سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ویژگیهای مؤمن آن است که از حرامها پاک باشد و در شبهه ها توقف کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ به علی علیه السلام ـ]
 
دوشنبه 101 اسفند 15 , ساعت 5:17 عصر

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانه‌های ظهور امام زمان (عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:

پس از آن که حضرت صاحب الزمان (عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان 313 نفر را مورد آزمایش قرار می‌دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، سه بار رفت و آمد می‌کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می‌شود و خطاب به آنان می‌فرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله! یعنی هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی‌دهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که 30 خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می‌بندید، من هم با شما پیمان می‌بندم، 8 خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»

آنان عرض می‌کنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که می‌خواهی مطرح فرما. پس از آن که یاران اعلام آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان (عج)، به طرف کوه صفا حرکت می‌کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می‌کنند. در آنجا امام زمان (عج) خطاب به آنان می‌فرماید: «اما آن 30 نکته‌ای که باید منشور هم‌پیمانی شما با من باشد» حضرت به مواردی که در زیر می‌آید، اشاره می‌کنند:

1ـ هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب‌نشینی نکنید.
?2ـ هرگز دست به دزدی نزنید.
?3ـ هرگز به زناکاری آلوده نشوید.
?4ـ هرگز فعل حرام انجام ندهید.
?5ـ هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.
?6ـ به ناحق هیچ کس را نزنید.
?7ـ به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.
?8ـ به جمع کردن نقره مشغول نشوید.
?9ـ گندم را احتکار نکنید.
?10ـ هرگز جو را احتکار نکنید.
?11ـ هیچ مسجدی را خراب نکنید.
?12ـ هرگز شهادت باطل ندهید.
?13ـ هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.
?14ـ هرگز ربا نخورید.
?15ـ در سختی‌ها بردبار باشید.
?16ـ بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.
?17ـ هرگز شراب نخورید.
?18ـ هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.
?19ـ هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.
?20ـ لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.
21ـ دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.
22ـ هیچ خون ناحقی را نریزید.
23ـ با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.
?24ـ حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.
?25ـ با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.
?26ـ هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.
?27ـ در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.
?28ـ از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.
?29ـ امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.
?30ـ همواره نهی از منکر کنید.

 


دوشنبه 101 اسفند 15 , ساعت 5:15 عصر

محمد بن حسن عسکری(ع) مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن (متولد 255ق)، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی است، که دوره امامت او پس از شهادت پدرش امام حسن عسکری(ع) در سال 260ق آغاز شد. شیعیان معتقدند، او همان مهدی موعود است که پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد.
بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) درصدد یافتن فرزند وی به‌عنوان مهدی و جانشین پدر بود؛ ازاین‌رو تولد امام زمان(عج) مخفی نگه داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. به این دلیل پس از شهادت امام عسکری(ع)، برخی از شیعیان دچار تردید شده و فرقه‌هایی در جامعه شیعه پدید آمد و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب، عموی امام زمان(عج)، پیروی کردند. در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص او به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم قمری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازده‌امامی باقی مانده بود.
ادامه مطلب...

سه شنبه 101 اسفند 9 , ساعت 8:51 عصر

زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)

شعبان ماه مناسبت های شیعی است. یکی از این مناسبت ها ولادت حضرت علی اکبر (ع) است که در این مطلب به تاریخ آن در سال 1401 و برخی از زندگینامه ایشان می پردازیم.

زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)

علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب مشهور به حضرت علی اکبر در سال 33 هجری قمری، همزمان با دوره خلافت عثمان در مدینه چشم به جهان گشود. پدر ایشان امام حسین علیه السلام و مادرش لیلا بنت ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی بود. حضرت علی اکبر از نظر ظاهر بسیار شبیه به جدش رسول خدا بود. آنطور که در برخی از منابع تاریخی او نخستین شهید از قوم بنی هاشم است که در روز عاشورا به شهادت رسید و در کنار پدر گرامی خود اما حسین بن علی در کربلا به خاک سپرده شد.

ویژگی های شخصیتی حضرت علی اکبر (ع)

حضرت علی اکبر از نظر اخلاق و سیره به جدش رسول خدا (ص) بسیار شبیه بود که حسین علیه السلام هنگام حضور حضرت علی اکبر در دشت کربلا فرمود: «خدایا شاهد باش که پسری بر آنان ظاهر شد که از نظر اخلاق و استدلال شبیه ترین مردم به رسول خدا است. و چون به چهره رسولت اشتیاق می کردیم، به چهره او می نگریستیم.

حضرت علی اکبر علیه السلام به عنوان یکی از شاخص ترین نمونه های کمال، پاکی، شجاعت و مردانگی است. آنطور که برخی منابع گفته اند حتی معاویه بن ابی سفیان نیز حضرت علی اکبر را مناسبترین شخص برای حکومت می دانست، زیرا معتقد بود ویژگی هایی همچون شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه در او وجود دارد. ادامه مطلب...

جمعه 101 اسفند 5 , ساعت 12:45 عصر

مشهور ترین نقل ، در تاریخ ولادت امام زین العابدین(ع) این است که آن حضرت در روز پنجشنبه ، پنجم شعبان المعظم سال 38 هجرى قمرى دیده به جهان گشوده است .

در سال تولد آن گرامى جز سال 38 معروفترین و صحیح ترین نظر شناخته مى شود، برخى از مورخان و محدثان به سال 37 و 36 و حتى 35 اشاره کرده اند.

در روز و ماه ولادت آن امام دو قول وجود دارد. بیشتر مورخان چنان که یادآور شدیم پنجشنبه ، پنجم شعبان را ترجیح داده اند. و برخى دیگر جمعه یا یکشنبه نیمه ماه جمادى الاولى را برگزیده اند.

مکان ولادت

همه منابع حدیثى و روایى ، به اتفاق ، زادگاه امام سجاد را مدینه دانسته اند. ادامه مطلب...

جمعه 101 اسفند 5 , ساعت 12:44 عصر

متن تبریک ولادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) 1400 + عکس و اس ام اس تولد حضرت عباس(ع) روز جانباز

حضرت ابوالفضل العباس (ع)، معروف به قمر بنی هاشم و علمدار کربلا در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری چشم به جهان گشودند. ایشان پسر حضرت علی (ع) و حضرت ام البنین است. حضرت عباس (ع) در واقعه کربلا در حالی که توسط یاران امام حسین (ع) جانباز شده بودند، به شهادت رسیدند. علمدار کربلا در روز دهم محرم سال 61 هجری قمری در واقعه کربلا به شهادت رسیدند. آرامگاه ایشان در شهر کربلا در کشور عراق، در مجاورت حرم حضرت امام حسین (ع) واقع است.


جمعه 101 اسفند 5 , ساعت 12:43 عصر

ولادت امام حسین (ع) 1401 + متن پیام تبریک، شعر، وضعیت، استوری و عکس پروفایل روز پاسدار

امام حسین (ع) در سوم رجب سال چهارم قمری چشم به جهان گشودند. ایشان سومین امام شیعیان و پسر حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و نوه حضرت محمد (ص) هستند. امام حسین (ع) در دهم محرم سال 61 قمری در سن 57 سالگی به شهادت رسیدند. ایشان در حالی که در روز عاشورا به شدت محاصره شده بودند به شهادت رسیدند. آرامگاه ایشان در شهر کربلای عراق قرار دارد.


جمعه 101 بهمن 28 , ساعت 7:7 عصر

روز مبعث، روزی است که حضرت محمد در غار حراء و در سن 40 سالگی توسط فرشته وحی، حضرت جبرئیل از سوی خدا به پیامبری نایل شد و تحولی شگرف در زندگی جامعه بشری و رستاخیزی عظیم در روح انسان ها به وجود آورد.

اس ام اس مبعث

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هنگامی به رسالت مبعوث شد که مردم جاهل و گمراه بودند و انسانیت از میانشان رخت بربسته بود و تعلیمات پیامبران قبلی فراموش گشته وعقاید مردم دستخوش تحریفات شده بود.

در این زمان مردم جاهل مشغول به بت پرستی، زنده به گور کردن دختران، ظلم و بیدادگری، غارت و خونریزی، پایمال کردن حقوق ضعیفان و فحشا و منکرات بودند که خداوند منت بر سر جهانیان گذاشت و تاریخشان را به طراوت بهار مبدل نمود و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید و«مصطفی» را برگزید و کلام وحی را این چنین بر او نازل کرد :

بخوان ! بخوان به نام پروردگارت که بیافرید، آدمی را از لخته خونی آفرید.

بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است،

همان کس که با قلم آموخت به آدمی آنچه را که نمی دانست.

سپس محمد مبعوث شد، تا شرک بت پرستی رخت بربندد و جاهلیت از زندگی ها محو شود و جهل و جور بمیرد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود و آفتاب روشنایی و حقیقت طلوع نماید.

روز مبعث این عید بزرگ شیعیان را به شما تبریک می گوییم و به مناسبت فرا رسیدن این روز فرخنده و بزرگ، گلچینی از بهترین و به روزترین متن ها را برایتان آماده کرده ایم که در ادامه این بخش از نمناک می توانید ، بخوانید.

اس ام اس مبعث


 


چهارشنبه 101 بهمن 26 , ساعت 8:7 عصر

حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران تن از مردم آذربایجان شرقی، مردم آذربایجان را پرچمدار اتحاد و آزادی ایران خواندند و با اظهار تعظیم به ملت پر عظمت ایران به علت خلق 22 بهمنِ تاریخی امسال تأکید کردند: این حماسه حقیقی، پرشور و پرمحتوا نتیجه منحرف نشدن و استقامت ملت در خط انقلاب است و این راه پیشرفت و اقتدار، با اتحاد ملی و با نگاه انقلابی و نه ارتجاعی به مشکلات، یعنی تکیه بر همتی که دستاوردها را به‌وجود آورده، ادامه خواهد یافت که فعالیت جهادی و شبانه روزی همه مسئولان برای رشد اقتصادی و علاج دشواری ها به ویژه تورم، زمینه ساز آن خواهد بود.
رهبر انقلاب در تبیین ابعادی از حرکت بسیار ارزشمند ملت در 22 بهمن، با اشاره به «تبلیغات پر سر و صدای دشمنان، مشکلاتی که مردم با همه وجود حس می کنند، هوای سرد و دیگر عوامل کاهنده انگیزه‌ها» گفتند: مردم با ایمان و بصیرت، همه اینها را نادیده گرفتند و همه با هم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران عزیز به میدان آمدند و صدای بلند خود را به گوش همه رساندند که فقط خداوند شکور قادر است شکر واقعی این حرکت عظیم ملی را بجا آورد.
ایشان راهپیمایی «شنبه تاریخی ملت» را مصداق استمرار استقامت ملی خواندند و با اشاره به انحرافات تدریجی از خط اصلی حرکت در انقلاب ها گفتند: در انقلاب اسلامی هم برخی ها به دلایل مختلف با صراط مستقیم انقلاب زاویه دار شدند و کارشان به ضدیت با اصل انقلاب و آرمان ها کشیده شد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بر خلاف این عناصر، ملت بدون احساس خستگی و ناامیدی و بدون خوف از ضربات، تهدیدات و عربده های دشمن، راه مستقیم را با حفظ هویت، شخصیت و عظمت خود ادامه داد و در همین مسیر، 22 بهمن امسال به خیابانهای سراسر کشور آمد و با انگیزه های مختلف، استقامت پر معنا و لج کردن با دشمن عنود را نشان داد. ادامه مطلب...

چهارشنبه 101 بهمن 26 , ساعت 8:5 عصر

موسی بن جعفر الکاظم، یا موسی کاظم هفتمین امام شیعیان بعد از پدرش جعفر صادق می باشد. موسی کاظم در روز 7 صفر سال 128 ه. ق. در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد.

احادیث از امام موسی کاظم,شهادت امام موسی کاظم

 اِمام کاظم سلام الله علیه : «طوبى لِلْمُصْلِحینَ بَیْنَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ الْمُقَرَّبونَ یَوْمَ الْقیامَةِ؛»
«خوشا به حال اصلاح‏ کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏ اند.»
         
امام کاظم (ع) : جاهِدْ نَفْسَکَ لِتَرُدَّها عَن‏ هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَیکَ کجِهادِ عَدُوِّکَ؛> 
<براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهایش با آن مبارزه کن که مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.

امام کاظم (علیه السلام) : «صاحب هذا الامر، هو الطرید الوحید الغریب الغائب عن أهله الموتور بأبیه».
«صاحب این امر ـ حضرت مهدى (علیه السلام) ـ رانده شده، تنها، غریب، غائب و دور از اهل و خونخواه پدر خویش مىباشد.»

امام کاظم علیه السلام : ثَلاثَةٌ یَجلینَ البَصَرَ : النَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ و النَّظرُ إلَى الماءِ الجاری و النَّظَرُ إلَى الوَجهِ الحَسَنِ

امام کاظم علیه السلام :سه چیز دیده را روشنى مى بخشد : نگاه به سبزه ، نگاه به آب جارى و نگاه به صورت زیبا . ادامه مطلب...

جمعه 101 بهمن 21 , ساعت 11:59 عصر

روزهای پرالتهاب بهمن 1357 برای عکاسان داخلی و خارجی تصاویر تکرار نشدنی از قیام مردمی علیه یک رژیم خودکامه بود. 

در آن سال ها بسیاری عکاسان جوان همراه با انقلابیون به خیابان ها می ریختند تا مهمترین لحظات تاریخ معاصر ایران را ثبت کنند؛ احمد کاوسیان یکی از همین عکاسان بود که تعدادی از عکس های او از وقایع انقلاب در میان مهمترین تصاویر تاریخ انقلاب قرار دارد. به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در زیر نگاهی می اندازیم به 20 عکس کاوسیان از روزهای انقلاب.

 

 تصاویر 22بهمن, عکسهای 22بهمن

تظاهرات معترضان در خیابان های تهران. 11 دی ماه 1357

 

 تصاویر 22بهمن, عکسهای 22بهمن

انبوه جمعیت در مراسم استقبال از امام(ره) از فرودگاه تا بهشت زهرا(س). 12 بهمن 1357

 

 تصاویر 22بهمن, عکسهای 22بهمن

شادمانی مردم در خیابان های تهران پس از خروج شاه از کشور. 26 دیماه 1357

ادامه مطلب...

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ