سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی پادشاهان و خیانتکاران، کمتر می پاید [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 102 آبان 20 , ساعت 8:9 عصر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی به مناسبت بیست و یکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن، با بیان اینکه ایکنا باید با برنامه‌ریزی جامع و چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، رویکرد و اقدامات حرفه‌ای خود را در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی تببین کند، اقدامات این خبرگزاری در مدیریت افکار عمومی در عرصه‌های درون‌مرزی و برو‌ن‌مرزی را ستود.

علیرضا اعرافیهمزمان با بیستم آبان؛ بیست‌ویکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در پیامی آورده است: رسانه‌های دینی در اصلاح فرهنگ مردم و فرهنگ‌سازی تمدن‌گرا و تعالی‌گرا نقش مؤثری دارند و حتی می‌توانند نقش اول را ایفا کنند.

این نوع رسانه‌ها در کنار مساجد، منابر و رسانه‌های سنتی دینی می‌توانند در قالب رسانه‌های مدرن، شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات، نقش تعیین‌کننده‌ای در اصلاح فرهنگ موجود داشته باشند و با ایجاد فرهنگ غنی، قوی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، نقش بسیار برجسته‌ای را ایفا کنند.

امروز در پرتو توسعه فرآیند اطلاع‌رسانی، اطلاعات نه‌ تنها در مراکز معیّنی قابل دسترسی است، بلکه حتی از در‌های بسته و دیوار‌های ضخیم خانه‌ها نیز به داخل آن‌ها نفوذ می‌کند. تمام امواج صوتی و نوری اطراف ما، حامل پیام‌ها و اطلاعات هستند و هیچ جایی از نفوذ آن‌ها در امان نیست.

اطلاعاتی که از طریق رسانه‌های جمعی به دست مردم می‌رسد، آن‌ها را با دنیای اطرافشان آشنا می‌سازد، بر دانش و آگاهی‌شان می‌افزاید و آن‌ها را با آداب، رسوم و فرهنگ ملت‌های دیگر آشنا می‌کند. رسانه‌های گروهی انسان‌ها را به سرعت، در جریان مسائل عمده روز قرار می‌دهند؛ اتفاقات و رویداد‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و هنری و مانند آنها. علاوه بر خبررسانی، رسانه‌های گروهی از طریق ارائه تفسیر رویدادها، حوادث و پخش مطالب دلخواه، می‌توانند به روشنگری مردم بپردازند و آن‌ها را به تصمیم‌گیری‌های مطلوب هدایت کنند و نیز می‌توانند در خدمت رشد و شکوفایی دینی و فرهنگی ملت‌ها قرار گیرند و به بالندگی معنوی آن‌ها کمک نمایند.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام و با توجه به تنوع زبانی و رسالت جهانی که دارد، نقش بسیار اثرگذاری در مسیر حرکت به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا می‌کند. اطلاع‌رسانی سریع و دقیق اخبار و رویداد‌های قرآنی و دینی کشور و جهان به مخاطبان داخل و خارج، تلاش در جهت تحقق فرهنگ قرآن در ایران اسلامی و سراسر جهان، سوق‌دادن جامعه به سوی سبک زندگی قرآنی، تلاش در جهت مهجوریت‌زدایی از معارف قرآن کریم در عرصه‌های مختلف و در نهایت شبهه‌زدایی از تارک نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص پرداختن به قرآن در انظار سایر ملل مسلمان، تنها بخشی از فعالیت‌های گسترده این رسانه قرآنی در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

ایکنا باید با برنامه‌ریزی جامع و چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، رویکرد و اقدامات حرفه‌ای خود را در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی تببین کرده و بکوشد همان‌طور که در بستر محتوایی و گفتمان‌سازی در عرصه درون‌مرزی و برو‌ن‌مرزی برای مخاطبین خود افکار عمومی را مدیریت می‌کند، از بُعد ساختاری و ایجاد پویش‌های رسانه‌ای فراگیر، با راهبردهایی چون پیشتازی در ابداع فناوری‌های رسانه‌ای، حرکت به سوی مشارکت مؤثر در جریان‌سازی فکری ـ فرهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، فعالیت مؤثر هم در تولید و هم در تبادل اطلاعات، معرفی و تبیین مولفه‌های تمدن نوین اسلامی، همچون کارآمدی، قدرت مادی و معنوی، معنویت‌گرایی، عدالت‌طلبی، سبک زندگی، اخلاق‌مداری و… گام‌های محکمی بردارد.

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ