گروه معارف - رجانیوز: این همدلی و این پذیرایی باشکوه از زائرین توسط ملت عراق و حضور این جمعیت میلیونی، یک حرکت خودجوش مردمی است که اسراری دارد. و این اسرار را کسانی که جامعهشناسی دینی و نگاه عمیق به سنتهای دینی دارند، متوجه میشوند. بیتردید این تحول را باید مقدم? ظهور دانست.
به گزارش رجانیوز حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در همایش زائرین و فعالین پیادهروی اربعین در مشهد سخنرانی کرد و به «اسرار و آداب پیادهروی اربعین» پرداخت که در ادامه مشروح آن را از نظر میگذرانید. همچنین اگر زائر سفر اربعین هستید تماشای موشن گرافیک «الزامات سفر اربعین» را که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی شده است از دست ندهید. این موشن گرافیک بعد از پایان متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان آمده است.
سخنرانی حجتالاسلام پناهیان در همایش زائرین و فعالین پیادهروی اربعین
الف) برخی اسرار پیادهروی اربعین
1. اسرار معنوی اربعین / هرکسی با یکبار تجربه، آثار معنوی پیادهروی اربعین را در وجود خود احساس میکند
دربار? اربعین باعظمت حسینی، عرائض خود را به دو بخش عمده تقسیم میکنم: یکی اسرار اربعین و دیگری اداب اربعین. در باب اسرار اربعین، هم میشود به اسرار معنوی اربعین پرداخت و هم به اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانی اربعین پرداخت. دربار? اسرار معنوی اربعین؛ وقتی انسان به عظمت ثواب پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) نگاه میکند، به این نتیجه میرسد که هیچ عملی پرثوابتر از این عمل برای مؤمنین، قرار داده نشده است. (امام صادق(ع): مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةً وَ عُمْرَةً؛ عوالیاللئالی/4/82) (مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ؛ کامل الزیارات/133) (مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ؛ کامل الزیارات134)
واقعاً درک انسان از اسرار معنوی این سفر باعظمت عاجز میماند. فکر میکنم زیاد تبلیغات نیاز نداشته باشد، هر کسی تجربه کرده باشد، آثار باعظمت معنوی این پیادهروی باعظمت را در وجود خودش احساس میکند. وقتی کسی این تجرب? معنوی را پیدا کرد، دیگر نیاز به تبلیغات ندارد. و این چیزی نیست جز کشش معنوی اربعین برای دلهای پاک و نورانی.
2. اسرار اجتماعی، سیاسی و تمدنی اربعین/ امام «وحدت گسترده» را علامت نصرت قطعی الهی و پیروزی میدانست
بنده از اسرار معنوی اربعین میگذرم، و به اسرار اجتماعی، سیاسی، جهانی و تمدنی اربعین میپردازم. حضرت امام(ره) یک مطلبی را در سال اول بعد از پیروزی انقلاب، 12 مرتبه در سخنرانی خود تکرار کردهاند و در سال دوم هم تحلیل همین مطلب را 12 بار تکرار کردهاند که این بسیار قابل توجه است. ایشان میفرمود: من زمانی در فرانسه به پیروزی انقلاب، معتقد شدم که از یک روستایی به من خبر دادند که در آن روستا آن عالِم ده جلو مىافتد و مردم دنبال او تظاهرات مىکنند و همان شعارهایی که در شهرهای بزرگ داده میشد، در آن روستا هم داده میشود. (صحیف? امام/8/224 و 6/490) امام(ره) میفرماید وقتی این داستان برای من نقل شد، به پیروزی انقلاب یقین پیدا کردم. چون با تبلیغات نمیشود یک ملتی را اینطوری به صف کرد که در هر کجا، یک شعار واحد را سر بدهند. لذا من این را علامت نصرت الهی دیدم و وقتی خدا اینچنین در دلها تحول ایجاد کند، این علامت یک پیروزی بزرگی است که خواهد رسید.
حضرت امام این مثال را هم مکرر بیان کردند که در تظاهراتهای قبل از پیروزی انقلاب، یک پیرزنی چند تا سک? دو ریالی در کاسهای ریخته بود و در کنار خیابان آورده بود که اگر انقلابیون نیاز به تلفن زدن پیدا کردند، از این پول خُردها به آنها بدهد.(صحیف? امام/7/265 و 9/407) حضرت امام اینها را نشان? نصرت الهی میداند و پای همین مثال، تحلیلهایی دارد.
حرکت خودجوش مردمی در اربعین اسراری دارد/ بیتردید این تحول را باید مقدم? ظهور دانست
شما همین تحلیل امام را دربار? اتفاقات باعظمتی که در جریان پیادهروی اربعین میافتد و این پذیرایی خودجوش مردمی ببینید. بنده میخواهم بر اساس این تحلیل حضرت امام(ره) بگویم که صحنههای پیادهروی اربعین بسیار باعظمتتر از این اتفاقات(فوقالذکر) در اقصی نقاط ایران است. در این پیادهروی، عشایر و سایر مردم خونگرم عراق، بعضاً تمام هستی خود را لب جاده میآوردند و در اختیار زائرین قرار میدهند. صدها میلیون وعد? غذایی توسط عشایر و مردم عراق در این مسیر توزیع میشود. ضمن اینکه زائرین هم برای پیادهروی در این مسیر اینهمه سختی و زحمت تحمل میکنند؛ بدون اینکه تبلیغاتی برای حضور گسترد? مردم صورت گرفته باشد.
این همدلی و این پذیرایی باشکوه از زائرین توسط ملت عراق و حضور این جمعیت میلیونی، یک حرکت خودجوش مردمی است که اسراری دارد. و این اسرار را کسانی که جامعهشناسی دینی و نگاه عمیق به سنتهای دینی دارند، متوجه میشوند. بیتردید این تحول را باید مقدم? ظهور دانست. حضرت امام(ره) در سال 61 میفرمود: اینکه جوانهای ما تقاضای شهادت میکنند، از علائم ظهور است(این شوق و شعفها به لقاء اللَّه براى آنها حاصل شده است...که یکى از علائم ظهور بقیة اللَّه ارواحنا فداه است؛ صحیف? امام/16/129) و شما امروز میبینید که میلیونها نفر با اطلاع دقیق از خطرات احتمالی، در این پیادهروی اربعین شرکت میکنند.
پیادهروی اربعین، نقط? اوج دستههای عزاداری و تظاهرات برای امام حسین(ع) است
حضرت امام(ره) نسبت به دستههای عزاداری و تظاهرات دربار? اباعبدالله الحسین(ع) عنایت ویژهای دارند و اصلاً آثار مجالس محدودِ زیر سقف یا زیارت عاشوراهای خانگی را در آن حدّ و اندازه نمیدانند. ایشان میفرمایند: «سیدالشهدا را این گریهها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ این سینهزنیها و این دستجات، و عرض میکنم اینها حفظ کرده. اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه مینشست براى خودش و هى زیارت عاشورا میخواند و تسبیح میگرداند، نمانده بود چیزى، هیاهو میخواهد. هر مکتبى هیاهو میخواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینهزن نباشد، تا پایش گریهکن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمیشود.»(صحیف? امام/8/526)
همانطور که امروز میبینید، اوج دستههای عزاداری و تظاهرات دربار? امام حسین(ع) در پیادهروی اربعین دیده میشود. اگر کسی با نگاهها و بیانات حضرت امام(ره) آشنا باشد، به اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانیِ اربعین پیخواهد برد. کمااینکه اگر کسی با کلمات اهلبیت(ع) آشنا باشد، میتواند به اسرار معنوی و اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانیِ پدید? اربعین پی ببرد.
امام(ره): اهلبیت(ع) از همان اول نقشه داشتند که با اشک برای حسین(ع) چه قدرتی میتوان ایجاد کرد
حضرت امام(ره) میفرمود، اینهمه ثواب برای امور مربوط به عزای امام حسین(ع)-مثلاً اینکه برای یک قطره اشک اینقدر ثواب قرار دادهاند- معنایش این است که اهلبیت(ع) از همان اول نقشه داشتند که با این اشک، چه قدرتی میتوان ایجاد کرد. (چرا خداوند تبارک و تعالى براى اشک و حتى یک قطره اشک و حتى تباکى، آنقدر ثواب داده است؟ کم کم مسأله از دید سیاسىاش معلوم میشود...مهم آن جنبه سیاسى است که ائمه ما در صدر اسلام نقشهاش را کشیدهاند که تا آخر باشد و آن، این [که] اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمىتواند این کار را به مقدارى که عزاى حضرت سید الشهدا در او تأثیر دارد، تأثیر بکند؛ صحیفه امام/16/344)
شما این تحلیل حضرت امام(ره)-دربار? ثواب یک قطره اشک- را در کنار فرمایش امام حسن عسکری(ع) دربار? زیارت اربعین قرار دهید که آنرا یکی از پنج علامت مؤمن بیان فرمودهاند.(عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ... وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ؛ تهذیب الاحکام/6/52) امام حسن عسکری(ع) آخرین امام حاضر بودند که پیامهای خود را بهطور مستقیم به شیعیان میدادند و ایشان قطعاً میدانستند این سخنشان-که در واقع یک میعادگاه برای عزاداران و زوار حسین(ع) مشخص کردهاند- در آینده میلیونها مجری پیدا خواهد کرد و روزی خواهد رسید که دهها میلیون نفر در ایام اربعین در بیابانها به سوی کربلا حرکت خواهند کرد.
برخی از پنج موردی که امام حسن عسکری(ع) بهعنوان علائم مؤمن برشمردند، خیلی فراگیر است؛ مثل آن اموری که مربوط به نماز است، مانند بلند گفتن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم. برخی مواردش هم خیلی جزئی است، مثل انگشتر به دست راست کردن، که یک آدابی است که مسأل? چندان حیاتیای نیست. بعد یکدفعهای در بین اینها زیارت اربعین را هم قرار دادهاند.(عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم؛ تهذیب الاحکام/6/52)
واقعاً مردم اگر این پنج ویژگی را به عنوان علائم مؤمن، شروع کنند به رعایت کردن، اثر اربعین قابل مقایسه با بقی? موارد نیست. اما چرا حضرت اربعین را لابهلای این چند مشخصات جزئیتر و سهلالوصولتر قرار دادهاند؟ شاید علتش این باشد که حضرت خواستهاند این پیام را پنهان کنند. ایشان در این حدیث شریف پیامی دادهاند که این پیام باید بماند و به وقت خودش اجرا شود. لذا آن را در بین توصیههای ساد? دیگر، پنهان کردهاند تا هر کسی از دشمنان که این را دید، متوجه نشود که این چه نقشهای است و چه سخن عظیمی پشت سر آن نهفته است؟ بنده تصور میکنم که این یک نوع پنهانکاری است تا پیام حضرت در زمان مورد نظر، به دوستان و شیعیان برسد و آنها اجرا کنند. و الان همان زمان است. چون اگر بخواهد پیادهروی میلیونی صورت بگیرد، دولتها باید پای این کار بیایند. و الان میبینید که دولتها پای این کار آمدهاند. حتی ملتها و اقوام و هیاتها باید پای این کار باید بیایند.
روا نیست محب امام حسین(ع) برای اربعین کم بگذارد/ اربعین در خان? تک تک ما را زده
نکت? دیگری که باید عرض کنم این است که الان روا نیست عزادار و محب اباعبدالله الحسین(ع) برای اربعین کم بگذارد، چه رسد به اینکه اصلاً برای اربعین کار نکند. شما باور میکنید که یک کسی هیئتداری کند ولی برای اربعین کاری انجام ندهد؟! چون یکدفعهای این سؤال پیش میآید که «اصلاً او برای چه هیاتداری میکند؟»
اربعین مجلس روضهای است که خود امام حسین برگزار کرده/ باورتان میآید کسی در طول سال برای امام حسین(ع) نذری بدهد، اما برای اربعین خرج نکند؟!
شما باورتان میآید کسی در طول سال برای امام حسین(ع) نذری بدهد، اما برای اربعین خرج نکند؟! اصلاً باور میکنید یک چنین افرادی موجود باشند، چون غفلت به این عظمت اصلاً امکان ندارد! اربعین درِ خان? تک تک ما را زده است.
چطور ممکن است روضهای که خودتان میگیرید، برای شما اهمیت داشته باشد ولی در اربعین که خودِ اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا روضه گرفته است و خواهرش زینب کبری(س) در راه است-و اربعین خودش را به کربلا میرساند- این مجلس بزرگ روض? ارباب، برایتان اهمیت نداشته باشد؟! یقیناً باید برای این روض? ارباب بیشتر اهمیت قائل شد. ما باید این را یک فرهنگ کنیم و به همدیگر بگوییم.
اربعین از یک رفتار مستحبی گذشته و امروز یک وظیفه محسوب میشود/ اربعین جنب? حیثیتی پیدا کرده/باید برای افزایش جمعیت اربعین تلاش کنیم
موضوع اربعین از یک رفتار مستحبی عارفان? معنوی گذشته است و امروز یک وظیفه محسوب میشود. کمااینکه در روایات هست که میفرماید: کسی که غنی هست باید سالی دوبار به زیارت کربلا برود و کسی که فقیر است، سالی یکبار برود.(حَقٌّ عَلَى الْغَنِیِ أَنْ یَأْتِیَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی السَّنَةِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ یَأْتِیَهُ فِی السَّنَةِ مَرَّة؛ تهذیب الاحکام/6/43) و با توجه به تسهیلاتی که برای اربعین طراحی شده و علیالقاعده کمخرجتر است، از نظر مالی هم اگر حساب کنید، کسانی که نمیتوانند زیاد بروند، لااقل باید در اربعین-که شرایطش فراهم است- بروند. ضمن اینکه اربعین دیگر برای مؤمنین، جنب? حیثیتی پیدا کرده است. نه اینکه مراقب باشیم که جمعیتش کم نشود بلکه باید تلاش کنیم، جمعیتش افزایش پیدا کند.
مقام معظم رهبری یکبار میفرمود: «شهدا مظهر قدرت این کشور هستند.» و این تعبیر فوقالعاده عمیقی است. وقتی یک جامعهای شهید بدهد، یعنی «ما از مرگ نمیترسیم» لذا این جامعه قدرتمند میشود و دشمن نمیتواند نزدیک اینها شود. حالا با توجه به این کلام عمیق، شما ببینید که سیدالشهداء(ع) چقدر مظهر قدرت امت اسلامی است؟
با حضور در اربعین، به اقتدار حسینی در جهان کمک میکنیم/ دیگر نمیشود با ذکر حسین(ع) تفریحی برخورد کرد؛ بحث جدی شده!
انگار وقتی که ما در اربعین حاضر میشویم، به اقتدار حسینی در جهان کمک کردهایم. آیا میشود در این مسأله کم گذاشت؟! اصلاً نمیشود برای اربعین کم گذاشت.
قربان صدق? امام حسین(ع) رفتن، دیگر ساده نیست! چون میگویند: «شما که اینهمه میگفتی من فدایت شوم، حالا بفرمایید؛ این گوی و این میدان! ببینیم در این عرصه چه قدمی بر میدارید!» البته نمیخواهد خودتان را فدا کنید، ولی بیایید در این راه قدم بردارید. اصلاً دیگر نمیشود ادعا کرد و فرار کرد! نمیشود با ذکر امام حسین(ع) تفریحی برخورد کرد، دیگر مسأله جدی شده است. مگر میشود برای اربعین کم گذاشت؟!
هشدار امام صادق(ع) به کسی که 3 سال یکبار کربلا نرود/ بالاتر از انگیز? عاطفی، باید احساس وظیفه کنیم و از قهر پیامبر(ص) بترسیم!
ما باید بالاتر از انگیز? عاطفی، احساس وظیفه کنیم. بالاتر از انگیز? رسیدن به ثوابهای باعظمت، از قهر پیامبر اکرم(ص) بترسیم. کمااینکه امام صادق(ع) به یکی از دوستانشان فرمود: شنیدهام برخی از شیعیان ما هستند که دو سه سال بر آنها گذشته ولی به کربلا و زیارت امام حسین(ع) نرفتهاند. آن شخص پاسخ داد: آقا جان! خیلیها هستند که اینگونه هستند. حضرت با تعجب فرمود: مگر میشود؟! این افراد در روز قیامت چگونه میخواهند جواب پیامبر(ص) را بدهند؟(یَا عَلِیُّ! بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِنَا یَمُرُّ بِأَحَدِهِمُ السَّنَةُ وَ السَّنَتَانِ لَا یَزُورُونَ الْحُسَیْنَ؟ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَعْرِفُ أُنَاساً کَثِیرَةً بِهَذِهِ الصِّفَةِ. قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لِحَظِّهِمْ أَخْطَئُوا وَ عَنْ ثَوَابِ اللَّهِ زَاغُوا وَ عَنْ جِوَارِ مُحَمَّدٍ ص تَبَاعَدُوا...... أَمَا إِنَّهُ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ عُذْرٍ وَ لَا عِنْدَ رَسُولِهِ مِنْ عُذْرٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ کاملالزیارات/296)
از حضرت پرسیدند که حداکثر چه مدت یکبار باید به زیارت امام حسین(ع) برویم؟ حضرت فرمود: نباید بیشتر از سه سال غیبت کسی-یا نرفتنش به کربلا- طول بکشد و در غیر اینصورت مورد عاق رسول خدا(ص) قرار میگیرد(أَمَّا الْقَرِیبُ فَلَا أَقَلَ مِنْ شَهْرٍ وَ أَمَّا بَعِیدُ الدَّارِ فَفِی کُلِّ ثَلَاثِ سِنِینَ فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَطَعَ رَحِمَهُ إِلَّا مِنْ عِلَّة؛ کاملالزیارات/297)
خدا امام زمان(ع) را با رُعب کمک میکند/ اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی که رُعب به دل دشمن میاندازد
اگر به همین اربعین، بیشتر بها بدهیم، قدرت اسلام، بیشتر خواهد شد و دشمنان کمتر به امت اسلامی، ضربه خواهند زد، و بیشتر از ما حساب خواهند برد. در فرج هم همین قاعد? «و نَصَرهُ بِالرُّعْبِ» محقق میشود و خدا با رعبی که در دل دشمنان میاندازد، آخرین امام را کمک میکند. (الْبَاقِرَ ع یَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ کمالالدین/1/331) و اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی است که رعب را به دل دشمن میاندازد. دشمنان ما وقتی جمعیت میلیونی اربعین را میبینند، میپرسند: اینها با شعار «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن(ع)» کجا دارند میروند؟! اینها که هنوز امامشان پشت پرد? غیبت است، اینها که در غیاب امامشان چنین قدرتی دارند، در حضور امامشان چهکار خواهند کرد؟!
مردم جهان هم وقتی خبر پیادهروی اربعین را بشوند، پیگیری خواهند کرد که اینهمه جمعیت برای چه در کربلا جمع میشوند؟ به آنها گفته میشود که پدر امام زمانشان هزار سال قبل به اینها فرموده است که اربعین در کربلا جمع شوید. حالا اگر خود امام زمانشان بیاید، چهکار خواهند کرد؟!
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
13 رجب
بازخوانی قیام 19 دی مردم قم
حلول ماه رجب المرجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام
استفتاء از امام خامنهای؛ میزان اطاعت از مادر
آن کسی که ریشهکن خواهد شد اسرائیل است
اثر شایعه سازی بر امنیت روانی جامعه از منظر قرآن
درباره تحلیلهای نابخردانه و دشمن شادکن
وقایع سوریه محصول یک نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است
«صداقت و صلابت مقاومت»
اعلام رسمی کنترل دمشق از سوی مخالفان
[عناوین آرشیوشده]