سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مال مایه شهوتهاست . [نهج البلاغه]
 
شنبه 103 فروردین 18 , ساعت 11:54 صبح
دفاتر مراجع تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال 1403 را اعلام کردند.
اعلام مبلغ فطریه رمضان1403 از سوی مراجع تقلید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حضرت امام صادق علیه‌السلام نیز درباره اهمیت پرداخت زکات، ذیل آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى»، فرمودند: منظور از «قطعاً کسی که خود را تزکیه کرد، رستگار شد»، یعنی کسی که زکات فطر را ادا کرد: «أَدَّى زَکَاةَ الْفِطْرِ.» دعائم‌الإسلام، ج1، ص266

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر، پرداختن زکات فطره است؛ زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند، زکات فطره را باید بپردازند.

همه ساله قبل در روز‌های پایانیِ ماه مبارک رمضان، دفاتر مراجع عظام تقلید، مبلغ و مقدار فطریه را اعلام می‌کنند. مبلغ و مقدار فطریه در رمضان 1403، بر اساس نظر مراجع معظم تقلید، به شرح زیر می باشد.

مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد، کافی است.

دفتر آیت‌الله سیستانی:

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد، 70 هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی 180 هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، 120 هزار تومان تعیین شده است.

دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

دفتر این مرجع تقلید، زکات فطره بر اساس قوت غالب گندم را 65 هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج را 180 هزار تومان اعلام کرد. بر همین اساس؛ کفاره روزه غیر عمد مبلغ 16 هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 960 هزار تومان می‌باشد.

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی:

میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها - از طعام‌هاى متعارف در محل - است که مکلّف می‌تواند پول یکى از این‌ها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد، محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

بر اساس این اطلاعیه، دفتر آیت الله وحید خرسانی، زکات فطره - به حساب گندم - را براى هر نفر به مبلغ 70 هزار تومان قبول می‌کند.

دفتر آیت‌الله نوری همدانی:

مبلغ زکات فطره برای هر فرد، به ازای قوت غالب گندم، 65 هزار تومان و به ازای قوت غالب برنج، 180 هزار تومان می‌باشد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی:

مبلغ 80 هزار تومان بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ 20 هزار تومان، برای کفاره افطار عذری می‌باشد.

دفتر آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی:

طبق اعلام دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت شود.

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی نیز مبلغ فطریه را به شرح زیر اعلام کرده است:

میزان زکات فطریه برای هر نفر، یک صاع (تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها از طعام‌های متعارف در محل) است؛ مکلّف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری برای هر نفر، 60 هزار تومان است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ