانم. ولی اینک اسب معروف خود را به حضورت تقدیم می‌کنم، اسبی که تا حال به وسیله آن دشمنی را تعقیب نکرده‌ام، جز اینکه به او رسیده‌ام و هیچ دشمنی با داشتن این اسب مرا تعقیب نکرده، مگر اینکه از چنگال او نجات یافته‌ام.

امام(ع) فرمود: «حال که در راه ما از نثار جان امتناع می‌ورزی ما نیز نه به تو نیاز داریم نه به اسب تو؛ «وَمَا کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا».

این آیه پنجاه و یکمین آیه از سوره کهف است.

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • آیه 51 سوره کهف بسیار غریبانه است.
  • حضرت منت بعضی‌ها را کشید و به در خانه‌هایشان رفت و به خوبی اشتیاق خود را به هدایت نشان داد.
  • عبیدالله بن حر جعفی دعوت امام حسین(ع) را نپذیرفت و گفت که به جایش امکاناتم را به تو می‌دهم. امام حسین پاسخ رد داد و آیه 51 سوره کهف را قرائت کرد.
  • این آیه در سوره کهف عبارت خداست که می‌فرماید شیطان و فرزندان شیطان را چه به تدبیر امور.
  • اگر عبیدالله این آیه را می‌فهمید و با قرآن مأنوس بود، به خودش می‌آمد.
  • در زندگی‌مان باید از خدا بخواهیم که امام در امورش از ما استفاده کند. اگر توفیق این کار را نداشتیم، حواسمان باشد و به ما بربخورد، چون خدا از شیطان و فرزندان او استفاده نمی‌کند.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ