سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خنده زیاد برحذر باش که دل را می میراند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 93 فروردین 21 , ساعت 8:21 عصر
کری: تحقیقات موشکی ایران نیز از موضوعات جاری مورد بحث در مذاکرات است/ ایران را به علت حمایت از تروریسم و حقوق بشر تحریم می‌کنیم/ متن ضعیف توافقنامه ژنو چگونه در مذاکرات گام نهایی به کمک آمریکا آمد؟

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است موضوع تحقیقات موشکی ایران از موضوعات مورد بحث در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 است. 

به گزارش رجانیوز، وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارنظر را بامداد روز چهارشنبه و با حضور در جمع اعضای کمینه دفاعی سنای آمریکا عنوان کرده است.


وی با اشاره به دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 گفت: «ما با جدیت و چشمان کاملا باز وارد این گفتگوها شده ایم. برای همین در حالی که گفتگو می کنیم، ما به اعمال تحریم هایی که تحت تاثیر طرح اقدام مشترک نباشند، ادامه می دهیم؛ تحریم هایی که نه فقط بر سر برنامه اتمی بلکه بر سر حمایت از این کشور از تروریسم نیز اعمال می شود. همچنین پرونده این کشور را در خصوص حقوق بشر در هر جایی که بتوانیم، دنبال می کنیم.»

جان کری در اظهاراتی که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شدههمچنین مدعی شد مدت "آستانه هسته‌ای شدن" ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دو ماه است. 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با اعلام اینکه موضوع موشک های ایران در مذاکرات هسته ای به بحث گذاشته شده، اعلام کرد: « این موارد بخشی از گفتگوهای جاری است. تحقیقات، نوع تحقیقات، و به ویژه تحقیقات روی کلاهک ها موضوع گفتگو است. موضوع راکتور اراک نیز مطرح است. ما به صراحت گفته ایم که هیچ مشروعیتی برای وجود یک مرکز راکتور پلوتونیوم تمام عیار وجود ندارد. هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. آنها می گویند از این مرکز برای بخش خصوصی استفاده خواهد شد. باید به این مسائل رسیدگی شود این مسائل در مذاکرات مطرح است.»

هر چند مقامات وزارت امور خارجه ایران اعلام کردند که درباره موضوعات غیر از موضوع هسته ای در مذاکرات صحبتی نشده است با این  حال علاوه بر کری، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرده است که قدرت های جهانی از ایران خواسته اند که کار بر روی موشک های بالستیک و دوربرد را متوقف کند.

خبرنگار «رجانیوز» از یک منبع آگاه کسب اطلاع کرده است، آمریکا حتی این پیشنهاد را  مطرح کرده که ایران در نهایت می‎تواند تنها با برد 500 کیلومتر موشک تولید کند.

پیش از این نیز وندی شرمن در میزگردی درباره ایران که در تاریخ 22 فورویه 2014 در اورشلیم برگزار شد، اظهار کرد:

«آنچه در این باره به شما خواهم گفت این است که تمامی مسائلی که برای ما نگرانی ایجاد می کنند بخشی از این مذاکرات هستند. و همچنین یادآور می شوم که در برنامه اقدام مشترک آمده که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد باید قبل از هر توافق جامعی مورد رسیدگی قرار گیرند. و می توانید نگاه کنید تا ببینید در آن قطعنامه ها چه آمده است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آن بخش از توافقنامه ژنو اشاره دارد که صراحتا تاکید کرده در موضوع بررسی‌های قطعنامه شورای امنیت کشورهای عضو این شورا باید از اقدامات ایران در انجام بندهای اجرایی قطعنامه شورای امنیت به رضایت برسد.

در توافقنامه ژنو در این باره آمده است:  

گام های اضافی در میان اقدام ¬های اولیه و گام نهایی، از جمله، در میان موارد دیگر، پرداختن به قطعنامه¬های شورای امنیت با نظر به اینکه ملاحظه شورای امنیت سازمان ملل در این موضوع به صورت «رضایت بخش»، به نتیجه برسد.

There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including,

among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward

bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council"s consideration of this matter

گفتنی است در بند قابل اجرای 9 ، قطعنامه 1929 شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده، آمده است: «که ایران به هیچ گونه فعالیتی که به موشک های بالستیک با قابلیت پرتاب سلاح های هسته ای مربوط باشد، و از جمله پرتاب با فناوری موشک های بالستیک دست نخواهد زد، و کشورها تمامی اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد تا از انتقال فناوری یا کمک های فنی به ایران که در ارتباط با چنین فعالیت هایی باشند جلوگیری کنند.»

هر چند قطعنامه شورای امینت درباره موضوع هسته ای ایران بر مبنای حقوق بین الملل غیرقانونی است با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با عقب نشینی از موضع پیشین و با تایید مرجعیت شورای امنیت در حل و فصل اختلافات هسته ای، در عمل ایران را در موضع انفعال قرار دادند. 

بنابراین، اگر قرار است به تمامی قطعنامه های شورای امنیت رسیدگی شود، این مسئله باید به نحوی مورد رسیدگی قرار گیرد.

البته در سایه سکوت مقامات وزارت امور خارجه ایران، فرماندهان نظامی کشورمان اعلام کردند که برنامه دفاعی جمهوری اسلامی بر اساس یک برنامه بلند مدت به پیش می رود و هرگز و تحت هیچ شرایطی، هیچ محدودیتی از سوی هیچ کشوری را نمی پذیرند.

با این حال سئوالی که آقای ظریف باید به آن پاسخ گوید آن است ، با توجه به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی درباره قدرت دفاعی و اینکه توان موشکی ایران از خطوط قرمز به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد فرماندهان نظامی، مجلس شورای اسلامی و ... معامله بر سر آن را هرگز نمی پذیرند با این حال ، چه تدیبری اندیشده است که در توافق نهایی این موضوع را حل و فصل کند؟

و یا آنکه قرار است همانند توافقنامه ژنو ایران امتیازاتی را واگذار کند و بعد درباره ضرورت اجرای آن در داخل کشور سخن بگویند و یا آنکه اذعان کنند ایران اصلا نیازی به موشک های دوربرد ندارد. 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ