سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به یکى از کسانى که بدو سخنى گفته بود و از مقدار وى بزرگتر مى‏نمود فرمود : ] پر نیاورده پریدى و در خردسالى بانگ در کشیدى . [ و شکیر ، نخست پرهاست که بر پرنده روید ، پیش از آنکه نیرومند و استوار شود ، و سقب شتر خردسال است و شتر بانگ بر نیاورد مگر آنگاه که فحل گردد . ] [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 102 خرداد 8 , ساعت 12:32 عصر

آیا تنبیه کردن کودکان اقدام صحیحی است؟

یک روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی گفت: تنها نکته‌ای که در تنبیه کودکان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تنبیه بزرگ‌تر از نوع رفتار کودک نباشد و والدین بتوانند شخصیت و رفتار کودک را از یکدیگر تفکیک کنند.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره درست یا نادرست بودن تنبیه کودکان، اظهار کرد: تنها نکته‌ای که در تنبیه کودکان باید مورد توجه قرار گیرد این است که تنبیه بزرگ‌تر از نوع رفتار کودک نباشد و والدین بتوانند شخصیت و رفتار کودک را از یکدیگر تفکیک کنند.

وی افزود: گاه کودک رفتاری انجام می‌دهد و اطمینان دارد به دلیل رفتاری که انجام داده تنبیه شده است، اما گاهی رفتاری از کودک سر می‌زند و والدین با تنبیه نادرست، تمام هویت و ساختار شخصیتی کودک را زیر سوال می‌برند.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی تصریح کرد: به عنوان مثال والدین به کودک خود می‌گویند "تو بچه بدی هستی"، این در حالی است که آنها باید به کودک خود بگویند این رفتاری که انجام داده‌ای بد است، به همین دلیل نوع برخورد والدین با کودک، تأثیر مخربی روی او خواهد داشت.

وی با بیان اینکه گاهی تنبیه کودکان به این دلیل است که والدین مشکلاتی درون خود دارند، ادامه داد: والدین زمانی که عصبانی هستند یا حرص و ناراحتی دارند، اقدام به تنبیه کودک می‌کنند؛ در حالی که اگر لحظه‌ای به این موضوع فکر کنند که آیا علت ناراحتی من رفتار فرزندم است؟ یا اینکه از خود بپرسند آیا رفتار کودکم باعث شده است من این‌گونه واکنش نشان دهم، به‌طور قطع با کمی تأمل تنبیه‌هایی که روی کودک صورت می‌گیرد کمتر می‌شود یا انجام نمی‌شود.

نوری در پاسخ به این پرسش که آیا تنبیه کودک اقدام درستی است؟ گفت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که والدین باید شخصیت و رفتار کودک را از یکدیگر جدا کنند، یعنی کودک بداند که به دلیل رفتار خود تنبیه می‌شود، اما به عشق و احساسی که والدین نسبت به او دارند، خدشه‌ای وارد نمی‌شود؛ حتی این مسئله می‌تواند از سمت والدین به کودک توضیح داده شود که اگر تنبیه شده است، تنها به دلیل رفتاری بوده که انجام داده است، اما همچنان کودک برای والدین خود دوست‌داشتنی است، تنبیه نباید زمینه‌ساز آسیب روحی و جسمی کودک شود و والدین در باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که رفتار کودک با در نظر گرفتن تنبیه اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود که کودک به رفتارهای خود فکر کند و حتی در راستای تعدیل و بازسازی رفتاری که انجام داده است، اقدام مثبتی انجام دهد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ