سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیبایی دانشمند در عمل به دانشش است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 102 اردیبهشت 4 , ساعت 2:56 عصر

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب امروز در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این دیدار معین رضیئی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، بخشی پور، نماینده دفتر تحکیم وحدت، محمد صالح ترکمان، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، کولانی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، زهرا وفاداران، نماینده بسیج دانشجویی، مرتضی خواجوی نماینده گروه‌های جهادی، مریم محمدی، نماینده نشریات دانشجویی و محمد مهدی نوینی فرد،  دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

رضیئی: انتخابات میدان اصلی نقش آفرینی ایران دوستان است 

رضیئی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در این دیدار با بیان سخنانی گفت: جهان در حال چرخش است. نظم نو سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد نظم کهنه را به چالش می‌کشد. دامنه این تغییرات بسیار گسترده است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن جایگاه خود در متن این تحولات، منافع ملی اش را تامین کند. گمان آن می‌رود جهت کلی این رخداد‌ها برای کشور ما مفید از دو منظر خواهد بود؛ اولا از تمرکز و توان غرب برای افزایش فشار بر ایران کاسته خواهد شد و ثانیا فرصت‌های نو برای پیشرفت و سرمایه گذاری پیش روی ما خواهد بود. مع الاسف در میانه این دگرگونی سرنوشت ساز، کشور ما گرفتار بحران‌های ادامه دار دهه 90 شده و سرمایه اجتماعی نظام کاهش پیدا کرده است. برای حکومتی که با آرمان جمهوری شکل گرفته، جلب رضایت و مشارکت عمومی حیاتی است. از طرفی ثبات سیاسی و اجتماعی برای شرکای اقتصادی و خارجی ما نیز اهمیت خواهد داشت. بنابراین،    اگر می‌خواهیم سرمایه اجتماعی نظام را احیا کنیم و در دنیای رو به تغییر نقش آفرینی داشته باشیم. باید ظرفیت ها، ملزومات و شرایط آن را فراهم کنیم.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی، فضای اجتماعی کشور دوگانه‌های متنوعی را تجربه کرده است. انقلابی و غیر انقلابی،   چپ و راست،  اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، غرب‌ستیز و غرب‌گرا. اما در میانه دهه پنجم انقلاب و پس از تجربه اتفاقات تلخ پاییز 1401، مسئله اصلی «ایران» است. آری! پائیز 1401 عرصه تقابل تمام عیار «ایران دوستان» و «ایران ستیزان» بود.

رضیئی افزود: ایران ستیزان همان اقلیتی‌اند که برای باخت تیم ملی خوشحالی،  برای خاک کشور تجزیه و برای اقتصاد کشور تعطیلی را -تجویز- می‌کنند. ایران ستیزی یعنی آن گروهک خون ریزی که متحدِ دیروزِ صدام و حامی جنایت شیمیایی علیه دختران کردستان بود، اکنون به بهانه خونخواهی دختر کرد، شهر‌های کردنشین ایران را به عرصه جنگ شهری تبدیل کند. ایران ستیزی یعنی تناقض و دروغ! یعنی کسانی که ادعا می‌کنند خون خواه قربانیان حادثه هواپیمای اوکراینی هستند، اما هر روز با عاملان حادثه هواپیمای 655 خلیج فارس عکس یادگاری می‌گیرند. همان‌ها که مدعی اند مشکلشان حجاب اجباری است، رضا خان قلدر را به خاطر برداشتن اجباری حجاب تحسین می‌کنند. روز‌ها از دولت‌های غربی درخواست تحریم بیشتر دارند و شب‌ها به خاطر مشکلات معیشتی مردم ایران اشک تمساح می‌ریزند. به لطف خدا جبهه ایران ستیزان جبهه جذابی است! کلکسیون متنوعی از تروریست‌های آدم کش منافقین تا خبرنگار مواجب بگیر دستگاه‌های اطلاعاتی غرب! در واقع فقدان بدنه اجتماعی و عقلانیت سیاسی در این گروهک‌های کذایی باعث شده مردم را دائما به لجاجت دعوت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل، ایران دوستی، یعنی عقلانیت. ایران دوستی یعنی احترام به تمامیت ارضی، تنوع قومیتی، پرچم و قانون کشور. یعنی اعتراض، اما اعتراضی که قرار نیست اوضاع را بدتر کند، تحریم را بیشتر کند و دردی روی درد‌های ملت بگذارد. آنچه در این دوگانه جدید می‌تواند موجب تقویت موضع ایران دوستان شود توجه به ظرفیت‌هایی همچون وحدت ملی، تکثر اجتماعی و بنیه ایمانی ملت ایران است. ظرفیت‌هایی که بسیاری از دولت‌های جهان حسرت داشتن ذره‌ای از آن را دارند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بی توجهی به این ظرفیت‌ها و افتادن به دام رفتار‌های متحجرانه، قبیله گرایانه و منفعت طلبانه، تقویت مواضع ایران ستیزان و تجزیه طلبان را به دنبال خواهد داشت. رفتار‌هایی که باعث میشود از دل چنین فرصت‌های خلق بحران شود. متاسفانه دو گروه در داخل کشور موضع ایران دوستان را تضعیف می‌کنند و ایران ستیزان را تقویت!

رضیئی ادامه داد: یک گروه جریانی است که با ادعای اصلاح طلبی در دهه 70 و البته در هشت سال حکومت پر ماجرای آقای روحانی، نتیحه ادعا و عمل شان را دیدیم. از این‌ها باید پرسید واقعا شما کی به دنبال اصلاح کارکرد‌های دولت بوده اید؟ در آن سال‌هایی مجلس و دولت در اختیار شما بود برای اصلاح نظام بانکی چه کردید؟ شما کی خواستید نظام مالیاتی و بی عدالتی آموزشی را رفع کنید؟ دقیقا به همین دلیل دائما درگیر تناقض هستید و حالا هم قافیه را به آن ور آبی‌ها باخته اید. انفعال امروز شما نتیجه رادیکالیسم 88 و بی تدبیری 92 تا 1400 است.

وی افزود: گروه دوم نیرو‌های معتقد و باانگیزه‌ای هستند که با تشخیص غلط از رسالت خود، مسیر را اشتباه رفته، ظرفیت‌ها را به هدر داده و ایجاد بحران می‌کنند. مثلا اینکه سُکانداران رسانه ملی، جامعه مخاطب خود را 4 میلیونی ببینند و اکثریت 80 میلیونی ایران بزرگ را از پای تلویزیون طرد کنند، فرصت بزرگ تبیین مسائل نظام از طریق سرگرمی را سلب کنند و به موشکافی اعتقادی استعداد‌ها پرداخته و آن‌ها را به جبهه ایران ستیزان سوق دهند، یعنی تضعیف ناخواسته ایران دوستان. اقلیت مآبی در صدا و سیما ضد جمهوریت است! جدول پخش تلوزیون را از فرم و محتوا تهی کرده و با وجود صرف هزینه‌های بسیار از بیت المال، این سرمایه ملی را به اذعان نظرسنجی‌های اعلام شده خود تلویزیون، در نظر افکار عمومی از موضوعیت انداخته است.

وی ادامه داد: ذکر این نکته هم ضروری است که انتخابات میدان اصلی نقش آفرینی ایران دوستان است. ناظران انتخابات و خادمان جمهوریت باید افزایش سرمایه اجتماعیِ نظام را مدنظر قرار دهند و دغدغه نتیجه انتخابات را نداشته باشند. طرد سلایق سیاسی از صحنه، موجب آسیب رسیدن به انتخابات به عنوان یک سرمایه ملی می‌شود و از منتخبان قانونی مشروعیت زدایی می‌کند و آن‌ها را در مسیر اجرای سیاست‌های خود با چالش فقدان سرمایه اجتماعی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به ملزومات تحقق این مسئله گفت: نخستین لازمه نقش آفرینی ایران ثبات داخلی در حوزه سیاسی، اجتماعی، امنیتی و البته اقتصادی است. جمهوری اسلامی اراده خود را در منطقه به رقبا و دشمنان قدرتمند دیکته می‌کند، اما در کنترل قیمت ابتدایی‌ترین اقلام ناتوان است. پهپادهایمان میدان نبرد‌های نوین را تحت الشعاع قرار می‌دهد، اما خریدن خودرو‌های کم کیفیت داخلی برای جوان ایرانی آرزو شده است. متاسفانه داریم باور می‌کنیم که زور ایران قوی به مافیای خودرو نمی‌رسد!

این فعال دانشجویی افزود: ما دانشجویان، مشکل را ارتجاع در روش‌های حکمرانی می‌دانیم. ارتجاع یعنی اداره کشور با روش‌های سنتی. ارتجاع یعنی مواجهه لجاجت بار با مسئله حجاب. یعنی در پدیده‌های فرهنگی اجتماعی همچنان از مدل رفتار‌های رادیکال و تندروی‌های دهه شصت استفاده کنیم، که مورد اعتراض امام و حضرتعالی هم بوده و هست! ارتجاع یعنی نبود ایده و اراده برای اصلاح وضعیت اقتصادی. یعنی این همه طرح روی زمین مانده مثل مالیات بر خانه‌های خالی که یکسال و نیم پیش تصویب شده، اما عرضه اجرای آن را نداریم. ارتجاع یعنی شجاعت نداریم از دلالی خودرو و مسکن مالیاتِ سنگین بگیریم تا تورم کنترل شود. ارتجاع یعنی تصمیم سازی مدیران و بازیگران میانی و پشت پرده برای عقیم کردن طرح‌های تحولی و خرد کردن اراده دولت. آقای وزیر راه و شهرسازی! آقای وزیر صنعت! آقای نماینده مجلس! جوان کارگری که برای اجاره یک واحد 60 متری در جنوب شهر تهران چندصد میلیون پول نقد لازم دارد را جز به نیروی ایمان  چگونه می‌توان امیدوار نگه داشت؟ کاری نکنید فقرا به قول امام خمینی فاتحه همه‌تان را بخوانند. ترمز دلالی را بکشید و ائتلاف نانوشته دولت و دلال را بشکنید.

وی گفت: راه حل از نگاه ما نوگرایی در حکومت است. نوگرایی یعنی ایده و اراده، یعنی نوسازی روش ها. نوگرایی یعنی درک شرایط پیچیده جغرافیای سیاسی-اقتصادی منطقه و جهان و پیگیری نقش آفرینی در مسیر‌های کریدوری غرب به شرق و شمال و به جنوب. نوگرایی یعنی اصلاح ساختار ناکارآمد مجلس در فرآیند قانون‌گذاری؛ یعنی اصلاح قانون کهنه انتخابات مجلس. نوگرایی یعنی تکلیف مقوله تحزب را مشخص کنیم. البته هر یک از این سرفصل‌ها دشواری و پیچیدگی‌های زیادی دارد. سال گذشته از همین تریبون گفتیم که عدالت اجتماعی با حکمرانی عالمانه، صادقانه و شجاعانه محقق می‌شود. هرجا اراده لازم برای بهبود شرایط و به نتیحه رساندن طرح‌های تحولی وجود داشته، موفقیت‌های شیرین را تجربه کرده ایم.

وی با اشاره به شرایط این مسئله ادامه داد: اجرایی شدن بی کم و کاست قانون اساسی از شروط اصلی تحقق «نقش‌آفرینی در جهان جدید» و پاسخگوی بسیاری از چالش‌های کنونی ما است. مواجهه گزینشی و ناقص با قانون یکی از اشتباهات اساسی ما در امر حکمرانیست، فی المثل مطابق اصل 8 قانون اساسی  امربه معروف و نهی از منکر از وظایف مردم نسبت به حاکمان و حاکمان نسبت به مردم است، اما در طی سا‌ل‌های گذشته آنقدر که این حق برای حاکمیت محترم شمرده شده، هیچ ساز وکاری برای اعمال آن توسط مردم در نظر گرفته نشده به نحوی که بعضاً مردم برای شنیده شدن مطالبات به حق خود چاره‌ای جز پناه بردن به خیابان برای بیان اعتراض وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مواجهه سلیقه‌ای و غلط با قانون یعنی بعد از گذشت 4 دهه هیچ راهکار کارآمدی برای اجرایی شدن اصل 27 قانون اساسی نداریم و راه برای اعمال سلیقه دولت‌های مختلف بر حق اعتراض مردم باز است. مواجهه سلیقه‌ای یعنی زمانی که در منصب قدرت هستیم، بدون نظرخواهی از مردم یک شبه با تصمیم بنزینی زندگی طبقات مستضعف جامعه را به هم میریزیم، آنگاه که از قدرت کنار رفتیم ریاکارانه دم از رفراندوم و اجرایی شدن اصل 59 قانون اساسی بزنیم. مثال دیگرش شورا‌های عالی است؛ که گاهی به جای سیاست گذاری قانون گذاری می‌کنند. گاهی علاوه بر قانون گذاری در زمینه مسائلی جزیی با مصوبات خود برخی قوانین مصوب نمایندگان مردم را بی اثر می‌کنند. فرزندان انقلابی تان در دانشگاه‌ها از شما در رابطه با حدود اختیارات شورای عالی سران قوا و شورای نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز سوال دارند.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه معتقدیم هنوز با گذشت 44 سال از تصویب قانون اساسی برخی از اصول آن اجرایی نشده است، ادامه داد: به طور مثال تامین مسکنِ ابتدایی که در اصل 31 قانون اساسی تصریح شده است، نه تنها در تامین دائمی آن و صاحب مسکن شدن مردم توفیق چشم گیری نداشتیم، بلکه دچار بی سامانی بازار اجاره نشینی در کشور هستیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما می‌توانیم از شرایط جدید بین‌المللی برای پیشبرد تمدن نوین اسلامی بهره ببریم. مشروط به اینکه تعریف صحیحی از مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب وجود داشته باشد. مردم سالاری زمانی محقق می‌شود که تعریف آن از آرای صندوق‌های انتخابات فراتر رفته و به ارتقای جایگاه مردم در عرصه‌های تصمیم گیری تعمیم پیدا کند. مردم سالاری این نیست که در فضای دو قطبی شده هر یک از گروه‌های سیاسی تجمعات بخشی از مردم را مصادره به مطلوب کنند. تعریف صحیح این است که سیاست گذار در اتخاذ تصمیمات خود هم منفعت مردم را مبنا قرار دهد و هم با آن‌ها صادقانه رفتار کند. معتقدیم به لطف خداوندی که ما را از جنگ تحمیلی، تجزیه طلبی و توطئه بدخواهان عبور داد، از تحریم و جنگ ترکیبی دشمن نیز عبور خواهیم کرد؛ مشروط به اینکه الزاماتِ روشی در حکمرانی را مد نظر قرار دهیم و وحدت ملی برای ایران قوی داشته باشیم که ایران قوی هم خواست ملت ایران است و هم تضمین کننده اعتلای انقلاب اسلامی.

کولانی: لازمه مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن استفاده از مدیران شایسته است

امیر محمد کولانی،  دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این دیدار در سخنانی گفت: سال اول قرن جدید را در حالی پشت سر گذاشتیم که شاهد جنگی ترکیبی از جانب دشمنان خارجی و داخلی بودیم، در این مدت تبعات 8 سال مدیریت لیبرالی کشور در دهه 90 و ناتوانی برخی مدیران فعلی، مردم شریف ایران را با مشکالتی عدیده در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه کرده است؛ قیمت اقلام اولیه زندگی سر به فلک کشیده، خرید خودرو دیگر یک آرزو است. مسکن را دیگر نگوییم که تا چه حد خانواده‌ها را در تنگنا قرار داده است، ازدواج و فرزندآوری هم تحت تاثیر این شرایط نامطلوب اقتصادی به حاشیه رفته، رشد نرخ بزهکاری، طلاق و امثال این‌ها نیز نتیجه همین شرایط است.

وی افزود: به خوبی می‌دانیم که بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمان عالم است و بخشی، ریشه در مسائل فرهنگی دارد و بخشی دیگر حاصل همین جنگ ترکیبی ست، اما نباید نقش مدیریت را در این بین نادیده گرفت. قطعاً مدیریت دولت قبل مورد نقد است و با توجه به در پیش بودن سالروز صدور فرمان 8 ماده‌ای حضرتعالی در خصوص مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اعلام می‌داریم، تیتر اصلی مبارزه با فساد محاکمه بانیان وضع موجود است که دل در گرو لیبرالیسم دارند و نه اسلام ناب. اما مدیریت همین دولتی که از ابتدا حائز حمایت ما بوده و می‌باشد نیز مورد نقد است. متاسفانه از ابتدای دولت برخی از انتصابات توجیه منطقی نداشته اند، مدیران میانی‌ای که هیچ گونه نسبت گفتمانی با دولت انقلابی ندارند، قاعدتاً مجری سیاست‌های تحولی آن نیز نخواهند بود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: جمهوری اسلامی برای مواجهه با جنگ ترکیبی و عبور از این پیچ تاریخی و رساندن بشریت به سرمنزل نهایی خود، که همان حیات طیبه است، می‌بایست از مدیرانی شایسته این وظیفه بهره ببرد، نه مانند برخی مدیران که در برهه حساس اغتشاشات اخیر حاضر به پرداخت هزینه نشدند، هرچند که این مسائل کوچک و حاشیه‌ای نمی‌تواند قطار پر سرعت انقلاب را متوقف کند، اما تاکید می‌کنیم، افراد عافیت طلبی که میز و صندلی شان را در جهت وزش باد تنظیم می‌کنند، نمی‌توانند در این پیچ تاریخی، کشور را به سلامت عبور دهند.

کولانی خاطرنشان کرد: بر اساس منویات حضرتعالی تنها راه علاج مشکلات کشور، روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی ست. ضمن تشکر از دولت کنونی که الیه بسته مدیران را شکافت و ده‌ها جوان مومن حزب اللهی را وارد کارزار مدیریتی کشور نمود، باید اعلام نماییم که حضور جوانان در دولت هنوز به نحو استثناست و نه قاعده. فراموش نکرده و نمی‌کنیم در نقشه 5 مرحله‌ای کلان انقلاب اسلامی همچنان در مرحله دولت اسلامی که همان اسلامی شدن روش و منش کارگزاران است مانده ایم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم انقلاب اسلامی و نظام بر آمده از آن، نه مبتنی بر خشم کور طبقاتی بلکه مبتنی بر فرهنگ بوده و علت پیروزی انقلاب، رشد آگاهی مردم نسبت به اسلام بوده است؛ لذا از ابتدا جدال، بین دو اسلام حداقلی و اسلام ناب بوده و هست که ریشه در تفکرات امام راحل دارد. اگر یک فکر بخواهد به منصه ظهور برسد باید سه مرحله نظریه پردازی، گفتمان سازی و اقدام عملی را طی کند. ما در راستای بیداری دانشجویی وظیفه جامعه اسلامی دانشجویان را در برش اقدام عملی و جریان سازی تعریف می‌کنیم؛ و پس از بیانات حضرتعالی در دیدار سال گذشته، مهمترین اقدام عملی خود را حفظ و حراست از آرمان و هویت انقلابی می‌دانیم که دشمن در جنگ ترکیبی این دو امر مهم را نشانه رفته است.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: انقلاب و امام به جوانان و آحاد ملت کمک کرد تا هدف و قله آرمانی را بشناسد تا بتواند بسوی آن حرکت کند، تا بتواند جایگاه و نقش خود را در این حرکت عظیم آرمانی بیابد؛ این همان چیزی است که باعث می‌شود جوان احساس ناامیدی و ضعف نکند، بلکه احساس شخصیت و اعتماد به نفس داشته باشد و بتواند 8 سال دفاعمقدس را مقابل عالمی ایستادگی کرده و سیلی سختی به مستکبرین عالم بزند؛ این همان "هویت" است.

وی خاطرنشان کرد: جوانان اثرپذیرترین قشر از هویت زایی انقلاب بوده اند، که در حال حاضر نیز با گره خوردن این معرفت و هویت با جانشان میتوانند بعنوان حلقات میانی، کشور را به سلامت از این پیچ دشوار تاریخی عبور دهند و کشور را به قله‌ی آرمانی خود، که همان تمدن نوین اسالمی است، برسانند؛ باتوجه به این نقش اساسی و از آنجایی که هویت یابی از آرمانخواهی می‌گذرد و در پرتوی آرمان انسان تربیت می‌شود تا به اوج قله و هدف آفرینش برسد؛ می‌بینیم که دشمن آرمان زدایی را، با بی تفاوت کردن جوانان نسبت به فقر و فساد و تبعیض و سلطه فرهنگ غربی را در دستور کار پروژه هویت زدایی قرار داده است. آنچه عرض شد علت العللی دارد به نام فکر، همه آسیبی که دشمن با هویت زدایی و آرمان زدایی به نسل جوان امروز وارد می‌کند، نتیجه قطع زنجیره تواصی در نظام تعلیم و تربیت و به طریق اولی عدم استحکام مبانی فکری بعنوان مهمترین عنصر هویت ساز است؛ لذا برای جلوگیری از هویت زدایی و آرمان زدایی می‌بایست به تقویت همین مبانی فکری و همچنین زنجیره تواصی پرداخت.

وی افزود: ما قائل به آنیم که ترقی، تکامل و پیشرفت بشر در دو حوزه فردی و اجتماعی به 4 عنصر فهم، فکر، اندیشه و فرهنگ وابسته است و انسان‌ها بدون استفاده از اندیشه یک عقبه تئوریک مطمئن، نمی‌توانند تکالیف اجتماعی خود را به درستی ادا کنند؛ که در صورت عدم رجوع به این عقبه فکری با هفت آفت ارتجاع، رکود، جمود، انحراف، تحجر، روزمرگی و سطحی نگری مواجه خواهیم بود. خواهشمند است در صورت صالح دید، زوایای ضرورت رجوع به عقبه تئوریک و تبعات ناشی از آن را برای جمع حاضر تبیین فرمائید.

کولانی با بیان اینکه 34 سال پیش در آغازین روز‌های تولد جامعه اسلامی دانشجویان 3 فرمان راهبردی صادر فرمودید که یکی از آنان ارتباط با روحانیت اصیل بود، ما به منظور ارتباط با عقبه تئوریک و تعریف این روحانیت اصیل مصداق آن را در شهید مطهری، شهید بهشتی و استاد فکر مرحوم عالمه مصباح یزدی و استفاده از کتب راهگشای این حکیم مجاهد دیده ایم، گفت: راهکار ما در این حوزه آن است که در هر دانشگاه، قرارگاه فرهنگی تشکیل گردد تا با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، در ایجاد ساز و کار‌های هویت یابی، پرداختن به فکر و مبانی و از همه مهم‌تر ایجاد آمادگی در عرصه‌های هویت بخشی، چون نظام تعلیم و تربیت که با آموزش و پرورش نسل‌های بشری، به کمک کتاب و حکمت، زندگی عدالت محور و زیرساخت تحقق آرمان‌ها بنا گذاشته می‌شود، جوامع بشری را به اهداف آفرینش و در صدر آن قرب الی اهلل هدایت نماید.

وی در پایان گفت: اقا جان مطالبی در خصوص صدا و سیما، مساله بانوان و جمعیت و آموزش و پرورش داریم که مفصلا در قالب نامه‌هایی به دفتر ارسال خواهیم نمود.

بخشی پور: دولت قبل از قانون اساسی دم زد، اما بر خلاف آن استقلال کشور را نشانه گرفت

امیررضا بخشی پور، دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در این دیدار گفت: امروز جوان ایرانی با یک سوال واحد؛ و دو پاسخ متفاوت رو به رو است. سوال این است: الزامات تحول در کشور چیست؟ پاسخ اول؛ پاسخ معتقدان به انقلاب اسلامی است که جوشیده از نظریه مردمسالاری دینی است و پاسخ دوم؛ پاسخ حافظان منافع استعمار است که به دنبال حذف مردم از عرصه‌های تصمیم سازی و ستیز با مردم هستند. جمهوری اسلامی خود مبتکر گفتمان مردمسالاری است و با به میدان اوردن مردم؛ کشور را به استقلال سیاسی رسانید و با حمایت از نهضت‌های مردمی موجب خیزش ملت‌ها علیه استعمار شد و زمینه را برای تغییر نظم بین المللی فراهم کرد.

وی افزود: سال پیش به مسئولیت شناسی در نظام مردم سالار پرداختیم و اکنون با توجه به مطالبه ابتدای سال شما درباره بررسی زوایای تحول در نظام مردمسالار به الزامات تحول در سه ساحت می‌پردازیم. اول) تحول گرایی مبتنی بر اصول، دوم) تحول گرایی مبتنی بر اصلاح و سوم) تحول گرایی مبتنی بر پاسخ‌های نواورانه

این فعال دانشجویی با اشاره به تحول گرایی مبتنی بر اصول، گفت: مردم ستیزان تحول را به معنای عبور از اصول تعریف می‌کنند. آن‌ها از شعار‌های انقلاب پشیمان گشته اند، اما در ظاهر ادعای بازگشت به قانون اساسی را دارند. تعجب انکه چندی پیش یکی از این پشیمان‌ها که تصمیمات صبح جمعه‌ای اش از ذهن ملت پاک نخواهد شد، نظام را به بازگشت به قانون اساسی و اجرای رفراندوم موعظه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنده خطاب به رییس دولت سابق واضح و شفاف می‌گویم. جمهوری اسلامی خود بزرگترین مدافع قانون اساسی است. توصیه می‌کنیم شما به قانون بازگردید. 8 سال از قانون اساسی دم زدید، اما بر خلاف اصل 9 قانون اساسی استقلال کشور را نشانه گرفتید و برجام و سند 2030 را به ملت تحمیل کردید. 8 سال ادعای دیپلماسی عزت مندانه داشتید و به میدان تاختید. اما اخیرا، توفیق رویکرد نگاه به شرق اثبات کرد که شما نه مرد میدان بودید نه مرد دیپلماسی. آقایان غربگرا که به بهانه رفراندوم به دنبال رابطه با امریکا هستید؛ بدانید که به برکت ندای شهدای ما، امروز از هر کوی و برزن غریو مرگ بر امریکا برمیخیزد.

بخشی پور خاطرنشان کرد: بر خلاف آن ها، نقد‌های دلسوزانه فرزندان شما بعلت مغفول ماندن ظرفیت‌های بالقوه قانون اساسی است که موجب شده تا این حضرات این میثاق ملی را دست آویز اغراض سیاسی خود قرار دهند. از نظر ما مهمترین لازمهِ تحولِ مبتنیِ بر اصول، آگاهی آحاد جامعه هست. سوال اینجاست دقیقا در کدام دستگاه، آگاهیِ جامعه به معنای حقیقی آن، و نه به معنای بمباران مردم با داده‌های ناقص و غلط، دارای اولولیت است؟ آموزش و پرورش ما تا چه اندازه به فرزندان این سرزمین آموخته است که بر اساس اصل 56 ام قانون اساسی سرنوشت خود را به دست خود خواهند ساخت؟ اگر تلاش نمایند این کشور بر قله‌های رفیع قدم خواهد نهاد و اگر سستی کنند باید منتظز بازگشت استعمار باشند.

وی ادامه داد: این تنها بخشی از اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی است که سال هاست از چشم برخی مسئولین پنهان مانده. صدا و سیما که خود میتواند به بزرگترین مدرسه دفاع از قانون اساسی تبدیل شود چه اقدامی در اینباره انجام داده است؟ متاسفانه شاهد آن هستیم که صدا و سیما به علت کم پرداختن به موضوع آزادی فرماندهی خود در جنگ ترکیبی را از دست داده است؛ و تقریبا از ظرفیت مردمی برای نظارت بر دستگاه‌ها و آگاهی بخشی عمومی استفاده نمی‌نماید. 

بخشی پور با اشاره به تحول بر مبنای اصلاح ساختار‌ها نیز گفت: در گام دوم حکمرانی، کشوربه اصلاح ساختار‌ها بر مبنای نظارت مردمی نیاز دارد. در این فرصت تنها به یک موزد مهم، یعنی اصلاح ساختار نهاد آموزش عالی اشاره می‌نماییم:هرچند که جریان مردم ستیز نتوانست در اغتشاشات قاطبه دانشگاهیان را به صحنه آورد و عرصه تولید علم در دانشگاه را تعطیل کند؛ اما این اغتشاشات اثبات کرد ساختار دانشگاه دارای نواقص جدی است.

وی تصریح کرد: قرار بود دانشگاه محلی برای انسان سازی باشد، اما این سرعت تحول، برای رسیدن به آن هدف بسیار کند است. عدم نظارت دقیق بر اساتید موجب شده است که با پدیده اساتید پروازی رو به رو شویم که نیمی از سال را با رانت دانشگاه‌های ایران کسب درامد میکنند و نیمی دیگری از سال؛ همان درامد را در کانادا و ترکیه خرج می‌کنند. فرایند پذیرش دانشجو موجب شده است تا اقشار ضعیف که همانا جدی‌ترین حامیان انقلاب هستند، از تحصیل در دانشگاه‌های برتر محروم شوند.

وی با اشاره به اینکه پیشوای ما، شما استاد نهج البلاغه هستید، تصریح کرد: مگر امیرالمومنین به مالک نفرمود (اگاه باش که طبقات جامعه مختلفند که هر گروه جز به گروه دیگر اصلاح نمی‌شود) از حضرتعالی می‌پرسیم ایا این شیوه جذب انحصاری هییت علمی توسط هییت علمی، باعث ایجاد تعارض منافع و فساد نمی‌گردد؟ از نظر ما ساده‌ترین راه حل ایجاد شفافیت در فرایند جذب، ارتقا و نظارت بر اساتید و ایجاد مرکز جذب متمرکز خارج از انحصار گروه‌های آموزشی است.

این فعال دانشجویی با اشاره به تحول مبتنی بر پاسخ‌های نوآورانه ادامه داد: به نظر می‌رسد در برخی از مسائل، بایستی از پاسخ‌های معمول عبور کرد و راه حل‌های نو ارائه کرد. یکی از شئون برتری جمهوری اسلامی در جهان، نگاه منحصر به فرد آن به زنان است که به علت هجمه‌ها نیازمند توجه ویژه می‌باشد. اما عدم توجه لازم، باعث شده نظام امروز با مشکل شکاف میان نظریات و واقعیات اجرا مواجه شود.

وی با بیان اینکه شکاف بوجود آمده میان نظریات در این حوزه و تحقق آن را؛ به پاشنه آشیل نظام تبدیل کرده است. به عقیده؛ این مساله به دو تحول اساسی نیاز دارد. نخست: تقویت و فعال‌سازی لایه نخبگانی است. نظام حکمرانی ما برای تحقق نظریات خود، خصوصا مسئله حد و مرز حضور اجتماعی زنان، ابهامات جدی دارد. در واقع، نه تنها فقه حکومتی در این زمینه به درستی فعال نشده و در تعریف صحنه و تبیین فعالانه نظریه‌ها، نقش خود را ایفا نمی‌کند، بلکه ضعف لایه نخبگانی، باعث شده برخی از کنشگران دلسوز نظام به اجتهاد شخصی روی آورند.

وی ادامه داد: دوم. میزان اهتمام مسئولین است. عموم مسئولین، در شرایط عادی به مطالبات اساسی در حوزه زنان و خانواده باور ندارند و فقط در شرایط بحرانی که گره مسائل کور شده، یاد حوزه زنان می‌افتند. شاهد مثال این امر، مواجهه با مسئله حجاب است که در پاسکاری نهادها، هنوز هم نسخه‌های تکراری روی میز می‌گذارد و محور واحد و هوشمندانه‌ای در اظهارنظر‌ها و عملکرد دستگاه‌ها برای حل ریشه‌ای مشاهده نمی‌شود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه از طرفی در بلوای اخیر شاهد بودیم، بخشی از نسل جوان ما تعلقی به هویت جنسیتی، ملی و مذهبی خود ندارند، گفت: سوال اینجاست که در مقوله تربیت، ساختار فعلی مدارس وَ آموزش عالی توانایی پاسخ به الزامات هویتی افراد و خصوصا دختران را دارد؟ یا خود را، در محتوا و ساختار، پشت نظام تربیتی سکولار قایم کرده است؟ آقا جان ما معتقدیم نحوه مواجهه نظام حکمرانی با مسائل زنان نیازمند رویکردی جدید است تا در سطح سیاست‌گذاری، راهبری و اجرا، از انحصار نهاد‌های تشریفاتی حوزه زنانی و افرادِ همواره مسئول در این نهادها، خارج شود.

وی گفت: هم چنین در حوزه مهارم تورم که شعار امسال نیز هست و طبعا باید از سمت دولت پیگیری شود، شاهد ان هستیم که دولت، ابزار‌های اقتدار خود را به محافل قدرت و ثروت واگذار کرده و عملا اقتدار لازم را برای پیاده سازی ایده‌های اقتصادی ندارد؛ لذا معتقدیم ساختار حکمرانی؛ ابتدا باید ابزار‌های اقتدار خود را بازیابی کند. برای مثال با سیاست غلط دلاری سازی اقتصاد شاهد آن بوده ایم که ابزار پول ملی یعنی ریال از دست حکمرانان خارج شده است.

بخشی پور گفت: امروز شاهد احتکار ارز توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی هستیم. آن‌ها با احتکار ارز، آن را گران می‌کنند و سپس مواد اولیه را با ارزی که خود گران کرده‌اند قیمت گذاری کرده و به تولید کنندگان می‌فروشند. این یعنی انحصار اندر انحصار! همین ساز و کار باعث شده تا در پنج سال اخیر هزار درصد تورم به مصرف کننده ایرانی تحمیل شود. در واقع ما با یک پدیده تورم طبیعی روبه رو نیستیم بلکه با پدیده غارت ثروت مردم رو به رو هستیم. هدف نهایی این اقلیت مردمستیز این است که با قدرت رسانه ای‌اش، آحاد مردم را در مقابل جمهوری اسلامی که تنها حامی آن‌ها است، قرار دهند تا با خیال راحت‌تر و بدون مزاحمت نظام مردم سالار، به چپاول ملت بپردازند. البته ما معتقد به تصدی گری دولت نیستیم، اما باور داریم که دولت باید اقتدار لازم را برای اِعمال تصمیمات اقتصادی داشته باشد و در این جنگ اقتصادی مردم را در مقابل سوداگران تنها نگذارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه حرف دلمان را به شما میگوییم، اضافه کرد: فرزند عزیز پیغمبر برای ما نسل خمینی ندیده‌ها، شما آیینه تمام نمای خمینی هستید. در اغتشاشات اخیر شاهد آن بودیم که دستگاه پروپوگاند استکبار و پادو‌های رسانه‌ای‌اش در داخل؛ تمام تلاش خود را کردند تا حضرت عالی را از قلب ملت ایران بیرون کنند؛ اما شما عزیزتر شدید تا بار دیگر به همگان اثبات شود:چراغی را که ایزد برفروزد / هر آنکس پف کند ریشش بسوزد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ