سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مصاحبت با شریران، شرّ نصیب [انسان] می کند، همان گونه که باد، بر اثر گذر از جای متعفّن، بد بو می شود . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 102 مرداد 24 , ساعت 7:16 عصر

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند توحید را در عالی‌ترین مرتبه در نزد عالمان و اندیشمندان مطرح می‌کند، گفت: خدا بر وحدانیت خود شهادت می‌دهد و برای رسیدن به وحدانیت مهمترین دلیل خود خدا است.

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، شامگاه، 23 مردادماه، در دوره «همراه با حکمیان» که با حضور استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، با بیان آیات 82 سوره اسراء «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌کنیم اما ستمگران را جز زیان نمى‏‌افزاید» و 57 سوره یونس «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ؛ اى مردم به یقین براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینه‏ هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان به خدا آمده است»، اظهار کرد: این آیات کلام وحی نشان می‌دهد که در بعد روحی و معنوی همانند بعد جسمی، حالات سلامتی و بیماری وجود دارد و قرآن رسالت خود را شفای بیماری‌های قلبی و روحی انسان‌ها بیان کرده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم از جهاتی کار خود را شبیه اطباء مطرح و در جهت شفای بیماری‌ها عمل می‌کند، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در این روایت از خداوند سبحان به‌عنوان طبیب مردم یاد شده است. همان‌طوری که بیمار نسخه پزشک را اجرا می‌کند باید ببینیم که قرآن کریم چه نسخه‌ای برای شفا و درمان دردهای ما ارائه داده است.

حاج ابوالقاسم با اشاره به دیدگاه اندیشمندان و عالمان درباره قرآن کریم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) در صفحه 20، جلد 20 صحیفه نور فرموده‌اند که «بر عمر برباد رفته خویش متأسفم که چرا بیشتر به قرآن نپرداختم» یا ملاصدرا اسطوره فلسفه و عقلانیت بعد از آنکه تصمیم گرفت با وجود داشتن تفسیر به سمت قرآن بیاید، گفت «متأسفم که دیر به سمت قرآن آمدم و ای کاهش زودتر به سمت آن می‌آمدم.»

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در قرآن کریم 750 مرتبه واژه علم به‌کار رفته است، تصریح کرد: در هیچ کتاب آسمانی این اندازه اهتمام و توجه به علم مشاهده نشده است.

وی در ادامه با بیان تفسیر آیات 27 و 28 سوره «فاطر»، 18 سوره «آل عمران»، 9 سوره «زمر» و 6 سوره «س» به اهمیت جایگاه علم در قرآن کریم پرداخت و افزود: خشیت در اثر درک یک عظمت و توجه انسان در خصوص حقارت در برابر آن عظمت در انسان ایجاد می‌شود و فقط کسانی که به مقام علم رسیدند، خشیت خدا را در دل احساس می‌کنند.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خداوند توحید را در عالی‌ترین مرتبه در نزد عالمان و اندیشمندان مطرح می‌کند، اضافه کرد: خدا بر وحدانیت خود شهادت می‌دهد و برای رسیدن به وحدانیت مهمترین دلیل خود خدا است. براساس آیات قرآن هر قدر علم انسان بالا می‌رود، ایمان به حقانیت قرآن بیشتر می‌شود. کسانی که اهل علم نباشند به حقانیت قرآن پی نمی‌برند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن انسان را به خدای شکست‌ناپذیر ستوده شده هدایت می‌کند، تصریح کرد: انسان در بندبند وجود خود وابسته به خدای متعال است و اگر یکی از اجزاء کار خود را به درستی انجام ندهد، انسان با همه صلابتش بهم می‌ریزد.

وی با اشاره به نزول سوره «علق»، گفت: توجه اولین آیه نازل شده بر قلب پیامبر(ص) به مسئله علم نشان‌دهنده ارزش بالای آن در قرآن است.علم هدیه‌ای از سوی خداوند به بشر است. انسان با علم بیشتر به عظمت خدا پی می‌برد و نتیجه علم، ایمان است. در تعالیم و معارف دینی برای پرورش انسان‌ها و روح بزرگ، برخی از شگفتی‌ها را ارائه می‌کردند. در کتاب «توحید مفضل» که از تعالیم توحیدی امام صادق(ع) است، ایشان از رهگذر علوم تجربی و بیان شگفتی‌های عالم، مفضل را متوجه عظمت خالق می‌کنند.

حقیقت قرآن و جایگاه آن در قلب‌ها است

حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه 49 سوره «عنکبوت»، حقیقت قرآن و جایگاه آن را در قلب‌ها بیان کرد و افزود: حقیقت قرآن بندگی و عبودیت خدا و هدفمندی عالم است. قلب عالم حقیقی جایگاه قرآن است و کسی نمی‌تواند آن را آتش بزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در توصیف ویژگی‌های عالمان از منظر قرآن کریم، گفت: عالمان موحدان واقعی و اهل خشیت هستند که در بالاترین درجات ایمانی قرار دارند و حقانیت قرآن را می‌فهمند. خلوت‌هایی با خدا دارند و قلبشان قرارگاه قرآن و محل استقرار آیات الهی است.

وی در تفسیر اینکه این ویژگی‌های کدام علم است و چرا ما هرچه علممان افزایش پیدا می‌کند به این ویژگی‌ها دست پیدا نمی‌کنیم، اظهار کرد: کسی می‌تواند نسخه کاملی ارائه کند که علم او کامل و همه جانبه باشد و پدیده را با همه ابعاد مورد بررسی قرار دهد. در تحلیل پدیده اگر نگاه ناقصی داشته باشید و برخی علل را ببینید و برخی را نه، در نتیجه وقتی برای حل مشکل می‌خواهید نسخه بدهید، نسخه ناقصی می‌شود.

حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه علم محدود و تک‌بعدی مایه تباهی و فساد می‌شود، افزود: علم امروز بشر به دلیل اینکه همه علل و عوامل را مشاهده نمی‌کند و پدیده‌های عالم را تک بعدی مورد مطالعه قرار می‌دهد علم ناقصی است.

عضو مجلس خبرنگان رهبری ارائه نسخه‌های اشتباه را غفلت از علت‌العلل عالم یعنی خداوند متعال دانست و بیان کرد: علم امروز ما متأسفانه علمی است که نسبت به علت‌العلل یعنی علت آفرین ساکت است و مجازات سکوت در برابر خدا کمتر از انکار خدا نیست. قرآن کریم می‌گوید که عالم به وحدانیت خدا معترف است و در کنار هر حادثه‌ای علت‌العلل را هم می‌بیند.

یادآور می‌شود، دومین دوره آموزشی فرهنگی «همراه با حکیمان 2» ویژه استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ابتدای تیرماه در مجتمع شهدای سلامت آغاز شده است و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. در طی این دوره‌ها حدود 2000 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن بهره‌مندی معنوی از زیارت مضجع شریف رضوی، در کلاس‌های دانش‌افزایی و معرفت‌افزایی نیز شرکت می‌کنند.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ