سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 102 خرداد 15 , ساعت 10:49 صبح

حوزه علمیه قم

آیت الله خامنه‌ای از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان، چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلّامه طباطبائى استفاده کردند. در سال 1343، از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است، بسیار غمگین شدند و بین ماندن در قم و ادامه تحصیل در حوزه عظیم آن و رفتن به مشهد و مواظبت از پدر در تردید ماندند. آیت الله خامنه‌ای به این نتیجـه رسیدند که به خاطر خدا از قــم به مشهد هجرت کنند واز پدرشان مواظبت نمایند. ایشان در این مـورد مى گویند:  «به مشهد رفتم و خداى متعال توفیقات زیادى به ما داد. به هر حال به دنبال کار و وظیفه خود رفتم. اگر بنده در زندگى توفیقى داشتم، اعتقادم این است که ناشى از همان بّرى «نیکى» است که به پدر، بلکه به پدر و مادر انجام داده ام». آیت الله خامنه‌ای بر سر این دو راهى، راه درست را انتخاب کردند. بعضى از اساتید و آشنایان افسوس مى خوردند که چرا ایشان به این زودى حوزه علمیه قم را ترک کردند، اگر مى ماندند در آینده چنین و چنان مى شدند!...، امّا آینده نشان داد که انتخاب ایشان درست بوده و دست تقدیر الهى براى ایشان سر نوشتى دیگر و بهتر و والاتر از محاسبات آنان، رقم زده بود. آیا کسى تصّور مى کرد که در آن روز جوان عالم پراستعداد 25 ساله، که براى رضاى خداوند و خدمت به پدر و مادرش از قم به مشهد مى رفت، 25 سال بعد، به مقام والاى ولایت امر مسلمین خواهد رسید؟! ایشان در مشهد از ادامه درس دست برنداشتند و جز ایام تعطیل یا مبازره و زندان و مسافرت، به طور رسمى تحصیلات فقهى و اصول خود را تا سال 1347 در محضر اساتید بزرگ حوزه مشهد به ویژه آیت الله میلانى ادامه دادند. همچنین ازسال 1343 که در مشهد ماندگار شدند در کنار تحصیل و مراقبت از پدر پیر و بیمار، به تدریس کتب فقه و اصول و معارف دینى به طلّاب جوان و دانشجویان نیز مى پرداختند. ادامه مطلب...
دوشنبه 102 خرداد 15 , ساعت 10:48 صبح
زندگینامه

رهبر انقلاب اسلامی ایران، آیت الله سید على خامنه‌ای فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینى خامنه‌ای، در روز 24 تیرماه 1318 برابر با 28 صفر 1358 قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. ایشان دومین پسر خانواده هستند. زندگى سید جواد خامنه‌ای مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. همسر و فرزندانش نیز معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از او یاد گرفته بودند و با آن خو داشتند.

رهبر انقلاب در ضمن بیان نخستین خاطره هاى زندگى خود از وضع و حال زندگى خانواده شان چنین مى گویند: «پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه گیر... زندگى ما به سختى مى گذشت. من یادم هست شب هایى اتفاق مى افتاد که در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیّه مى کرد و... آن شام هم نان و کشمش بود.» ادامه مطلب...
یکشنبه 102 خرداد 14 , ساعت 1:22 عصر

«تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوّت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است...» جمله ای که خواندید فقط بک بخش کوتاه از چندین نامه عاشقانه امام خمینی (ره) به همسر محترمش است. بزرگمردی که در برابر سلطه استکبار ایستاد اما لطافت نامه های عاشقانه اش هر دلی را مجذوب می کند.

درباره عاشقانه‌های امام (ره)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، صبح 14 خردادماه 68 خبری از رادیو اعلام شد و یک کشور را عزادار کرد. خبری که گوینده آن با صدایی حزن انگیز خواند: « روح بلند رهبر آزادگان جهان به ملکوت اعلی پیوست...» جملاتی که قلب های بسیاری را شکست، اشک های زیادی را در آورد و...

تاکنون مطالب بسیاری از ابعاد وجودی امام خمینی (ره) منتشر شده است. برخی به بینش سیاسی و ایستادگی امام در مقابل ظلم تاکید می کنند و برخی از شخصیت عرفانی این بزرگمرد می نویسند اما شاید کمتر کسی سبک زندگی امام و رفتار حضرت روح الله در خانه و برخورد با همسرش را بررسی کرده باشد. همزمان با سالروز ارتحال این رهبر بزرگ در گفت و گو با یک استاد روان شناس به سبک زندگی و روحیه لطیف امام در خانه و در مقابل همسرش پرداختیم. ادامه مطلب...

یکشنبه 102 خرداد 14 , ساعت 1:19 عصر

ازبیانات امام (ره) درباره حجاب جمله ای است که این روزها برخی برآن تاکید ویژه ای دارند. آن جا که امام خمینی (ره ) می‌فرمایند: « حجاب اختیاری است.»

 

آیا حجاب ازنظر امام خمینی (ره)  اختیاری است ؟+فیلم

 

گروه زندگی: «وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم!»؛ این چند سطر، بخشی  از کتاب خاطرات خانم «طاهره دباغ» اثر نویسنده «محسن کاظمی»است. او نخستین و تنها فرمانده زن سپاه پاسداران ایران است.  ادامه مطلب...

یکشنبه 102 خرداد 14 , ساعت 1:17 عصر

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه ما می‌توانیم کلید حل مشکلات است گفتند: ما مشکلاتی داریم اما با روحیه «ما می‌توانیم» می‌توانیم از سد مشکلات عبور کنیم و هرکس ایران و منافع ملی را دوست دارد باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کند.

رهبر معظم انقلاب: هرکس منافع ملی را دوست دارد برای ترویج ایمان و امید تلاش کند

ایشان با اشاره به اینکه حفط استقلال ملی و عزت و منافع ملی با ایمان و امید است، فرمودند: هر کسی به دنبال حل مشکلات کشور است و به دنبال جایگاه با عزت ایران در نظم نوین پیش روست باید به ترویج ایمان و امید در کشور تلاش کند. توصیه من تقویت ایمان و امید است. و آماج دشمن هم به همین ایمان و امید است. تلاش دشمنان متوجه این است که ایمان را تضعیف و شعله امید را در دل‌ها خاموش کند.

دشمنان در اکثر تلاش‌هایشان شکست خورده‌اند ادامه مطلب...

یکشنبه 102 خرداد 14 , ساعت 1:15 عصر

تظاهرات 15 خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد 1342 خورشیدی در پی بازداشت امام خمینی (ره)، در انتقاد به لایحه? انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.

تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت رژیم پهلوی برگزار شد. قیام 15 خرداد 1342 نقطه عطفی در آغاز انقلاب 1357 به‌شمار می‌آید.

قیام خونین 15 خرداد + ویژگی ها و نتایج قیام

 


شنبه 102 خرداد 13 , ساعت 11:50 صبح
زندگی شخصی امام خمینی (ره) سوژه‌‌ای امروزی برای نسل جوان / مراکز آرشیو فقط نگهبان اسناد شده‌اند

کارگردان مستند "امام ما" می‌گوید: اکنون زمان آن فرا رسیده که بیشتر به زندگی شخصی امام(ره) بپردازیم، چرا که جای حرف زیادی برای نسل جوان دارد و پر از سو‌ژه‌های امروزی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند امام(ره) ما یکی از آثاری است که درباره امام خمینی(ره) ساخته شده و با روایتی متفاوت، به مقطعی کمتر بیان شده از زندگی امام خمینی(ره) پرداخته است. در این مستند زندگی امام خمینی از دوران نوجوانی و جوانی ایشان تا پیش از حوادث 15 خرداد سال 1342 به نمایش درآمده است.

احمد شفیعی کارگردان و تهیه‌کننده این مستند است که در خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شده است. به مناسبت فرا رسیدن 14 خرداد و ایام ارتحال امام خمینی‌(ره) گفت‌وگویی با این مستندساز داشته‌ایم که در زیر منتشر می‌شود. ادامه مطلب...

شنبه 102 خرداد 13 , ساعت 11:47 صبح
رای الیوم: بن فرحان در سفر به تهران حامل پیام ملک سلمان برای آیت‌الله رئیسی خواهد بود

روزنامه «رأی الیوم» نوشت که وزیر خارجه عربستان سعودی اوایل هفته پیش رو در حالی که حامل پیامی از پادشاه عربستان سعودی است به ایران سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «رأی الیوم» به نقل از منابع سیاسی لبنان نوشت که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی ابتدای هفته پیش رو در حالی که حامل پیامی از پادشاه عربستان سعودی است به تهران سفر خواهد کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه، فیصل بن فرحان پیامی را از طرف «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان  برای آیت‌الله سید « ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در خصوص توسعه روابط بین دو کشور خواهد برد.

رأی الیوم نوشت: وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین در این سفر با رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفت وگو خواهد کرد. ادامه مطلب...

شنبه 102 خرداد 13 , ساعت 11:47 صبح
ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در سالگرد رحلت امام ‌(ره)‌

همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و سالگرد قیام 15 خرداد، در بارگاه منور رضوی برنامه‌های ویژه ای برای زائران و مجاوران تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از آستان نیوز، برگزاری این برنامه ها با محوریت رواق امام خمینی(ره) است و از 13 خرداد و مراسم شب ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز می شود.

سخنرانی حجت‌الاسلام شهاب مرادی در شب ارتحال امام خمینی(ره)

مراسم شب ارتحال بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، شامگاه 13 خرداد در رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود.این مراسم از ساعت 19 و 45 دقیقه با مرثیه سرایی حاج صادق آهنگران و با اجرای سرود گلدسته های حرم ادامه می یابد. ادامه مطلب...

جمعه 102 خرداد 12 , ساعت 12:26 عصر

به گزارش حوزه سیاسی ایرنا، ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای خدمتگزاری به زائران، برنامه‌های مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی را به اطلاع عموم رساند.

بر اساس این گزارش، در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است:

مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) در روز 14 خرداد در حرم مطهر آن امام راحل، میعادگاه همه کسانی است که بیعت‌نامه سالانه خویش را با شرکت در این مراسم عظیم و معنوی در محضر روح خدا و در جوار آرامگاه شهیدان و در محضر رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی تجدید امضا می‌کنند.

طبعاً و به رسم همه ساله صدها هزار نفر از پیروان امام عظیم‌الشأن در اقصی نقاط ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که امکان حضور در مراسم حرم مطهر را ندارند، با شرکت گسترده خویش در برنامه‌هایی که از سوی ستادهای استانی یا از سوی علاقمندان به حضرت امام در خارج کشور اعلام می‌شود، بر شکوه این مراسم ملی و بلکه جهانی می‌افزایند. ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ