سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین صدقه آن است که فرد مسلمان دانشی را فراگیرد، سپس آن را به برادر مسلمانش بیاموزد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 102 خرداد 3 , ساعت 8:13 عصر
از یک دهه پیش، دشمنان ایران، با سلاح تحریم به جنگ منافع اقتصادی ایران آمده و با توقیف نفتکش‌های ایرانی سعی کردند دریا را برای ناوگان صادراتی ایران ناامن کنند.
نگاهی دیگر به یک افتخار آفرینی بزرگ/ چرا دستاورد ناوگروه 86 مهم است؟

گروه سیاسی جهان نیوز: از قرون گذشته تا به حال، جهان عرصه‌ رقابت و همکاری سیاسی و اقتصادی برای تامین امنیت، حفاظت از منافع ملی و استفاده از ظرفیت‌های جهانی در جهت افزایش رفاه، آسایش و شکوه و اقتدار کشورها بوده است. قرن‌ها دریا عرصه تاخت و تاز و جنگ بین امپراطوری‌ها و پادشاهان بوده است، عرصه‌ای که امروز هم در تامین و حفاضت از منافع کشورها نقش کلیدی و اساسی دارد. خصوصا کشورهایی که مرزهای آبی زیادی دارند، یا ترانزیت صادراتی آن‌ها از آبراه‌های طولانی و دوردست میگذرد.

از همین رو استراتژی دریایی یک رکن اساسی برای کشورهایی است که از ظرفیت سواحل دریایی بهره می‌برند و منافع آنها در دریاها حضور داد. ایران نیز به عنوان کشوری که از شمال و جنوب به دریا محصور شده و در جنوب از ظرفیت استراتژیک خلیج فارس بهره می‌برد، صادرات نفتی آن از طریق دریا رقم خورده و دشمنانش در دریا حکمرانی می‌کنند، بیش از همه متوجه برنامه ریزی و اتخاذ یک راهبرد کارآمد دریایی است. در این راستا عملیات ناوگروه 86 نیز بخشی از استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران قلمداد میشود که با ناوشکن بومی خود، در اولین عملیات 360درجه به دور زمین، تحت تحریم آمریکا و کشورهای همپیمان آن، یک رزمایش قدرت و توانمندی موفق رقم زده است. این عملیات شروع فصل جدیدی از قدرت دریایی ایران و بازنمایی تحولاتی است که در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

یک: جهان درحال گذار از نظم فعلی موجود و در انتظار شکل گیری نظم جدیدی است که به اعتقاد بسیاری از متخصصان سیاسی و حوزه امور بین الملل، بزرگترین ویژگی آن انتقال تمرکز قدرت از غرب، به شرق است. بدیهی است که یکی از ارکان قدرت در سطح بین المللی، توان حکمرانی در دریا و اقیانوس‌هاست. از همین رو ورود ایران به دروازه‌اقیانوس‌های دور دست، در مسیر همین گذار جهانی و تبدیل شدن ایران به قدرت فرامنطقه‌ای، در کنار چین و روسیه است.

دو: از یک دهه پیش، دشمنان ایران، با سلاح تحریم به جنگ منافع اقتصادی ایران آمده و با توقیف نفتکش‌های ایرانی سعی کردند دریا را برای ناوگان صادراتی ایران ناامن کنند. گرچه ایران با پاسخ متقابل و توقیف کشتی‌های کشورهای متجاوز در خلیج فارس، معادلات بازدارندگی را حفظ کرده اما توسعه قدرت بازدارندگی از تنگه هرمز تا شاه‌راه‌های آبی جهان، برای حفاظت از منافع اقتصادی ایران، امری مهمی است که جمهوری اسلامی به آن اهتمام دارد. به عبارت دیگر حضور ایران در ابراه های راهبردی، دست ایران را برای اعمال قدرت علیه تهدیدکنندگان منافع خود، گسترده میکند.

سه: حضور ایران در آب‌های بین‌المللی، حکمرانی دریایی امریکا را به چالش کشیده و امریکایی که خود را حاکم بلا منازع دریاها میدانستند، به دست و پنجه نرم کردن با رقبای شرقی خود همچون چین و ایران وامیدارد.

چهار: با توقیف کشتی‌های آمریکایی توسط ایران، خلیج فارس عملا تبدیل به محیط ناامن برای منافع آمریکا شد. حالا قدرت نظامی جمهوری اسلامی در اقیانوس‌های اطلس و آرام، میتواند منافع اقتصادی آمریکا را در هر نقطه‌ای ناامن و بازدارندگی ایالات متحده را تا سواحل آمریکا به عقب براند.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ