سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، مؤمنِ پیشه ور را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 90 بهمن 13 , ساعت 2:9 عصر

_ 

 

 آرم جمهوری اسلامی ایران

 هر کشوری غیر از نام، با نشانه یا آرمی که دارد شناخته می‌‌شود.

کشور ایران هم نشانه‌ای دارد و آرم جمهوری اسلامی معروف است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به مرور زمان، علامت‌ها، نشانه‌ها، نامه‌ها و هر آنچه یادگار یا یادآور نظام سلطنتی و شاهنشاهی بود تغییر کرد.یکی از این‌ها آرم شاهنشاهی بود که روی پرچم ایران، اسکناس‌ها، سربرگ‌ نامه‌های رسمی و جاهای دیگر وجود داشت. بقیه رو در ادامه مطلب بخوانید........

در سال 1358 ش ، امام خمینی روی آرم شیر رو خورشید یک اسکناس که نظام سلطنتی بود در ایران بود خط کشیدند و نوشتند که باید آرم جمهوری اسلامی باشد. درخواست امام خمینی توسط مسئولین کشور پیگیری شد و آقای حمید ندیمی آرم جمهوری سالمی ایران را طراحی کرد این طرح در اردیبهشت 1359 به تصویب امام خمینی رسید.

آرم جمهوری اسلامی ایران از 5 جزء تشکیل شده که نشانه 5 آئیین تشیع یعنی توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت است. این آرم در نگاه اول تصویری است از کلمه الله که نام خداوند است اما چهار کلمه لا ، اله، الا، الله را نیز در خود دارد که عبارت لااله الا الله با کلمه توحید را تشکیل می‌دهد. جزء میانی آرم نمادی است از شمشیر که ایستادگی و پایداری را تداعی می‌کند کروی بودن آرم نشان از جهانی بودن آئیین اسلام دارد.

آرم جمهوری اسلامی ایران نشان رسمی کشور ایران است.

پیج جزء اصلی آرم نشان پیچ اصل پایه اسلام است که اصل توحید در میان حکم عمود و ساقه اصلی اساس را داراست اصولا عدد 5 در فرهنگ اسلامی، شیعی جایگاه خاصتی دارد که علاوه بر اشاره به پیچ اصل دین، 5تن و ... خود یک عدد در هندسه و حساب مبنایی است برای اشکال و تناسبات طلائی که بخش مهمی را در هنر اسلامی تشکیل می‌دهد عناصر ترکیب به نحوی تکشیل شده‌اند تا ضمن بیان الله عصاره‌ای از کلمه توحید یعنی لا اله الا الله را نیز با توجه به ساخت اصلی فرم عبارت در خود مستتر داشته باشد نحوه تطور آرم در جهت بیان لا اله الا الله در نمودار نشان داده شده است جزء قائم میانی در ترکیب با فرم تشدید ضمن یادآوری شکل شمشیر خود با فرم قائم و ایستاده نمادی ست از قدرت و استحکام و ایستادگی (حدید آهن) فرم تشدید در خط عربی و فارسی شدت را می‌رساند در اینجا نیز برای اشاره به فرم شمشیر و از این راه مفهوم حدید به کار گرفته شده است ( و انزلنا الحدید فیه بأس شدید ...) ترکیب کاملا متقارن شکل بیانی است از حالت تعادل و توازن (میزان) بالاخره اصیل ترین و بزرگترین ویژگی ترکیب ویژگی لازم و کافی همانا بیان کلمه الله است که خود هم غالب است و هم محتوا نظام هندسی و طرز ترسیم آرم که در یک دایره محاط است و نقاط راهنمای آن به کمک تقاطع دو ستاره 5 پر به دست می‌آید در مورد پرچم پیشنهاد می‌گردد که رنگ سفید به عنوان تنها رنگ زمینه باقی بماند رنگ سفید علاوه بر تداعی مفاهیمی چون صلح و دوستی خود به عنوان یک رنگ مادر جمع و توحید همه رنگ‌هاست آرم با رنگ سبز نمادی از رشد در متن سفید پرچم نقش خواهد داشت .شکل بالا که بارها توسط نوک شمشیر حضرت محمد (ص)رسم شد به عنوان نشانه یا امضاء پیامبر نقطه شروعی شد برای گروه بزرگی از نقوش اسلامی که در آنها بافت نوارها و خطوط هندسی اساس ترکیب است.

 منبعکدایرت المعارف انقلاب اسلامی ج1



لیست کل یادداشت های این وبلاگ