سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی کـه خویشتن را نشناسـد، از راه نجات دور افتـد و در گمراهی و نادانی ها درافتد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 89 خرداد 23 , ساعت 12:54 عصر
افشای موافقت نمایندگان تام الاختیار قالیباف با اجرای مونوریل

به گزارش خبرنگار برنا، مسئولان وزارت کشور و شورای عالی ترافیک چندین بار اعلام کردند که اسناد موافقت شهرداری تهران با اجرای مونوریل در پایتخت موجود و قابل ارائه است اما مدیران شهری تهران همواره مدعی قابل اجرا نبودن مونوریل در این کلان شهر بوده و هستند.

با این حال اسنادی در اختیار خبرنگار ما قرار دارد که می تواند حقایق پشت پرده پرونده مونوریل را آشکار سازد. طبق اسناد موجود، معاونان و نمایندگان تام الاختیار شهرداری تهران و مدیرعامل مترو با احداث قظار هوایی (از انواع مونوریل) موافقت کرده اند.

یک مقام آگاه که بخشی از این اسناد را در اختیار خبرنگار ما قرار داده است، می گوید: در تاریخ 24 بهمن سال 85 جلسه ای در محل دفتر ریاست شورای شهر تهران برگزار شد و در صورتجلسه آن علاوه بر تصویب شدن مسیرهای قطار هوایی (نه زیرزمینی و نه همسطح) دو کریدور نیز برای بررسی و مطالعه در «کارگاه مونوریل» مورد تاکید قرار گرفتند.

وی می افزاید: این صورتجلسه که آغاز یک دوره فشرده از فعالیت ها و بررسی های تخصصی و کارشناسی بود به امضای این افراد رسیده است؛ مهندس مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران)، مهندس محسن هاشمی (مدیرعامل متروی تهران)، مهندس فرهاد یعقوبی (معاون وقت امور مناطق شهرداری)، مهندس کامران حاج نصراللهی (دبیروقت شورای عالی ترافیک کشور) و مهندس اژدری (مدیرعامل شرکت قطار شهری کشور).

این مقام آگاه با اشاره به اینکه در بند اول این صورتجلسه به بررسی مسیرهای اجرای قطار هوایی تاکید شده است، ادامه می دهد: در بند 2 این صورتجلسه آمده است: «دو مسیر مورد تصویب قرار گرفت: مسیر میدان بسیج – میدان شهید کلاهدوز- چهارراه تهران پارس و مسیر میدان

در ساعت 7 تا 9 صبح مورخ 86.4.16 جلسه نهایی کارگروه مونوریل با موضوع «پیشنهاد اجرای مونوریل در مسیرA،B کریدور مصوب» تشکیل شد که افراد حاضر در جلسه از جمله محسن هاشمی پس از بررسی های کارشناسی و با توجه به نتایج جلسات قبل، با پیشنهاد اجرایی مونوریل موافقت و آن را امضا کردند

بسیج- بزرگراه بعثت- قلعه مرغی» و در بند سوم نیز آمده است: «مقرر شد دو کریدور ذیل مورد بررسی کارگروه قرار گیرد و نتیجه به ظرف حداکثر 20 روز اعلام شود: یکی از مسیر شرقی – غربی میدان رسالت – میدان آرژانیتن- اشرفی اصفهانی (پارک پردیسان ) و یا صدر(شریعتی) – مدرس- شهید چمران – برج میلاد و یا در طول بزرگراه های شهید زین الدین- همت."

وی می افزاید: در بند چهارم ذکر شده است: «شهرداری تهران و شرکت مادر تخصصی قطار شهری ظرف مدت دو هفته نسبت به ارائه روش اجرای طرح «مسیرهای مصوب»اقدام نمایند». به گفته این منبع آگاه، محسن هاشمی و جعفر تشکری هاشمی به عنوان نمایندگان تام الاختیار شهردار تهران در این جلسات حاضر شدند.

تصویب دو کریدور در کارگاه منوریل
مطابق اسناد موجود کارگروه مونوریل در تاریخ 86.2.12 با حضور (به ترتیب صورتجلسه) مهندس محسن هاشمی، مهندس حاج نصراللهی، مهندس اژدری، دکتر احمدی (معاون برنامه ریزی شرکت قطار شهری کشور) و دکتر شفیعی (کارشناس شورای عالی ترافیک کشور) برگزار شد و در آن جلسه دو کریدور به تصویب و امضای حاضران رسید که محسن هاشمی مدیرعامل مترو، نماینده تام الاختیار شهرداری تهران بود.

این منبع آگاه درباره تصمیمات این جلسه می گوید: افراد مذکور پس از بررسی های به عمل آمده طی جلسات مشترک و چندین بار بازدید از مسیرهای مختلف و از کلیه طرح های پیشنهادی، کریدورهای زیر را (مصوبه شورای شهر تهران به شماره 2.83.124.3 مورخه 83.10.29  ) تصویب نموده و جهت تصویب نهایی برای احداث قطار هوایی به شورای عالی ترافیک پیشنهاد می نماید. کریدور شماره یک به شرح زیر: «شروع از منطقه 22 شهرداری، بزرگراه همت تا تقاطع شیخ فضل الله نوری (برج میلاد) تقاطع چمران تا شیخ بهایی، نرسیده به تقاطع شیخ بهایی به صورت خط هوایی و نرسیده به تقاطع شیخ بهایی از طریق مسیر زیرزمینی پس از عبور از خیابان ولی عصر در نقطه‌ای بعد از میدان آفریقا و عبور از زیر بزرگراه رسالت بعد از پل سیدخندان و بعد از عبور از تقاطع شریعتی از حالت زیرزمینی خارج و بقیه مسیر به صورت هوایی از طریق بزرگراه رسالت ادامه می یابد تا نرسیده به میدان رسالت وارد خیابان شهید مدنی می شود.از نرسیده به میدان رسالت از طریق زیرزمینی مسیر از خیابان شهید مدنی تا میدان نبوت تا میدان امامت

در شرح مذاکرات و مصوبات "جلسنه نهایی موافقت با اجرای مونوریل" آمده است: 1_ از میدان بسیج تا میدان شهید کلاهدوز (تقاطع خط 4 متروی تهران) به عنوان فاز یک و بقیه مسیر به عنوان فاز 2 پروژه تعیین گردید. 2_قطار هوایی از نوع مونوریل در مسیر مذکور اجرا گردد. 3_...

ادامه می یابد و در میدان امامت مسیر هوایی می شود و از طریق کانال به میدان کلاهدوز متصل شود و بقیه مسیر از طریق بزرگراه بسیج تا میدان بسیج به صورت هوایی ادامه می یابد. محل پایانه نیز مابین پارک پامچال و آزادگان پیشنهاد می شود.

وی ادامه می دهد: در ادامه این صورتجلسه با اشاره به کریدور شماره 2 آمده است: «کریدور به صورت قطار هوایی از میدان بسیج تا بزرگراه بعثت احداث می گردد و نرسیده به پل بعثت به صورت زیرزمینی از زیر پل بعثت عبور نموده و در بزرگراه بعثت بعد از پایانه اتوبوسرانی جنوب تقاطع رجایی – بعثت به صورت هوایی ادامه می یابد. تا میدان بهمن و بزرگراه قلعه مرغی نیروی هوایی – زمزم – از طریق بزرگراه آیت الله سعیدی به سمت شمال تا خیابان قزوین – میدان فتح – بزرگراه سعیدی – نرسیده به میدان آزادی سپس به صورت زیرزمینی از نرسیده به میدان آزادی تا بخش شمالی میدان آزادی در تقاطع محمدعلی جناح از پایانه اتوبوسرانی غرب ادامه می یابد و از پایانه اتوبوسرانی کریدور به صورت قطار هوایی از طریق بزرگراه جناح و سپس در طول بزرگراه اشرفی اصفهانی به سمت شمال تا جاده حصارک (بلوار سیمون بولیوار) ادامه می یابد.»

موافقت نهایی شهرداری تهران با اجرای منوریل
دو ماه بعد از جلسه فوق و در ساعت 7 تا 9 صبح مورخ 86.4.16 جلسه نهایی کارگروه مونوریل با موضوع «پیشنهاد اجرای مونوریل در مسیرA،B کریدور مصوب» تشکیل شد که این افراد (به ترتیب صورتجلسه) در جلسه حضور داشتند: محسن هاشمی، کامران حاج نصراللهی، صادق محمدی (رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران)، احمد اژدری و اردشیر احمدی (مدیر امور مهندسی شرکت قطار شهری کشور.)

این منبع آگاه درباره جلسه مذکور می گوید: افراد حاضر در جلسه پس از بحث و بررسی های کارشناسی و با توجه به نتایج جلسات قبل، با پیشنهاد اجرایی مونوریل در مسیر A وB کریدور مصوب موافقت و آن را امضا کردند که در شرح مذاکرات و مصوبات این جلسه آمده است: «بازگشت به جلسه مورخه 86.4.13 در ساختمان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبنی بر بررسی و پیگیری خطوط قطار هوایی شهر تهران که در شورای عالی ترافیک کشور مصوب شد، جهت اجرای خط مونوریل در قطعه A و Bکریدورهای مصوب، مقرر شد که نسبت به تشکیل کارگروهی

سیدجعفر تشکری هاشمی و محسن هاشمی به عنوان نمایندگان تام الاختیار قالیباف، صورتجلسه های مربوط به احداث قطار هوایی و منوریل را امضا کرده اند و اینکه آنها در این سال ها اصرار بر مخالفت شهرداری با احداث منوریل دارند و آن را غیرکارشناسی می دانند، جای تعجب دارد

متشکل از نماینده وزارت کشور و مدیرعامل قطار شهری تهران (مترو) و مدیرعامل شرکت قطار شهری کشور تشکیل و نسبت به بازدید از مسیر A وB اقدام و گزارش کارشناسی ارائه گردد. لذا در روز جمعه 86.4.15 توسط نمایندگان مربوطه به همراه رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت از مسیر مذکور بازدید به عمل آمد و موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت:

1. از میدان بسیج تا میدان شهید کلاهدوز (تقاطع خط 4 متروی تهران) به عنوان فاز یک و بقیه مسیر به عنوان فاز 2 پروژه تعیین شد (اقدام کننده: شرکت قطار شهری کشور)
2. قطار هوایی از نوع مونوریل در مسیر مذکور اجرا شود: (اقدام کننده: شرکت قطار شهری کشور)
3. همزمان شرکت متروی تهران مطالعات مهندسی قطعه A از کریدور مصوب قطار هوایی که از اتوبان همت مقابل دهکده المپیک تا اتوبان همت تقاطع شهید چمران است را توسط شرکت های مشاور طرف قرار خود انجام دهد.
4. کلیه اطلاعات و مدارک که در شهرداری تهران و یا شرکت متروی تهران در خصوص مسیر A و B موجود اشت، در اختیار شرکت قطار شهری کشور قرار گیرد.
5. شهرداری تهران نسبت به استملاک و ایجاد کلیه تسهیلات لازم جهت اجرای سیستم منوریل در مسیر موردنظر اقدام می نماید.
6. شرکت قطار شهری کشور نسبت به انتخاب و عقد قرارداد با مهندسین مشاور دارای صلاحیت جهت مطالعه فاز یک و طراحی فاز دو اقدام نماید.
7. شرکت قطار شهری کشور نسبت به ارزیابی پیمانکاران دارای صلاحیت اقدام نماید.»

این منبع آگاه اظهار می دارد: سیدجعفر تشکری هاشمی و محسن هاشمی به عنوان نمایندگان تام الاختیار شهرداری تهران صورتجلسه های مربوط به احداث قطار هوایی و منوریل را امضا کرده اند و اینکه آنها در این سال ها اصرار بر مخالفت شهرداری با احداث منوریل دارند و آن را غیرکارشناسی می دانند، جای تعجب دارد و آنها در حقیقت به امضای خود توهین می کنند.

شهردار تهران: پای مونوریل را امضا نزده ام!
به رغم اینکه امضای نمایندگان تام الاختیار شهردار تهران در صورتجلسه ها و موافقت های احداث مونوریل موجود است، با این حال محمدباقر قالیباف شهرداری تهران چندین بار گفته است که «من چیزی با امضا نکرده ام.»

البته این اظهارنظر کاملا درست است، چرا که شهردار تهران شخصا امضایی نکرده، اما نکته پنهان در اظهارات قالیباف این است که «آیا نمایندگان تام الاختیار و معاونان شما نیز پای مونوریل امضا نزده‌اند؟!»

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ