سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، عمل کردن به هشت صفت را به او الهام فرماید : چشمْ فروپوشیدن از محارم خدا، ترس از خداوند ـ جلّ ذِکرُه ـ، شرم، بردباری، شکیبایی، امانتداری، راستی و بخشندگی . [امام صادق علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 تیر 23 , ساعت 9:0 صبح

یکی از علت‌های بی‌حجابی می‌تواند ضعف‌های اعتقادی و دینی باشد و ریشه در تربیت صحیح دارد اما گاهی خانواده‌هایی هم متدین هستند از فرزندان خود غافلند که در نهایت سبب انحراف فرزندان می‌شود.

خبرگزاری فارس: ملزوماتی که حجاب تشنه آن است

بدحجابی آثار و پیامدهای ناگواری را برای خانواده به همراه دارد که تهدید خود فرد، نبود اعتماد و اطمینان در افراد، گرایش به بی‌بند و باری و انحراف، دوستی‌های نامشروع، تضعیف غیرت، سلب آرامش و ... را می‌توان از نمونه‌های آن نام برد.

* باید فرهنگ عمومی جامعه در مسأله رعایت حجاب ارتقا یابد

امام جمعه رامسر در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مسأله حجاب و عفاف موضوع روزمره فرهنگی است، گفت: همه آحاد مردم، مسؤولان و ‌متولیان امور فرهنگی، برای رفع معضل بدحجابی و بی‌عفتی در بخش‌هایی از جامعه، باید پیوسته و ‌به‌طور مداوم این موضوع را سرلوحه تصمیمات و اقدامات فرهنگی اجتماعی خودشان قرار بدهند.

حجت‌الاسلام سید جعفر رضایی با اشاره به اینکه وضعیت حجاب و‌ پوشش در خیابان‌ها و حتی ادارات مطلوب نیست، ادامه داد: آنچه که در سطح جامعه و در بخشی از افراد در مورد عفاف و حجاب مشاهده می‌شود و رو به رشد است زیبنده نظامی که بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفته و بر پایه خون‌های مقدس شهدا ارزش‌گذاری شده، نیست.

وی تأکید کرد: برای رفع این معضل جامعه نیازمند یک انقلاب فرهنگی در تغییر ذائقه مردان و زنان در پایبندی به عفاف و رعایت حجاب است و رسانه ها نیز در این مسأله مهم نقش اول و تأثیرگذاری را دارا هستند.

امام جمعه رامسر با تأکید بر اینکه برای دستیابی به عفت پایدار و ‌عمومی نقش حجاب برتر یعنی چادر نقش بی‌بدیلی است به‌طوری که تأمین عفاف فردی و اجتماعی بدون چادر بسیار سخت و‌ چالش‌برانگیز است، بیان کرد: هر چند ما معتقدیم که رابطه عفاف و حجاب رابطه لازم و‌ ملزوم نیست، بدین معنی که معتقد نیستیم هر کسی حجاب دارد عفیف است و یا اینکه هر کسی عفیف است حتماً چادر یا حجاب کامل دارد، ولی تأثیر حجاب در عفاف و عفاف در رعایت حجاب بسیار نزدیک و نتیجه‌بخش است.

رضایی افزود: وقتی بحث از عفاف و حجاب به میان می‌آید برخی از افراد ذهن‌شان فقط به‌سوی جامعه زنان معطوف شده و انگار فقط از زنان انتظار رعایت حجاب و عفاف را دارند، در حالی که مسأله حجاب و عفاف یک مسأله عمومی‌ است و‌ مردان هم باید همچون زنان عفیف باشند و ‌نیز باید حدود شرعی، قانونی و عرفی را در پوشش و حجاب خود رعایت کنند، با این‌حال به‌نظر می‌رسد که مسأله بی‌حجابی در زنان شایع‌تر از بی‌حجابی مردان است و در این زمینه باید تمهیدات بیشتر و‌ مؤثرتری اندیشیده شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های انتظامی و‌ قضایی و همین‌طور مجموعه‌های نظارتی و نیز فرهنگی باید نسبت به اهمیت موضوع عفاف و حجاب دقت و وقوف بیشتری داشته باشند و به این موضوع با حساسیت بالاتری بنگرند و در برخوردها با مظاهر بی‌حجابی و بی‌عفتی گزینشی برخورد نکنند و آفت بی‌حجابی و بی‌عفتی را در جامعه برای همه اقشار مخرب و عیب بدانند، بنابراین جدیت و حساسیت بالا در برخورد آن‌هم از نوع برخورد اسلامی و اقناعی بسیار لازم و ضروری است.

امام جمعه رامسر تصریح کرد: فرهنگ صحیح رفتاری در برخی از افراد جامعه و ‌نبود قانون مدون و مشخص و یا به‌دلیل فقدان شفافیت در قانون و ضمانت اجرای کافی برای قانون عفاف و‌ حجاب، بدحجابی‌های گذشته امروز تبدیل به بی‌حجابی‌های ولنگارانه شده است، البته بنده ضمن قبول ضعف قانون و ضمانت اجرای آن، اشکال اصلی را در فرهنگ عمومی و رفتاری افراد جامعه می‌دانم، کسانی که دست به بدحجابی می‎زنند، کسانی هستند که اولاً نقش و رسالت اولیه فردی و انسانی خود را نمی‌دانند و آزادی را با ولنگاری و بی‌نظمی اجتماعی اشتباه گرفتند.

رضایی با بیان اینکه اینگونه افراد گویا فراموش کردند که در کشوری زندگی می‌کنند که قوام بخش نظام و حکومت و جامعه مدنی آن بر پایه ارزش‌های والای انسانی و اسلامی، رشادت‌ها و شهادت‌های بهترین جوانان این مرز و بوم شکل گرفته است، تأکید کرد: این افراد با غفلت از تهاجم دشمن، خودخواسته تبدیل به ابزاری برای دشمنان این کشور به‌منظور نابودی ارزش‌ها شده‌اند.

وی با عنوان اینکه به‌دلیل نبود متولی خاص در بحث سواحل دریا به‌ویژه در ایام تابستان، وضعیت پوشش و حجاب در سواحل دریا نیز بسیار نامناسب و در بعضی موارد رها شده که این امر باعث شده بسیاری از افراد متدین که قصد استفاده از دریا را دارند، گلایه داشته باشند، خاطرنشان کرد: امیدوارم به کمک همه دستگاه‌ها و نیروهای محترم انتظامی، قضایی و فرهنگی بتوانیم در بهبود وضعیت سواحل دریا از همه نظر از جمله از منظر حجاب و عفاف به نتیجه‌های مطلوب و دلخواه دست پیدا کنیم.

امام جمعه رامسر با تأکید بر اینکه برخی دنبال شخصی کردن مسأله حجاب هستند، گفت: باید فرهنگ عمومی جامعه در مسأله رعایت حجاب و عفاف و هم در مبارزه با معضل بدحجابی ارتقا یابد.

* حجاب در سواحل مورد انتظار نیست

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج رامسر نیز در گفت‌وگو با فارس، عفاف و حجاب را لازمه جامعه دانست و گفت: حتی جوامع غرب هم به این نتیجه رسیده و برای حفظ حریم انسان‌ها حجاب‌هایی را برای جامعه خود تعریف کرده است.

حجت‌الاسلام غلامحسین تسخیری افزود: همه مردان و زنان باید به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی وجود حجاب در سواحل را مورد انتظار ندانست و ادامه داد: در جامعه اسلامی لوازم اسلامی نیز باید رعایت شود و حتی در شهرهای شمالی و گردشگرپذیر مهمانان که حاضر می‌شوند باید رعایت حجاب را داشته باشند تا جامعه مصون بماند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج رامسر بیان کرد: حجاب ابعاد مختلفی دارد و همانگونه که بانوان باید حجاب داشته باشند، برای مردان نیز رعایت آن لازم است.

این مسؤول اظهار کرد: حجاب علاوه بر اینکه مسئله شرعی است، به‌عنوان یک مسئله ملی و اجتماعی نیز در قانون اساسی تلقی شده است.

* برخوردها باید به‌صورت امر به معروف و بیان تأثیرگذار باشد

مسؤول بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج رامسر نیز در گفت‌وگو با فارس، وجود بدحجابی در رامسر را با وجود فرهنگ اصیل و غنی این شهرستان مطلوب ندانست و دلیل عدم رعایت حجاب را تلاش دشمن برای ترویج فرهنگ بدحجابی عنوان کرد و ادامه داد: دلیل دیگر این موضوع شاید ورود گردشگران بسیار به شهرهای شمالی و اینکه شاید این شهرها را مکانی برای آزادی خود می‌پندارند، باشد.

مریم بابایی ریشه بیشتر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی چون طلاق را رعایت نکردن حجاب عنوان کرد و گفت: حتی بسیاری از خانواده‌ها به این موضوع اذعان دارند که بدحجابی موجب بی‌اعتمادی در خانواده و به طبع آن مشکلات و طلاق می‌شود.

وی تأکید کرد: عفت نیمی از دین بوده که یکی از ابعاد آن حجاب است و ابعاد دیگری را نیز در خود جای می‌دهد که عفاف در گفتار، رفتار، فکر کردن و ... است.

مسؤول بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج رامسر یادآور شد: افرادی که در ادارات و دستگاه‌ها به مردم خدمت می‌کنند نیز باید الگو باشند که گاهی توسط این افراد هم حجاب رعایت نمی‌شود.

این مسؤول برخورد ایجابی با افراد بدحجاب را مؤثر ندانست و گفت: برخوردها باید به‌صورت توجیهی و امر به معروف و بیان تأثیرگذار باشد.

بابایی اضافه کرد: برخی افراد می‌گویند ما آزادیم که هر طور پوششی داشته باشیم، این طرز تفکر درست نیست و آزادی باید معقول و منطقی باشد نه اینکه با بی‌بند و باری خود را نشان دهد.

وی به شعار عفاف و حجاب امسال اشاره کرد «عفت، حیا، غیرت حافظ حریم خانواده» و افزود: بانوان با داشتن عفت و حیا و آقایان هم با غیرت از خانواده حفاظت کنند تا شاهد تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

مسؤول بسیج جامعه زنان ناحیه مقاومت بسیج رامسر گفت: امیدواریم با افزایش فرهنگ افراد جامعه و پی بردن به زیبایی اندیشه، تن را به نمایش نگذاریم و شاهد کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی باشیم.

این مسؤول در پایان گفت: گسترش حجاب نیاز به اعتلای فرهنگ جامعه، تقویت ایمان، احیا فرهنگ اصیل اسلامی و شناساندن الگوهای والا دارد که تلاش خود مردم، مسؤولان و نهادهای فرهنگی را می‌طلبد تا شاهد حفظ کیان خانواده که اصلی‌ترین نهاد اجتماعی است، باشیم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ