سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نگاهداری دین، ثمره معرفت اساس حکمت است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 102 مرداد 24 , ساعت 7:17 عصر

اگر کسی کمترین تجاوزی به حقوق دیگران کند یا دروغی گوید یا هر عمل ناروای دیگری، که مایه رنج و محنت خود و دیگران باشد به جای آورد طبیعت به اندازه همان عمل به او پاسخ می‌د‌هد.

365 روز در صحبت قرآن نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال 1390 به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

کتاب «365 روز در صحبت قرآن» 365 قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌‎هایی از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. یکصد و نود و هشتمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «اصل پاداش و جزا» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ?7?
وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ ?8?( زلزال)

هر کسی به قدر ذره‌ای نیکی کند آن نیکی را خواهد دید(7) و هر کسی به قدر ذره‌ای بدی کند آن را خواهد دید(8) 


کلامی به استحکام پولاد و لطافت پرنیان آمده است که قانون طلایی اخلاق را به همه آدمیان اعلام کند تا آن را بر در میخانه دل به خط مشکبار بنگارند و مدام از این شراب حکمت و معرفت بنوشند و همه عمر سرمست و سرخوش باشند. پیام فلسفی قانون این است که نظام آفرینش همچنان که نسبت به هر حرکتی پاسخ می‌دهد و به نوعی معادل و مقابل آن حرکت را پدید می‌آورد، در زمینه اخلاق نیز اگر کسی کمترین تجاوزی به حقوق دیگران کند یا دروغی گوید یا هر عمل ناروای دیگری، که مایه رنج و محنت خود و دیگران باشد به جای آورد طبیعت به اندازه همان عمل به او پاسخ می‌د‌هد و نتیجه آن را در پیش چشم او می‌گذارد. این قانون را همه شاعران بزرگ جهان هر یک به زبانی بیان کرده‌اند: 


از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو (مثنوی) 


بانگ خوش دار چون به کوه آیی
کوه را بانگ خر چه فرمایی (سنایی) 
مقاله Compensation اثر امرسن، حکیم و شاعر آمریکایی در این باب آکنده از بصیرت و الهام است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ