دانش، پرده ای جلوگیر از آفت هاست . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 93 اسفند 13 , ساعت 10:48 صبح

مراسم عزاداری دهه اول فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی برادر محمد رستمی در مسجد دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید: 

یکی از ویژگی های آخرالزمان که وضع عالم تغییر می کند و آدم ظاهرا برداشت می کند که صبر خدا سر آمده است و سنت های خدا تغییر کرده است و انگار قواعد طبیعی بشر متفاوت شده است، یکی از عواملی که موجب می شود این برداشت ها ایجاد بشود آنهم در حالی که صبر خدا تغییر نکرده است و سنت های حاکم بر هستی هم هیچ تفاوتی نکرده است، آن ویزگی این است که در آخر الزمان عملیات اتمام حجت به اوج خودش می رسد و به صورت کامل انجام می شود. عملیات اتمام حجت زیر مجموعه عدالت تعریف می شود وخداوند متعال بندگان خودش را که هدایت می کند و سوق میدهد به سوی عدل در این زمینه مراحلی را از بندگانش دستگیری می کند تا زمانی که حجت بر آنها تمام شود و در اینجا باید فرد خودش دیگر راهش را انتخاب کند و از آن زمان به بعد خداوند دیگر رفتارش با آن فرد تغییر می کند.

در یک طیف گسترده و جهانی و تاریخی اتمام حجت اتفاق می افتد نه فقط برای یک فرد و آخر الزمان پیش می آید و انگار خداوند انگار به میانه میدان آمده است و مظلومان را نصرت می دهد.

گاهی اوقات میگوییم حق آشکار شده است و این ممکن است کمی با تمام شدن حجت متفاوت باشد. حق آشکار می شود و آیا حجت بر همه تمام شد یا نه و ممکن است مردم فریب بخورند و سوء تفاهم پیش بیاید. عملیات اتمام حجت برای هر فردی هم اهمیت دارد چون هر فردی تا پایان عمرش خدا بالاخره روزی حجت را بر او تمام میکند. خدا می گوید من بر تو حجت را تمام کردم و تا امروز هر شک و سوء ظنی را که داشتی را روشن کردم و دیگر خودت می دانی و من. ما نمی دانیم خداوند با بندگانش چگونه اتمام حجت می کند و این یک عملیات پیچیده و مبهمی است. طرف می آید حق را از شما نمی پذیرد در صورتی که خداوند حجت را بر او تمام کرده است و میداند که اشتباه کرده است و مثل خیلی ها نیست که نمی دانند که اشتباه می کنند.

بخشی از عملیات های حساس اولیاء خدا در تاریخ برای اتمام حجت است. بخشی از سنت ها و امتحانات الهی ترتیب یافته برای اتمام حجت است. گاهی امتحانات الهی برای رشد فرد، پاک کردن فرد و اتمام حجت فرد است. الان ما از سه بعد به بحث اتمام حجت نگاه کردیم. بعد اجتماعی و آخر الزمانی. گفتیم در آخر الزمان اوضاع به گونه ای است که اتمام حجت می شود. در بعد فردی هر کسی یک زکانی از عمرش حجت بر آن تمام می شود که در انتخاب راه حق دیگر تردیدی نداشته باشی. در بعد هستی شناسی بخواهیم به سنت های الهی نگاه بکنیم بخش عظیمی از امتحانات الهی برای اتمام حجت هستند. امتحانات چه فردی و چه اجتماعی، اهداف مختلفی دارند. اگر به باطن امتحانات نگاه بکنید می بینید برای اتمام حجت است.

اتمام حجت گاهی برای کلیت هدایت است یعنی برایت اتمام حجت می کنم که راه راه همین خدا و پیغمبر است که می شناسی.گاهی اوقات هم اتمام حجت برای مقدمات این کار است. مثلا یک آمریکایی، ژاپنی و... دارد زندگی خودش را می کند و اسلام به گوشش خورده است امام نمی داند که این یک دینی است که باید در قیامت در موردش پاسخگو باشد و یا اصلا اسلام به گوشش نخورده است و خداوند برای او هم اتمام حجت می کند. نسبت به همان چیزی که در روز قیامت نسبت به آنها باید پاسخگو باشد. شاید با دین خودش با او اتمام حجت کند. اصلا درسی از هیچ دینی نگرفته است امام در وجدان خودش می فهمد که مثلا در فلان موقع دارد نامردی می کند. پس اتمام حجت بعضی اوقات برای اسلام ناب به معنایی که ما میشناسیم نیست و گاهی برای مقدمات رسیدن به هدایت است.

گاهی اوقات هم اتمام حجت برای کسانی اتفاق می افتد که اسلام ناب را پذیرفته اند مثل شما و انسان های خوبی هستید و در این زمان خداوند یک چیزهای دیگری را برای شما اتمام حجت میکند. در اینجا

دیگر اتمام حجت در مراحل مقدماتی نیست و مثلا اینگونه اتمام حجت می کند که تو قرار بود آیت الله بهجت بشوی و نشدی! اتمام حجت می کند که تو می دونستی و می تونستی خیلی بیشتر از این به دین خودت خدمت کنی و برای دین جاعه خودت کم گذاشتی. پس اتمام حجت مراحلی دارد . موضوع اتمام حجت صرفا اسلام آوردن نیست و مرحله به مرحله اتفاق می افتد. گاهی اوقات خداوند در مقدمات بعیده اتمام حجت می کند، گاهی در اصل پذیرش دین اتمام حجت میکند و بعضی وقت ها در نتایج و سرشاخه هایش با افراد اتمام حجت می کند. حالا اینکه خداوند با هر کسی چگونه اتمام حجت می کند، متفاوت است و انواع و اقسام خودش را دارد.

یکی را با محبت، معجزه، کرامت، یکی را با اتفاقاتی که در اطرافش می افتد و تجربه به او کمک می کندو... شیوه های اتمام حجت خدا متفاوت است و انسان می داند و خدای خودش. البته اگر کسی بخواهد می تواند انکار کند. ولی اتمام حجت خدا قطعی است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ