سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو آزمندند که سیر نشوند . آن که علم آموزد ، و آن که مال اندوزد . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 91 اسفند 28 , ساعت 12:8 صبح

سلام به تمامی دوستان ولادت  حضرت زینب هم  تبریک عرض میکنم .پیشاپیش عید نوروز هم مبارک باشه. در ضمن ایام فاطمیه هم  شروع شده

ملاحظه این ایام هم بشه

کاری که از اواخر دهه هفتاد شمسی کم‌کم جان تازه‌ای گرفت و انسجام بیشتری پیدا کرد، حالا در اوایل دهه نود چنان رونقی گرفته است که خیلی از افراد و حتی خانواده‌های ایرانی نوروز خود را با شرکت در آن سپری می‌کنند.

شاید تا چند سال پیش «راهیان نور» عبارت آشنایی برای خیلی از ایرانی‌ها نبود و برای اینکه مخاطبت متوجه شود تعطیلات عید را کجا خواهی بود، باید چند جمله دیگر هم درباره این سفر معنوی زیارتی می‌گفتی. اما حالا که سالانه میلیون‌ها نفر به جمع «راهیان نور» می‌پیوندند، کمتر کسی است که با آن آشنایی نداشته باشد.

 

دوکوهه، شلمچه، طلائیه، دهلاویه، فکه، شرهانی، چزابه، اروند و... برخی از مکان‌هایی هستند که میهمانان نوروزی شهدا روزهای ابتدایی سال جدید خود را با حضور در آنها طی می‌کنند. یکی دو سالی هم هست که ستاد راهیان نور از کسانی که علاقه‌مندند با خودروی شخصی به این مناطق روند، ثبت نام می‌کند و آنها را هم در برنامه‌های راهیان نور جا می‌دهد. همین امر هم باعث شده است تا در این سالهای اخیر حضور خانواده‌ها در این مناطق افزایش چشم‌گیری پیدا کند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید همراه با خانواده و البته با خودروی شخصی میهمان شهدا شوید، فقط تا 25 اسفند برای ثبت نام فرصت دارید(اینجا).


البته راهیان نور فقط به ایام نوروز و مناطق جنوب کشور هم محدود نمی‌شود. حضور در مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب هم چند وقتی‌ست که راه افتاده است تا عاشقان شهدا در ایام تابستان هم جایی برای خلوت کردن با آنها داشته باشند.

 

به هر حال اگر هنوز برای تعطیلات نوروزی خود برنامه‌ریزی خاصی نکردید بد نیست که به گزینه راهیان نور و مناطق عملیاتی غرب کشور هم فکر کنید. حضور در خطوط مقدم هشت سال دفاع مقدس همراه با اهل و عیال و خانواده، می‌تواند بهترین خاطره نوروزی شما را رقم بزند.

 

البته شاید این پیشنهاد کمی مطابق عرف روزهای نوروز نباشد! لباس نو و ترو تمیز پوشیدن، استراحت بیشتر و خوابیدن تا لنگ ظهر، آجیل خوردن و انواع فیلم و سریال‌های جور واجور را تماشاکردن و... چیزی نیست که در راهیان نور وجود داشته باشد.

نشستن در بیابان‌های جنوب کشور و زیر آفتاب لباس‌ها را خاکی می‌کند و صورتها را آفتاب سوخته؛ در انجا باید با یکی دو تا پتوی سربازی شب را به صبح اورد و کله سحر هم در صبحگاه شرکت کرد و راهی منطقه عملیاتی شد؛ هیچ هم بعید نیست که نهار و شام یکی دو ساعتی اینور و آنور شود. با این حال کسانی که راهیان نور را تجربه کرده و پا جای پای شهدا گذاشته‌اند لذتی را چشیده‌اند که احتمالا حاضر نیستند با هیچ چیز عوضش کنند.

غروب شلمچه، موج‌های خروشان اروند، نی‌های چزابه، سه راه شهادت، حسینیه حاج همت دوکوهه، شقایق‌های شرهانی و... چیزی نیست که به آسانی بشود از کنارش گذشت. بگذریم از اینکه دعای تحویل سال را با شهدا خواندن صفایی دیگر دارد. چه سالی شود، سالی که در شلمچه تحویل می‌شود!

در پایان خالی از لطف نیست که چند جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره راهیان نور، مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و سفر به این مناطق بخوانیم؛ هرچند که نفس حضور چندباره رهبر انقلاب در جمع راهیان نور خود نشان از جایگاه والای این سفر معنوی نزد ایشان دارد.

این سرزمین مقدس است

من این سرزمین را یک سرزمین مقدّس مى‌دانم. این‌جا نقطه‌اى است که ملائکه‌ى الهى که شاهد فداکارى مخلصانه‌ى این شهداى عزیز بودند، به آن تبرّک مى‌جویند. این‌جا متعلّق به هرکسى است که دلش براى اسلام و براى قرآن مى‌تپد. این‌جا متعلّق به همه‌ى ملت ایران است. دلهاى همه‌ى ملت ایران، متوجّه این نقطه، این بیابان و همه‌ى این مناطقى است که شاهد فداکاریهاى جوانان بوده است.

شما که این‌جا را گرامى مى‌دارید، خوب مى‌کنید. آمدن شما و احترام به این نقطه، بسیار بجا و بسیار کار صحیحى است. بنده هم خواستم به ارواح طیّبه‌ى شهیدان و به نَفَسهاى معطّر جوانان مؤمن، تبرّک بجویم و به این عزیزان احترام کنم؛ لذا آمدم در جمع شما شرکت کردم.

(بیانات در دیدار راهیان نور در شلمچه 8/1/78)

 

دوکوهه، مکان عاشورائیان زمان ما!

اجتماع عظیمى که در این نقطه‌ى برجسته‌ى تاریخى تشکیل شده است، نشانه‌ى بزرگى از قدرشناسى ملت ایران است. از اطراف کشور، مردان، زنان، پیران و جوانان به این نقطه و دیگر نقاطى که در تاریخِ جنگ تحمیلى، نقاط برجسته و فراموش‌نشدنى بوده‌اند، شتافته‌اند و در حقیقت، یاد آن جوانان، رزمندگان، دلاوران و مؤمنانى را که کشور و تاریخ و ملت ما همواره مدیون آنهاست، گرامى داشته‌اند.

...مکان هم پادگان دوکوهه است که عاشوراییان زمان ما - جوانان از جان گذشته و دلاور ما - در طى سالهاى متمادى دفاع مقدس، در همین‌جا اجتماع کردند و در همین حال و هوا، عزم و تصمیم مردانه و مؤمنانه‌ى خود را بر دفاع از این کشور به مرحله‌ى عمل درآوردند. این پادگان و سرزمین، شاهد فداکاریها، اخلاصها، ایمانها و روحیه‌هاى مالامال از امواج صفا و طراوتى است که از جوانان مؤمن بسیجى و فداکار بروز کرده است.

(بیانات در جمع ده‌ها هزار نفر از راهیان‌نور و قشرهاى مختلف مردم در پادگان دوکوهه 1381/01/09)

 

 

اینجا زیارتگاه است، این حرکت بابرکتی است

غرض از حضور در این مکان تاریخى و در جمع شما برادران و خواهران عزیز در درجه‌ى اول، احترام به روح رزمندگان و شهداى عزیزى است که این سرزمین، شاهد دلاوریهاى آنها و فداکاریهاى آنها و حرکت عظیم آنها در روزهاى جنگ تحمیلى و دفاع مقدس بوده است.

در درجه‌ى بعد، اظهار سپاس و قدردانى از مردم عزیز خوزستان و برادران و خواهرانى است که در این منطقه در حساس‌ترین زمانها، در سخت‌ترین شرائط، یک امتحان موفقى از خود نشان دادند....

جنبه‌ى سوم، قدردانى از شما مسافرانى است که از نقاط دور و نزدیکِ کشور به این مناطق آمده‌اید، با قدمهاى خودتان، با دلهاى خودتان، پیوستگى روحى خودتان را با آن جوانانى، با آن مردانى، با آن دلاورانى که این منطقه، شاهد فداکارى آنهاست، نشان دادید؛ چه در این منطقه - منطقه‌ى فتح‌المبین - چه در سایر مناطق خوزستان و چه در مناطق جنگى استانهاى دیگر: مثل استان ایلام، استان کرمانشاه، استان کردستان. مردم، مردم کشور، این سنت بسیار ستودنى را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه - بخصوص در چنین ایامى در اول سال - زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است.

 این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. من از این حرکت راهیان نور - که چند سال است بحمداللَّه روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده - بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتى میدانم. و معتقدم این مقطع حساس براى ما یک تجربه است. شما جوانهاى امروز اگر آن روز هم بودید، توى این میدان، با عزم راسخ حاضر میشدید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ