سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند سبحان، کسی را که صاف و بی آلایش، آسان گیر و در راه باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 94 فروردین 27 , ساعت 8:55 صبح

 

اگر من یک مذاکره‌کننده ایرانی بودم ...

«ریچارد نفیو: اگر من یک مذاکره‌کننده ایرانی بودم، وارد این اتاق می شدم و به تیم آمریکایی می گفتم، شما در تمام این مدت به ما وعده دادید ...».

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) تیتر یک امروز خود را به تحلیل پیامدهای ورود کنگره آمریکا به توافق نهایی اختصاص داده و در مطلبی زیر عنوان "رای گیری کنگره، توافق با ایران را سخت تر کرده است نه غیرممکن" به آن می پردازد.

 

 

رویترز نوشت: سازش دولت اوباما با کنگره که اجازه رای گیری درباره توافق هسته ای

 

با تهران را به نمایندگان آمریکایی داد، ممکن است مذاکره کنندگان ایرانی را به سمت معامله و چانه زنی سخت تری ترغیب نماید اما این اتفاق، به طور کامل توانایی اوباما برای رسیدن به توافق نهایی را تضعیف نکرده است.

در ادامه این نوشتار می خوانیم: اوباما طی ماه های گذشته، در برابر تلاش هایی که توسط جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها رهبری می شد، مقاومت می کرد؛ تلاش هایی که با هدف لزوم تصویب توافق با ایران در کنگره صورت گرفت. اما روز سه شنبه وی در مقابل حمایت اعضای هر دو حزب از این لایحه، عقب نشینی کرده و کوتاه آمد. با این اوصاف کنگره حداقل 30 روز برای بررسی توافق نهایی فرصت خواهد داشت و در خلال آن، اوباما قادر به تعلیق بسیاری از تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد بود.

براساس این گزارش، "ریچار نفیو" مذاکره کننده سابق آمریکا با ایران و استاد دانشگاه کلمبیا می گوید: اگر من یک مذاکره کننده ایرانی بودم، وارد این اتاق می شدم و به تیم آمریکایی می گفتم، شما در تمام این مدت به ما وعده دادید که درحال متوقف کردن این قانون [قانون نظارت کنگره بر توافق نهایی] هستید. شما چگونه می توانید به ما تضمین دهید که درصورت پیش بردن مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باز هم چنین مشکلاتی را نخواهیم داشت؟

وی افزود: اما آیا این اتفاق مرگبار بوده و به معنای شکست مذاکرات است؟ در پاسخ می گوییم، خیر. این اتفاق، فقط کارها را برای مذاکره کنندگان آمریکایی خیلی مشکل تر و پیچیده تر کرده است.

 

 

رویترز در ادامه آورده است: هرچند این مذاکرات در ابعاد گسترده ای توسط آمریکا و ایران انجام می شود، اما انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز در آن حضور دارند. اتحادیه اروپا هم یک بازیگر کلیدی در این پروسه است که پس از ماه ها گفتگو در دوم آوریل به توافق مقدماتی رسید.

پس از دستیابی به چارچوب اولیه، اختلافات عمیقی در تفسیر مفاد آن پش آمد. ایران می گوید تحریم ها باید بلافاصله پس از توافق نهایی لغو شوند و واشنگتن اصرار دارد که تحریم ها در دوره زمانی طولانی تری حذف خواهند شد.

رویترز در پایان ضمن انعکاس خوشبینی برخی مقامات غربی از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نسبت به نهایی شدن توافق می نویسد، راه حل هایی هم برای این مشکل وجود دارد. به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، طرفین می توانند پس از توافق، مدتی را برای آماده شدن ایران جهت برچیدن سانتریفیوژها اختصاص دهند که در این مدت، تصمیم کنگره ایالات متحده درباره توافق نیز مشخص خواهد شد.

 

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ