سفارش تبلیغ
صبا
همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
صلوات ، انتخابات ، رهبری ، حدیث ، محمد ، شهادت امام صادق ، هاشمی ، مشا ئی ، محرم ، زیبا ، عشق ، رمضان ، باران ، 15خرداد ، احمدی نژاد ، بهشت ، پیامک ( اس ام اس ) ولادت امام علی (ع) ، ترانه ، توسل ، توهم میتونی........ ، جملات جالب ، جمکران ، جنوب ، جهنم ، جوانی علی (ع) الگویی برای جوانان شهادت امام اول شیعیان ، چرا نماد عاشقی قلبی هست که تیر وسطش خورده است؟! ، چند تا خاطره کوتاه از بچه های رزمنده ، چند حدیث ناب از خواص شگف انگیز صلوات واتمام حجت با هاشمی در اجلا ، چهلمین ، حاجت ، حجاب خوب یا بد ، اربعین ، اربعین حسینی ، اربعین حسینی تسلیت ، از آدم تا خاتم ، از شیث تا علی ، اصلا نترسید مرگ ، اعتکاف رهبری صلوات رجب المرجب دوست داشتن مهربانی دیدوبازدید ، اعتکاف ؛ خلوت عاشقانه ، اعمال ، اعیاد میمون مبارک غدیر و قربان و فرا رسیدن ایام وگواری اباعبدا.. ، امام حسین ، امام حسین(ع) ، امام خمینی ، امام رض عشق ایرونی زیبا ، امام رضا ثامن الائمه ، امام رضا عشق ایرونی زیبا ، امام صادق ، امتحانات ، 25گنج ، 5 تا از جالب ترین ها ، 88.8.8 امام رضا عشق ایرونی زیبا باران ، آغاز دهه کرامت ولادت حضرت معصومه (س)وشمس الشموس علی ابن موسی الر ، احمدی نزاد ، اول ذیحجه ، ایام فاطمیه ، ایت ا...مکارم ، ایرونی زیبا امام رضا دوستی ، این است قدرت آرکیو(آمریکا) قویتر است یا آی کیو (ایران)شما قضاوت ، اینترنت ، باران صلوات ، بغض نائب امام زمانمان سامی یوسف ، به بهانه ورود به ماه خدا ، بهجت ، رهبر معظم انقلاب ، رهبری انتخابات ، زن ، حدیث محرم ، حضرت رسول ، حضرت موسى بن جعفر ، حماسه ، حیدث محمد ، خاطرات قشنگ از جنگ تحمیلی دفاع مقدس خنده دار ، خبر مهم ، خرس و کلاغ خیلی جالب ، خیر ، داستان شیرین ولادت امام زمان (عج) ، در باب ثواب صلوات ، دعا ، دنیا ، دهه اخر صفر ، دهه فجر ، دهه فجر مبارک باد ، دیدارمان در روز قدس ، رئیس جمهور با استعفای مشایی از معاون اولی موافقت کرد ، راهیان نور ، رجب ، رحلت پیامبر ، رسوم یزدیها شهیدیه میبد هفته دفاع مقدس آش امام حسین (ع ، رمزگشایی ، عشق و ازدواج ، عکسها ، علی ، عید ، فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالارشهیدان امام حسین ، فرهنگ ، فضائل حضرت خدیجه علیها السلام ، قال الله العزیز الحکیم: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ ، قطعنامه 598 ، کربلا ، لب ، لطیفه صلوات ، لیلة الرغائب ، ماجرای دو مژده و پیام‌امام‌زمان(عج)در جریان‌انقلاب ، ماه بندگی ، ماه بندگی سوزاندن گناهان عبودیت رحمت الهی ، ماه رجب ، ماه شعبان عشق عاشق معشوق باران غم شادی برکت هر چی بخواهی دعا نیا ، ماهصفر ، مبعث ، زیبا باران رهبری ، زیبایی ، شب قدراعمال مشترک شبهای قدر قرآن به سرگرفتن ، شبهات رایج در افواه آیا اگر امام زمان (عج) بیاید قرآنی دیگری می‌ ، شعبان صلوات ، شفاعت صلوات محمد ، شلمچه ، شمس الشموس ، شهادت امام جعفر صادق ، صلوات فرستادن ، صلوات لطیفه ، صلوات و خاطرات شهدا ، صیاددل حدیث ، طلائیه ، طلب آمرزش ، عسل ، مشایی ، مطلب داغ داغ ، مقام معظم رهبری آقا خامنه ای ، منافق ، موسوی ، نامه ای به مقام معظم رهبری در خصوص مشایی ، نامه رهبری به رییس جمهور در مورد مشایی ، نامه کناره گیری رحیم مشایی به رئیس جمهور ، نوروز ، هدیه حاج حسنعلی نخودکی به امام(ره) عالی ، هدیه صلوات اعیاد شعبانیه ، وجود ، صاحب الزمان(عج) ... ، مرا میشناسی..............؟ ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :130
بازدید دیروز :272
کل بازدید :446530
تعداد کل یاداشته ها : 462
96/6/30
11:6 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خادم[1986]
آدمی نسبتاخوش اخلاق.در مورد بیشتراعمال و رفتار نمرم18است.برای همه ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.

خبر مایه
پیوند دوستان
 
حقیقت مجازی HAQIQAT.TK نگاهی به اسم او سلحشوران دل نوشته ها هم اندیشی دینی فرزانگان امیدوار جمله های طلایی و مطالب گوناگون الماهین العربی جریان شناسی سیاسی ساعت یک و نیم آن روز منجی بشر پرسه زن بیتوته های خیال وبلاگ گروهی فصل انتظار همفکری جاده های مه آلود به یاد دوست خلـــوتگـــه دل پژواک وبسایت رسمی امیر مرتضی سعیدی مهاجر سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani جزیره علم تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج ((( لــبــخــنــد قـــلـــم ((( شین مثل شعور ازهردری ستاره ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد. *پرواز روح* یا علی مدد وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی *****عکس و متن عاشقانه**** بوستــان نهــج الفصـــاحـه صداى پاى مهدى می‌آید به سوی فردا ..::* حامیان ولایت *::.. روان شناسی و مشاوره مسجد عمار یاسرمشهد مقدس بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد. تفحص شهدا جبهه وبلاگی غدیر لحظه های آبی وب نوشته های مـهـدی عــادلــی جـــیرفـــت زیـبا دست خط ... ثریای کویر ایران ندای دریا (( همیشه با تو )) خاطرات دکتر بالتازار اسیرعشق پروانگی عصر پادشاهان *** نـذر آقـا *** رهروان کوی عشق چم مهر عاشق آسمونی کانون مسجد فاطمیه شهیدیه پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه کانون فرهنگی شهدا کوهپایه قلمدون شهرستان بجنورد آوای روستا هو اللطیف یا امیر المومنین روحی فداک *** انـتـظـار *** عروج خانه طلبگی بچه مرشد! هر چی که بخوای عشق سرخ من ارتش دلاور EMOZIONANTE دنـیـــای جـــوانـی پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... آخرالزمان و منتظران ظهور جاده خاطره ها اگه باحالی بیاتو هدیه رایگان+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان جادوی زندگی نگاهی نو به مشاوره farzad almasi أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون Z.Z فصل رویش سلمان علی ع رایان چوب پرواز پیغام سروش پیاده تا عرش گاهِ رهایی نوشته های من شب های عاشقانه و بارانی... ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| زمینیان آسما نی زندگی بهتر خوشبختی موفقیت روبه آسمان قاصدک ققنوس... بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern عشق الهی سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی یک لحظه با یک طلبه! ای لاله ی خوشبو .::نهان خانه ی دل::. شلمچه ندای فطرت یادداشت های شخصی محسن مقدس زاده فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan قعله جنون قلم •.♥.• رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ •.♥ حدیث ஜ کــــــــلبه ← اف1 ஜ ثانیه های خسته سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Iranian Universities
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی تنهایی......!!!!!! شاید منتظر پرواز تا یکی شدن هم رنگــــ ِ خـــیـــآل امام و شهدا .: شهر عشق :. بی سر و سامان تنهایی افتاب معرفی کتب حجة الاسلام نظری (کتاب کار صَرف، قرائت نماز، روخوانی) مــــــ هـــــ ر بـــا ن شوروشعور عشق سرباز ولایت سردار بی سنگر دین و جامعه سکوت سبز کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب نقدونظر پرپر ان سالهای دوست داشتنی ســـ ــاقـــــ یــــــ انــــــ ه اولین وبلاگ نقد بحث و دانلود بازی های رایانه ای GUSTPC پیامنمای جامع .:: رویش عشق::. اظهرالمن الشمس رویای خیس اردبیل بهشتی پنهان سرّسلوک پرنسس زیبایی بوی سیب دانش آموز پویا بادصبا شیمی وزندگی سروش دل تخریبچی ... ಌಌتنهاترین عشق یه عاشق دل شکستهಌ᠐ لباس شخصی معارف _ ادبیات ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده هرچه هستی باش، اما باش! کلبه بصیرت منتظر قائم(عج) یاربسیجی رخ عیان کن مه جبین فاطمه... کافه محلی است برای جمع شدن وسرچشمه آغاز زایش هرچشمه است نکته های زندگی جاده مه گرفته طریق یار فرق بین عشق و دوست داشتن قصه بچه بسیجی بی عشق!!! عاشقان upturn یعنی تغییر مطلوب گل نرجس کلبه تنهایی رئیس جمهور محبوب بودی !!!! برو دنبال همون بقیه!!! پوکه.با شهدا باشیم Har Chi Delet Mikhad آقاسیدبااجازه... اشک شوق ما تا آخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) پاتوقی برای ایرونی ها مستانه وبلاگ گروهیِ تَیسیر دخترک ناز آهو خلبان حامل نور ... سین جیم های اخلاقی "اسرار موفقیت+زندگی+روانشناسی" در سایه سار ولایت شمیم سبز روانشناسی آیناز آسمون آبی چهاربرج اس ام اس جوک SMS jok عکس سرا + جام جهانی 2010 روی دو پا مردن بهتر از روی دو زانو زندگی کردن است آرشیوی متنوع از مسائل روزمره دنیای کیمیا طلبه

7

عید قربان یا گوسپندکُشان[1] (به عربی: عید الأضحی)‏ روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

عید قربان را عید اضحی نیز گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند.

عید در لغت از ماده عود؛ به معناى بازگشت است؛ لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف می شود و ‏به پیروزی‌ها و راحتی‏هاى نخستین بازگشت مى‏‌کنند، عید گفته می ‏شود. همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی می‌کند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی می‌گویند.

مراسم عید

برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را  ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا یتیمان و گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.

عید قربان، عید پیروزی وظیفه بر غریزه

مخلوقات خداوند سه دسته هستند: گروهی که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات؛ گروهی که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه؛ گروهی که گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می روند، مانند: انسان.

هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده بلکه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل) آنان، همچون چهارپایان بلکه گمراه ترند. همانا بدترین جنبنده ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند. اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می کشاند، ولی وظیفه دستور می دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده اند، روز عید فطر  را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند.
در روایات مختلف دین اسلام آمده‌است که پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم (ع) در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.

او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.

قربانی از چه زمانی معمول شده است

عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد. انسان‌های اولیه برای به دست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زدند.

تاریخ قربانی بسیار قدیم است و از زمان حضرت آدم  ابوالبشر(ع) معمول بوده و در ادیان گذشته نیز جزو مقررات دینی به شمار می آمده که شمه ای از آن به اختصار بیان می شود:

1- قربانی فرزندان حضرت آدم(ع) که نخستین قربانی در عالم بشمار می رود و در آیات30- 27 سوره مائده تصریح شده که خلاصه شرح آن چنین است: دو پسر حضرت آدم به نام هابیل و قابیل به ترتیب شبانی (چوپانی) و کشاورزی می کردند و صاحب گوسفندان و آب و خاک فراوان بودند، حضرت آدم(ع) آنان را امر به قربانی در راه خدا کرد. هابیل یکی از بهترین شتران یا گوسفندان را برای قربانی در راه خدا اختصاص داد و قابیل دسته ای از گندم های پست و نامرغوب را جهت قربانی انتخاب کرد که قربانی هابیل مقبول درگاه پروردگار گردید و قربانی قابیل به علت عدم اخلاص مردود گشت. قابیل به سبب قبول نشدن قربانی حسادت ورزید و آتش خشم و کینه اش زبانه کشید، نفس اهریمنی و شیطانی قابیل او را به کشتن برادر وادار کرد و هابیل را کشت و در دنیا و آخرت زیانکار گردید.

در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است:
«اذ قربا قربانا فتقبل من احدهما و لم تقبل من الاخر» (مائده 27)
ترجمه: وقتی که (هابیل و قابیل، پسران آدم) قربانی تقدیم کردند از یکی (یعنی هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد.

2- حضرت نوح پیغمبر(ع) پس از طوفان، مذبحی ترتیب داد و حیوانات بسیاری در آنجا برای خدا قربانی کرد.

3- قربانی حضرت ابراهیم خلیل(ع) یگانه فرزندش اسماعیل(ع) که در آیات 102 تا 107 سوره صافات بیان گردیده است "فلما بلغ معه السعی الی و فدیناه بذبح عظیم".

4- در زمان حضرت موسی(ع) به عقیده یهودیان دو نوع قربانی معمول بوده است:

الف- قربانی دموی

ب- قربانی غیر دموی

قربانی دموی بر 3 قسم است: قربانی که آن را به آتش می سوزاندند و جز پوست آن چیزی باقی نمی گذاردند، قربانی که برای جبران گناه تقدیم می کردند و قسمتی از آن را می سوزاندند و قسمت دیگر را برای کاهنان باقی می گذاشتند و قربانی که برای تندرستی انجام می دادند و در خوردن گوشت آن مختار بودند.

قربانی غیردموی نیز عبارت از رها کردن حیوان در بیابان‌ها بود و اعراب نیز از بنی اسرائیل تقلید کردند و به عنوان تقرب به بتان خود، حیوانات را در بیابان رها می کردند و اسلام این عادات نکوهیده را تحریم کرد و این همان قربانی است که در آیه 103 سوره مائده به نام بحیره و سائبه نامیده شده است.

5- در آئین مسیحیت نیز به عقیده عیسویان، قربانی منحصر به شخص مسیح بوده و گویند حضرت عیسی(ع) خون و گوشت خود را فدای مردم جهان ساخت و به همین مناسبت یکی از فروع دین نصاری آن است که باید ماهی یک مرتبه و یا حداقل سالی یک بار نزد کشیش بروند و به قدر تمکن، وجهی به وی تقدیم دارند و به تمام گناهانی که در مدت مزبور مرتکب شده اند اقرار کنند تا کشیش که به عقیده آنان جنبه غفاریت دارد آن گناهان را بیامرزد.

6- در اعراب زمان جاهلیت که سران قبائل به مکه می آمدند، ساکنان مکه مهماندار و میزبان آنان بودند و هر دو دسته خود را به کشتن شتر و گاو و گوسفندان برای بتان خویش و اطعام به فقرا و گرسنگان موظف می دانستند.

اسرار و حکمت قربانی

1- فدا کردن مال و  انفاق  آن در راه خدا است.

2- کشتن حیوان اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که دائماً وی را به کارهای زشت وا می دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گرداند و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند و حج اکبر نماید که اگر نفس اماره و خواهش های او کشته نشود و آرام نگیرد هرگاه تمام نعمت ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی شود و ندای هل من مزید دارد.

با توجه به اینکه حضرت ابراهیم (ع) از سوی خداوند متعال مأمور شد تا فرزندش اسماعیل (ع) را قربانی کند، پس از سربلندی از آن امتحان، خداوند گوسفندی را فرستاد تا وی آن را به جای فرزندش قربانی کند، بر این اساس سنت ابراهیمی به نام قربانی کردن شکل گرفت.

عید قربان در قرآن و روایات

ماده «قرب» که واژه قربان ریشه در آن دارد، بسیار در قرآن آمده است، اما کلمه «قربان» در قرآن، دو بار آمده است. واژه «عید» در قرآن تنها یک بار به کار رفته است: عیسى بن مریم (ع) به خداوند سبحان عرض کرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عیدى باشد، و نشانه‏اى از تو، و به ما روزى ده که تو بهترین روزى دهندگانى».

برخی از کلمات در قرآن آمده که ماده «قرب» در آن نیست، اما در روایات و به دنبال آن در تفاسیر، از آن به روز عید قربان، قربانی و … تعبیر و تفسیر  شده است. برخی مفسران در تفسیر «شاهد» و «مشهود»، سخنان بسیار دارند که بعضى، آنها را تا سى وجه شمرده‏اند؛ از جمله آن که گفته‏اند: شاهد، روز عید قربان و مشهود، روز عرفه است. همچنین در آیه: «و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ»، از جابر از رسول خدا (ص) نقل شده: منظور از «الشّفع»، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه، است.

درباره آیه «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ» در سوره کوثر نیز اکثر مفسران گفته‏اند که مراد از صلاة در این آیه، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوانى است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است و بعضى گفته ‏اند که مراد از صلاة، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (ص) در روز عید قربان، اول قربانى مى‏کرد و بعد از آن نماز بامداد مى‏گذارد، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کن.

در روایات اسلامی از ائمه معصوم ضمن تأکید بر فضیلت روز عید قربان، به قربانی کردن نیز توصیه شده است. امام موسى بن جعفر (ع)، از پدرش حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: على بن ابى طالب (ع) مى‏گوید: خوشش مى‏آمد از مردى که خود را در طول سال، در چهار شب، [برای عبادت]، فارغ می ‏نماید: شب فطر، شب قربان، شب نیمه شعبان، اولین شب از ماه رجب.

سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در عید قربان

عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آنکه روایت شده است که رسول خدا (ص) در عید فطر و قربان -هر اندازه هوا سرد و یا گرم بود-، بُرد می ‏پوشید و عمامه به سر مى ‏نهاد. همچنین رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی براى نماز عید خارج مى ‏شد، صدایش را به تکبیر بلند مى ‏کرد. همچنین امام صادق (ع) در حدیثى فرمود: سنت بر آن جارى شده که آدمى روز «عید فطر»، قبل از رفتن براى خواندن نماز عید در مصلّى، و در «عید قربان» بعد از آن، افطار کند.

قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند یک سنت و عمل مستحبی است، ولی تأکید زیادی بر انجام آن شده است. در روایتی چنین آمده است که امّ سلمه نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا (ص)، عید اضحى فرا می رسد، و من قیمت قربانى را در اختیار ندارم، پس آیا قرض کنم و قربانى کنم؟ فرمود: قرض بگیر؛ زیرا که آن قرضى ادا شده است.

در روایات آمده است که رسول خدا (ص) دو قوچ قربانى کرد، که یکى از آنها را به دست خودش ذبح نمود، بعد عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اهل بیتم که قربانی نکردند، و بعد دیگری را ذبح نمود و عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از امتم که قربانی نکردند.

دعای قربانی

در منابع روایی آمده است که امیر‌المؤمنین (ع) به هنگام ذبح قربانی عرضه می‌داشت: «بسم اللَّه وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، اللّهمّ‏ منک و لک» یعنی « به نام خدا روى خود را به سوى کسى آوردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده، در حالى که در دین خود خالص و مسلمانم، و من از مشرکان نیستم، همانا که نماز من، و عبادت و قربانیم، و زندگانیم و مرگم از آنِ اللَّه؛ پروردگار جهانیان است. خدایا این قربانى از تو و براى تو است»، سپس عرضه می‌داشت: «پروردگارا این قربانى از طرف پیامبر تو است»، آنگاه آن را ذبح می‌کرد، و قوچ دیگرى را هم از سوى خود ذبح می‌نمود.

موارد مصرف قربانی

قربانى حج تمتع، داراى شروط و احکامى است از جمله اینکه قربانی کننده، گوشت قربانى را سه بخش نماید: بخشى را براى خوردن خویش نگه دارد، بخشى را هدیه و بخش سوم را صدقه دهد. همانگونه که از امام جعفر صادق (ع) نقل شده که از ایشان پرسیدند که با گوشت قربانى چه کنند؟ حضرت فرمودند که حضرت على بن الحسین و حضرت امام حسن (علیهم السّلام)، یک سوم آن را برای همسایگان مى‌فرستادند، یک سوم را به فقرا مى‌دادند و یک سوم را برای اهل خانه نگاه مى‌داشتند‌.البته برخی از فقها، دادن سهم فقرا را (در صورت امکان) لازم دانسته، اما دو مورد دیگر را مستحب می‌دانند.

حکم روزه گرفتن در عید قربان

مطابق با دیدگاه فقهای شیعه که برگرفته از آموزه های دینی است، دو روز از سال، روزه‌ گرفتن در آن حرام است: عید قربان (دهم ماه ذى الحجه) و عید فطر (اوّل ماه شوال)


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام به همه دوستان خوب خود خودم :) ماه رمضون هم داره کم کم نزدیک میشه


+ @};- سلام به همه دوستان اعیاد مبارک


+ تفسیر تصویری/ «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» یعنی... صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ آن ها کران، گنگ ها و کوران هستند؛ لذا (از راه خطا) بازنمی‌گردند!


+ سلام به همه دوستان ایام به کامتان انشاا... در این روزهای که برای خلق حماسه ای ملی اماده میشویم و تقارن این ایام با اعیاد شعبانیه ،روزها و شبهای با برکتی همراه هست امام و شهدا و اموات رو هم فراموش نکنیم یک حمد وصلوات یادشان کنیم. اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم.@};-
+ من با این تحلیل موافقم نظرشما دوستان چیست...........هدف از نامزد شدن اقای هاشمی یک تیر و سه نشان است به لینک زیر مراجعه کنین ........... http://www.rajanews.com/detail.asp?id=157433


+ این هم از پیشرفت در سالهای اینده


+ فحش اگر بدهند آزادی بیان است جواب اگر بدهی بی فرهنگی است. سوال اگر بکنند آزاد اندیشند سوال اگر بکنی تفتیش عقاید است. تهمت اگر بزنند در جست و جوی حقیقتند جواب اگر بدهی دروغگویی. مسخره ات بکنند انتقاد است جواب بدهی بی جنبه ای. تهدیدت اگر بکنند دفاع کرده اند از عقایدت دفاع اگر بکنی خشونت طلبی و... حزب الله را و حزب اللهی بودن را با همه ی تراژدی هایش دوست دارم.


+ باز بعضی دوستان از این نوع اس ام اسا میدن جمعه روزآذربایجان است نه روزقدس ?جمعه هفتمین روز رفتگان اهر و ورزقان و هریس است نه روز عرب...?جمعه روز ایرانی آواره و زیر آوار مانده است?"ایرانی روز قدس نداردتاوقتیکه هموطنش آواره ست"?ما اختلاف را محکوم میکنیم و با حضور پر شور تر روز قدس را که میراث پیر جماران است حفظ میکنیم البته برای هموطنان از دست داده غفران الهی و خسارت دیده نیز صبر مسالت میکنیم.


+ سلام به همه دوستان پارسی بلاگی نماز روزه هاتون قبول باشه ///////////////// تولید پهپاد ایرانی


+ دوستان عیدتون مبارک * بوق نزن ژیان میخورمت * بر در دیوار قلبم نوشتم ورود ممنوع عشق آمد و گفت من بی سوادم * پشت یه ژیان هم نوشته بود جد زانتیا * قربان وجودت که وجودم زوجودت بوجود آمده مادر * شتاب مکن، مقصد خاک است * رادیاتور عشق من ازبهر تو، آمد به جوش گر نداری باورم بنگر به روی آمپرم * تو هم قشنگی * کاش جاده زندگی هم دنده عقب داشت * سر پایینی برنده سر بالایی شرم


???? ?????
????? ???
?? ???
?????? ???? ????

???? ?????